Nekromanti Rollspelskväll

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: De här sakerna..

Jaså? Har jag aldrig märkt... Skulle tycka det vore enormt störande om alla satt med förvridna ansiktsuttryck och klagade över stanken hela mötet. /images/icons/hairy.gif

/Berserk
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
För det första måste vi definiera "bra spelstämning"- är det när alla skrattar och har roligt, eller är det, som jag ser på saken, när alla känner stort allvar och motivation. Detta tex så att spelarna känner att deras rollpersonerna är i fara på riktigt och SL utan att tveka skulle ta livet av dem, men rättvist. Så blir det inte ofta och jag själv har bara vid ett fåtal tillfällen upplevt att jag som SL lyckats med det. Dock har jag lika sällan upplevt det som spelare.

För att få en sådan känsla krävs vissa saker.
- Frid. Att få spela ostört utan folk som springer runt en, radio, TV el. dyl. som hörs utifrån.
- Bra ljussättning. Det ska vara mörkt runtom bordet där man spelar, så man inte ser så tydligt den röra som finns omkring en. Själva bordet ska dock vara tillräckligt väl upplyst för att alla ska se sina papper (speciellt SL) och tärningar. Om folk inte ser ordentligt leder det till onödiga pauser som drar uppmärksamheten från själva spelsituationen.
- Musik. Av allt nästan det viktigaste. För varje enskild situation borde SL nästan byta musik, speciell musik för värdshusets skänkrum, skogens mörker en kylig höstnatt med vargarnas ylande i fjärran, vandring längs en solig landsväg eller riddarens självuppoffrande möte med Balroggen på stenbron (just det /images/icons/smile.gif). Musiken gör otroligt mycket för stämningen, och skivor jag har nått bra resultat med är bl.a. Gregorian - Masters of Chant och Lord of the Rings soundtracket.
- Motiverade spelare. Sådana är svårare att få till stånd, men det går exempelvis genom att SL påpekar att han jobbat länge med äventyret, att det är mycket bra, att han kommer att lägga av om inte rätt stämning nås och att han vill att spelarna ska göra sitt bästa. Spelarna borde vara utvilade så de orkar koncentrera sig. De blir också uppseendeväckande motiverade om man använder deras favorit-RP:n. Nya RP:n kan ofta kännas som om det bara är att göra nya, men om de som spelarna spelat länge med utsätts för fara blir de genast på alerten.
-SL:s funktion. Mycket beskrivningar. Anpassade tärningsslag kan användas till viss utsträckning. Låt inte RP:na misslyckas med småsaker när de ska utföra något stordåd, utan låt hellre Smyga och dylikt lyckas så de får möjlighet till sitt stordåd.

Det var mina tips. Hoppas de var till nytta!

/Berserk
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Med mig som SL...

...
ett väl förberett och påläst äventyr.
kompisar utsvultna på rollspel.
lite snacks.

~Ordningen på punkterna som [color:448800]Han</font color=448800> skrev behöver inte nödvändigtvis vara efter hur betydelsefull den punkten är
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Aha !

Jaha, då är jag med...
Fast för min del så känns det inte riktigt rätt & dricka folkisar & spela rollspel. Den enda gången isåfall ska väll vara när man spelar Paranoia eller nått sånt spel.../images/icons/devil.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Re: Mhm !

ast för min del så känns det inte riktigt rätt & dricka folkisar & spela rollspel. Den enda gången isåfall ska väll vara när man spelar Paranoia eller nått sånt spel..

Eller krökarspelet. /images/icons/smile.gif
Jag brukar ju trakassera forumet med att lägga upp det här med jämna mellanrum.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Aha !

"Fast för min del så känns det inte riktigt rätt & dricka folkisar & spela rollspel."

Vi dricker inte bara folköl, det blir mest cola, fast folköl till pizzan eller vad det nu blir man äter är gott. Det handlar inte heller om att bli full.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
After rollspel

Det förståss...
Har väll hänt att man har tagit lite after rollspel öl. Det är ju alltid gott.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,031
Location
Bureå
Hm. Låt oss se. Ett knippe tärningar att rassla med, formulär, pennor, sudd, några spelare och ett axplock schysta idéer, samt god improvisationsförmåga.

/daniel
 
Top