Cissi;n322849 said:
Jag tänker att du skrev en fantastisk pitch på ett rollspel som är exkluderande här så jag var tvungen att lyfta in det för att illustrera hur det kan se ut. Jättebra att du hjälper till att visa hur du menar. Tack för det!
Det här lyfter in flera saker som är problematiska utifrån inkludering. Det är allt från den trista och sexsistiska pitchen om en kvinna som ska räddas till alla fula standardgrejer som att hon ju egentligen är ful så ingen får se henne, mödomar som ska skyddas, manliga egon som ska putsas och ställas mot varandra men också att kvinnans egna vilja framställs som problematisk. Det är också fördomsfulla beskrivningar av personer som inte passar in i typisk cis-mall.
Det här ett rollspel jag aldrig skulle spela för jag känner att det inte vill ha mig som spelare. Inte för att skaparen skriver på omslaget med stora bokstäver "Ej för Cissi!" utan för att det helt enkelt är sexistiskt.
Toppen att du skrev ett exempel. Nu vet jag vad du menar med den här tråden!
Det är ett scenario, inte ett rollspel. Men jag kan ändå bemöta din kritik. Det är ett Drakar och Demoner-äventyrsfrö som utspelar sig i en medeltidsinspirerad värld, Altor. Att folk gifts bort mot sin vilja händer även idag, och eftersom det rör sig om en medeltidsinspirerad furste i Jorpagna så är det han som vill gifta bort sin dotter. Det kan ändå inte tyckas vara särskilt märkligt. I mitt Altor finns det för övrigt ingen hbtq-rörelse. En ombytt situation hade kanske funkat också, men ändå inte haft en air av autencitet som jag eftersökte? Men nu blev det en klassisk fantasytrope, att vinna jungfruns hand, eller åtminstone vinna den åt uppdragsgivaren i det här fallet. Det finns för övrigt ingenting sexistiskt med att rädda en kvinna, eller att vilja gifta sig med en furstes dotter. En grej blir inte sexistisk bara för att du säger att den är det.
I scenariot har jag hämtat lite inspiration från Monty Python and the Holy Grail, segmentet The Tale of Sir Lancelot. Om du inte har sett filmen, så bör du göra det. Att prinsessan i verkligheten är fet och ful är min twist. Det är tänkt att vara lite humoristiskt, en liten surprise på slutet. Jag är också ful och fet, så där har du ingenting på benen kan jag säga. Prinsen i The Tale of Sir Lancelot har fått inspirera furstesonen som är livrädd för pesten.
Hennes önskan om att få en alldeles egen enhörning är MYCKET problematisk i det här fallet, eftersom enhörningen har skymtats i närheten av Landori, alvriket. Har du någonsin spelat ett scenario där det gäller att kidnappa en enhörning från ett alvrike?
Scenariot är bara tänkt att innehålla lite humor. Det må vara grabbig humor, men jag är också grabb. Det må vara heterosexuell humor men jag är också heteroexuell. Ska jag börja köra med kvinnlig humor helt plötsligt för att undgå sexiststämpeln? Man behöver inte ta allting så allvarligt. Man måste kunna slappna av också och ta saker med en klackspark. Det står dig 100% fritt att ersätta den fula prinsessan med en ful prins om du tycker det är mycket roligare. Eller varför inte komma med ett eget scenariofrö som innehåller 100% godkänd humor?