Efter min fadäs i Hans FatE/FitM-tråd så slog det mig att vi kanske kunde ha en tråd där vi kan förklara en del av de begrepp vi använder.
Fortune at the End/Fortune in the Middle
Handlar om när slumpen behandlas i ett spel (i de spel det används).
FitM: Fortune in the Middle. Här finns en del varianter om man följer den ursprungliga definitionen. With Teeth: Efter slaget kan man fortfarande modifiera det för att få ett annat utfall. Without teeth: Man kan inte ändra på slaget, man kan bara beskriva hur utfallet blev.
FatE: Fortune at the End. Slumpen kommer sist, alla modifieringar på slag (fördelar/nackdelar som förbättrar/försämrar slaget) kommer innan slaget. När man slagit tärningarna så vet man vad som hänt. "Traditionell" beskrivning är "Jag hugger orken" <slag> "Du missar". FitM without teeth kan smälta in i icke-traditionell användning av FatE en del - bered dig på viss förvirring.
Bananer
En bananbeskrivning handlar om att låta spelare motivera vad de använder för att komma förbi hinder. "Okej, du har en banan, hur använder du den för att låsa upp dörren?"
Fokus ligger på att låta spelare motivera vad de använder sig av istället för att använda sig av en specifik färdighet för en specifik utmaning (som låsdyrkning för att öppna låsta dörrar).
Fortune at the End/Fortune in the Middle
Handlar om när slumpen behandlas i ett spel (i de spel det används).
FitM: Fortune in the Middle. Här finns en del varianter om man följer den ursprungliga definitionen. With Teeth: Efter slaget kan man fortfarande modifiera det för att få ett annat utfall. Without teeth: Man kan inte ändra på slaget, man kan bara beskriva hur utfallet blev.
FatE: Fortune at the End. Slumpen kommer sist, alla modifieringar på slag (fördelar/nackdelar som förbättrar/försämrar slaget) kommer innan slaget. När man slagit tärningarna så vet man vad som hänt. "Traditionell" beskrivning är "Jag hugger orken" <slag> "Du missar". FitM without teeth kan smälta in i icke-traditionell användning av FatE en del - bered dig på viss förvirring.
Bananer
En bananbeskrivning handlar om att låta spelare motivera vad de använder för att komma förbi hinder. "Okej, du har en banan, hur använder du den för att låsa upp dörren?"
Fokus ligger på att låta spelare motivera vad de använder sig av istället för att använda sig av en specifik färdighet för en specifik utmaning (som låsdyrkning för att öppna låsta dörrar).