luddwig;n322767 said:
Jag tänker att det finns en skillnad mellan att vara "uttalat exkluderande" och "inte inkluderande". Hur det sedan ligger till med Mutant samt Drakar och Demoner från 80-talet kan jag inte uttala mig om eftersom jag knappt rört dom spelen sedan just 80-talet.
I Sverige 1985 fanns det en hel del spörsmål som man överhuvudtaget inte diskuterade -- de existerade inte på agendan. De moderna resonemangen kring inklusivitet och könsidentiteter hör dit. På den tiden handlade jämställdhetsdebatten främst om maktförhållanden män/kvinnor.
Nåväl, jag var ung och präglad av min tid, så inledningsvis hamnade kvinnor i skymundan i mina spel. Men allteftersom jag fick rutin på spelbyggandet lade jag in allt fler synliga kvinnliga aktörer i mina texter, vilket blev än mer tydligt när jag skrev moduler till
MERP och
Viking i början av 1990-talet. Visst, med moderna ögon sett var våra dåtida produkter "inte inkluderande", men detta var i mångt och mycket en fråga om tidsandan. Tänk på att Leia Organa var en banbrytande rollgestaltning 1977, medan Han Solos machotrams i början av Episod V var vardagsmat i dåtidens populärkultur.