För det första måste vi definiera "bra spelstämning"- är det när alla skrattar och har roligt, eller är det, som jag ser på saken, när alla känner stort allvar och motivation. Detta tex så att spelarna känner att deras rollpersonerna är i fara på riktigt och SL utan att tveka skulle ta livet av dem, men rättvist. Så blir det inte ofta och jag själv har bara vid ett fåtal tillfällen upplevt att jag som SL lyckats med det. Dock har jag lika sällan upplevt det som spelare.
För att få en sådan känsla krävs vissa saker.
- Frid. Att få spela ostört utan folk som springer runt en, radio, TV el. dyl. som hörs utifrån.
- Bra ljussättning. Det ska vara mörkt runtom bordet där man spelar, så man inte ser så tydligt den röra som finns omkring en. Själva bordet ska dock vara tillräckligt väl upplyst för att alla ska se sina papper (speciellt SL) och tärningar. Om folk inte ser ordentligt leder det till onödiga pauser som drar uppmärksamheten från själva spelsituationen.
- Musik. Av allt nästan det viktigaste. För varje enskild situation borde SL nästan byta musik, speciell musik för värdshusets skänkrum, skogens mörker en kylig höstnatt med vargarnas ylande i fjärran, vandring längs en solig landsväg eller riddarens självuppoffrande möte med Balroggen på stenbron (just det /images/icons/smile.gif). Musiken gör otroligt mycket för stämningen, och skivor jag har nått bra resultat med är bl.a. Gregorian - Masters of Chant och Lord of the Rings soundtracket.
- Motiverade spelare. Sådana är svårare att få till stånd, men det går exempelvis genom att SL påpekar att han jobbat länge med äventyret, att det är mycket bra, att han kommer att lägga av om inte rätt stämning nås och att han vill att spelarna ska göra sitt bästa. Spelarna borde vara utvilade så de orkar koncentrera sig. De blir också uppseendeväckande motiverade om man använder deras favorit-RP:n. Nya RP:n kan ofta kännas som om det bara är att göra nya, men om de som spelarna spelat länge med utsätts för fara blir de genast på alerten.
-SL:s funktion. Mycket beskrivningar. Anpassade tärningsslag kan användas till viss utsträckning. Låt inte RP:na misslyckas med småsaker när de ska utföra något stordåd, utan låt hellre Smyga och dylikt lyckas så de får möjlighet till sitt stordåd.
Det var mina tips. Hoppas de var till nytta!
/Berserk