Brior
Swordsman
Under några år läste jag ganska mycket affärslitteratur och teoretisk marknadsföring, bl.a på IHM. Sådana böcker översvämmas av flödesdiagram, kurvor, kartor över marknadsrörelser m.m., ofta mycket informativa bilder som sammanfattar en komplex teori i en figur. Man kan sedan diskutera olika aspekter med utgångspunkt i modellen. Se exempelvis Michael Porters klassiska bild över konkurrensen på en marknad. Liknande har jag sett inom beteendevetenskap och sociologi, t.ex. Pierre Bourdieus teorier om Habitus och kapital vilka jag leker med tanken att omsätta i rollspelssammanhang. Även inom dramaturgi är grafiska framställningar av intrigen vanliga.
Min fråga är nu om någon har tips på motsvarande framställningar av rollspel, dvs. i form av grafiska principskisser på en nivå över själva mekaniken och äventyren snarare än de gängse textbeskivningar som kommer i regelböcker? Jag tar gärna tips i ganska vid bemärkelse.
Anledningen att jag frågar är att vi är några stycken som funderar på ett specifikt trakoriskt rollspel och vi söker efter en lämplig grundmekanik. Ambitionen är att denna ska vara så enkel och modulär som möjligt och därför skulle jag vilja upp på ett teoretiskt skissplan där man kan kartlägga alla komponenter och moment innan man diskuterar T20, dicepools och liknande.
Jag bläddrade igår igenom reglerna till Burning Wheel vilka tilltalar mig. Emellertid slås jag av hur snabbt författarna kommer ner på detaljer om undantag, specialsituationer och modifikationer som skymmer överblicken.
Tacksam för alla tips. I gengäld ska jag hålla er uppdaterade om hur det går.
Hälsar
Erik Granström
Min fråga är nu om någon har tips på motsvarande framställningar av rollspel, dvs. i form av grafiska principskisser på en nivå över själva mekaniken och äventyren snarare än de gängse textbeskivningar som kommer i regelböcker? Jag tar gärna tips i ganska vid bemärkelse.
Anledningen att jag frågar är att vi är några stycken som funderar på ett specifikt trakoriskt rollspel och vi söker efter en lämplig grundmekanik. Ambitionen är att denna ska vara så enkel och modulär som möjligt och därför skulle jag vilja upp på ett teoretiskt skissplan där man kan kartlägga alla komponenter och moment innan man diskuterar T20, dicepools och liknande.
Jag bläddrade igår igenom reglerna till Burning Wheel vilka tilltalar mig. Emellertid slås jag av hur snabbt författarna kommer ner på detaljer om undantag, specialsituationer och modifikationer som skymmer överblicken.
Tacksam för alla tips. I gengäld ska jag hålla er uppdaterade om hur det går.
Hälsar
Erik Granström