Nekromanti Rollspelsmanus

MiniBam

Veteran
Hej, vi är fem tjejer som ska ha egna rollspelskvällar hemma. Eftersom att jag ska vara ledare och har dålig fantasi så skulle jag uppskatta om ni kanske skulle kunna skriva ett manus åt oss? Eller om ni redan har ett färdigt. Tack på förhand. :gremgrin:

Nässe

Myrmidon
Hej!

Kul att ni ska spela rollspel!!

Jag är övertygad om att det finns massor av människor här på forumet som mer än gärna överöser er med tips och tankar, och även färdiga äventyr/ manus att spela...

Det kan nog vara bra om du berättar lite om vilka erfarenheter ni har av rollspel, äger ni något redan nu, har någon av er testat och så vidare...

Sen kan det vara bra att säga något mer om vad ni är ute efter- vad gillar ni liksom, är ni ute efter rollspel som handlar om en viss typ av berättelser, fantasy (sagan om ringen etc), SF, modern skräck, etc- eftersom det finns så otroligt många rollspel att välja mellan...

Dessutom kan det vara bra att veta hur mycket tid du kan tänka dig att lägga på att förbereda, är det okej att läsa tjocka böcker, eller vill du ha ett litet häfte så att ni kan prova på. Vill ni ha rollspel med regler och tärningar, eller tänker ni er mer den typen av rollspel man kör i skolan ibland, när man spelar upp till exempel olika aktörer i en verklig konflikt, och mest pratar utifrån en karaktär?

jag ska fundera på om jag kan tipsa om något.. får återkomma. Annars tycker jag generellt att om man ska prova första gången så är det bra med ett manus som står för sig själv med färdiggjorda karaktärer (så man inte behöver läsa en massa böcker innan man drar igång för första gången, och slipper en massa arbete).

Lycka till!

Nils

Rickard

Urverk speldesign
  • En man kommer in och avbeställer sina dockor, eller åtminstone ber den gamle dockmakerskan att hon kan lägga undan dockorna tills vidare tills han får pengar. Han har nämligen blivit ett offer av den stöldräd som gått genom staden och drabbat de rika. (jag lät en av spelarna spela dockmakerskan och själv spelade jag den rike mannen)
  • Sonen kommer insläntrandes och ber lismande om pengar. Han lovar att betala tillbaka det snart och säger sig ha ett projekt på gång. Han tackar så mycket för att sin mor är så god och förstående.
  • Efter ett tag faller gumman ihop (hon är sjuk av ålderdom) och ber dockorna att hämta sonen hennes. Hon vet inte var han befinner sig, men är övertygad över att han har kommit fel i livet och att det trots allt är ett gott hjärta som bultar i hans bröst. Hon minns att han hade en talang för dockmakandet, men övergav det när hans vänner drog ut honom på supartåg.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
MiniBam said:
Hej, vi är fem tjejer som ska ha egna rollspelskvällar hemma. Eftersom att jag ska vara ledare och har dålig fantasi så skulle jag uppskatta om ni kanske skulle kunna skriva ett manus åt oss? Eller om ni redan har ett färdigt. Tack på förhand. :gremgrin:
På den här sidan finner du färdiga rollspelsmanus att använda dig till rollspelet Bortom: Lögnens slöja. (De kallas där för berättelser.)

Julefrid är väl kanske stämningsmässigt inte helt rätt med vinter och jul, men både Kräftfeber och Tårarnas bägare fungerar rätt bra just nu. Kräftfeber handlar om en äldre dam som försvunnit ute i ett träsk där karaktärerna försöker finna henne. Berättelsen fokuserar på träskets obarmhärtiga miljö och en bitvis insikt hos spelarna om vad som drev tanten ut i träsket, samtidigt som de undrar om relationen mellan de olika personerna förbättrar eller försvårar möjligheterna till att lyckas, beroende på hur det hela utspelar sig mellan spelarna.

Tårarnas bägare är ett traditionellt skräckäventyr där karaktärerna på en semesterresa anländer till en isolerad ö då konstiga saker börjar hända. En stormig natt med hemskt regnväder, ylande skrik i natten och när en jordbävning drbbar ön kommer en gammal hemlighet till ytan. Karaktärerna finner sig snart på springande fot från de olika mörka krafter som väckts till liv på ön.

Samtliga berättelser har färdiggjorda karaktärer med sig så de är relativt enkelt att sätta igång. Ingen har dock fem karaktärer i sig, utan Kräftfeber har bara 3 och de andra 4. Det är dock inga problem att lägga till fler personer. Det går rätt enkelt att göra och behöver du hjälp är det bara säga till. Det gäller givetvis om du har några andra frågor.

Arfert

Facit
Hej, om ni vill köra "vanlig fantasy" så kan ni ladda ner både regler och äventyr till mitt rollspel Saga HÄR!!

MiniBam

Veteran
Hej, tack så mycket.
Vi söker väl just nu mest efter skräck rollspel. Möjligtvis fantasy. Två av oss har varit på rollspels konventet Sävcon 2007. Jag har även varit på två rollspels kvällar på skolan, och två av dom andra har varit på en rollspelskväll. Ingen av oss är speciellt erfarna. Men vi är mycket intresserade och ska på Sävcon 2008 och ska därför göra detta för att visa resten i laget hur man gör. Liksom som en uppvärmning.
Alla är lätt skrämda, just precis därför vill jag helst ha skräck då jag ÄSLKAR att skrämma dom!

MiniBam

Veteran
Tack så mycket. Det där lät kul. Ska visa min kompis och se vad han tycker! Tackar

Nässe

Myrmidon
Hmm, jag tänkte våga mig på att rekomendera två äventyr som jag faktiskt inte spelat själv...

Mutant är ett väldigt bra nybörjarrollspel (www.mutant.nu), som handlar om muterade djur i en Mad Max miljö (efter jordens undergång...) Här finns ett äventyr med färdiggjorda karaktärer. http://www.mutant.nu/filer.php Rulla ner till filen som heter Gratis mutantäventyr. äventyret heter De sju mutanterna. Hela rollspelet Mutant är rätt nördigt men väldigt kul...

Ett spel som är kul om man gillar Manga och sådant är Andra Imperiet Skymningshem (som krille här på forumet säkert berättar mer om ifall ni är intresserade). Här (http://www.foxtail.nu/index.php?option=c...p;parent=folder) finns i alla fall ett äventyr med färdiggjorda karaktärer. jag har som sagt inte spelat det själv men det verkar väldigt kul. Det heter alltså Nio systrar.

Bägge dessa äventyr kräver dock att man köper grundregelböckerna, vilket man kan göra på nätet, skriv om du vill ha tips på affär och så...

jag ska tänka efter och återkomma om jag kommer på ett äventyr som jag faktiskt spelat...

Oh, ja, förresten. Ett spel som inte kräver några som helst inköp och som verkligen är jättehäftigt är Oskrivna blad. Det är ett kort litet häfte som man läser och sedan kör man igång. Det spelet kan dock kräva att man ställer lite frågor här på forumet, men eftersom det är en forumit som skrivit spelet så är det nog inga problem... :gremsmile: Ett mycket kul spel- som ger en möjlighet att spela precis vad som helst, faktiskt... http://aridesign.se/urverk/oskrivnablad.php

(Hoppas nämnda forumiter i inlägget tycker att det är okej att jag rekomenderar deras spel... :))

EDIT: jag hann inte läsa dina inlägg innan jag postade...

MiniBam

Veteran
Tack så mycket!

Juste, kan passa på att fråga om det är någon som vet vars dessa manus kan finnas, om dom ens finns ute:

Staden mellan broarna - Terje och Andre Nordin
Viskningar - Lina Gullbrand

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
MiniBam said:
Tack så mycket!
Såg att du ville ha skräck och jag kan då påpeka att ovanstående förslag som jag gav alla tillhör skräck. :gremsmile:

MiniBam said:
Staden mellan broarna - Terje och Andre Nordin
Viskningar - Lina Gullbrand
Det finns en Terje här på forumet, men jag vet inte om det är samma person.

Min första sökning online gick tyvärr dåligt på respektive äventyr.

Ett förslag är att kontakta rollspelsansvarige på SävCon och fråga om det är möjligt att a) få äventyret skickat till sig eller b) få kontaktuppgifter till personen som skrev det.

terje

xenomorf mystiker
Hej, kul att ni ska börja rollspela!

Staden mellan broarna skrevs av mig och min bror. Mejla mig (terjenordin hotmail.com) så skickar jag äventyret.

Jag vill också tippsa om spelet som NilsH nämnde - "Oskrivna blad". Det är ett spel där alla spelarna hjälps åt att vara spelledare och där äventyret improviseras fram under spelets gång. Det kanske låter svårt och konstigt men funkar faktiskt jättebra och är hemskt kul!

Lycka till!

Genesis

Ni dés ni maître
NilsH said:
Oh, ja, förresten. Ett spel som inte kräver några som helst inköp och som verkligen är jättehäftigt är Oskrivna blad. Det är ett kort litet häfte som man läser och sedan kör man igång. Det spelet kan dock kräva att man ställer lite frågor här på forumet, men eftersom det är en forumit som skrivit spelet så är det nog inga problem... :gremsmile: Ett mycket kul spel- som ger en möjlighet att spela precis vad som helst, faktiskt... http://aridesign.se/urverk/oskrivnablad.php
Det är jag som skrivit det. Har du frågor, MiniBam, så svarar jag mer än gärna. Spelet är i status "Adobe har kidnappat mina filer så att jag inte kommer åt dem", men versionen som finns på nätet är mer eller mindre precis samma som den som skall publiceras i bokform (bara inte lika snygg).