Hej.
Sitter och skriver på mitt rollspel. För att beskriva vad det är för spel så kanske jag bör nämna de främsta inspirationskällorna: Filmerna Steamboy, Porco Rosso, Red Baron, Hellboy, Firefly och Atlantis. Sedan är det också inspirerat utav Hellboy i serieformat, serieböckerna om Iron Kingdoms (som Burning Empires rollspelet bygger på), idén till ARK (ett icke genomfört svenskt rollspelsprojekt om generationsarker i rymden), Lemuria (svenskt tillägg till d20 där man utforskar Lemuria (kontinent som ersatt Arktis) på 1930talet).
Även Coriolis har vart en del inspiration, och warhammer 40k.
Det utspelar sig alltså i en värld som påminner om Europa och Amerika strax efter sekelskiftet. Adel finns fortfarande kvar men en allt snabbare växande industrisocitet håller på att ta över. Människan har lämnat sin planet som är överbefolkad och åkt till ett annat solsystem där pionjärsanda, upptäckarglädje och rivalitet råder. Det mesta drivs av kol, maskingeväret håller på att utvecklas, kyrkan har en tydlig närvaro i samhället. Det konservativa Imperiet som har makten på jorden har börjat tappa kontrollen i det nya solsystemet och både liberala och kommunistiska idéer har blivit allt mer populära i den nya fria världen. Magi existerar på ett mystiskt och av kyrkan undantryckt fenomen.
Detta är mitt första mer eller mindre seriösa rollspelsprojekt som börjar växa fram. Det är inget jag stressar med, utan snarare går och drar lite på. Tanken är dock att jag ska skriva ett tiosidors demo nu under sommaren. Du har inte fått reda på så värst mycket ovan, mycket på grund av att det mesta är i mitt huvud, och inte så värst spikat, men också för att jag inte riktigt orkar förmedla allt i detalj. Mer kommer förmodligen senare.
I vilket fall så skulle jag vilja höra vad du tänker när du läser vad jag skrivit ovan. Det är som sagt inte tänkt som något jag kommer att sälja, utan snarare trycka upp till mina vänner, och lägga upp en tiosidors version på internet. Men ändå vill jag höra av vad du tycker om det du fått läsa ovan. Vad du tycker verkar tråkigt, vad som verkar spännande. Är det för spretigt innehåll? För smalt? Har du mer inspirationskällor som kanske passar?
Sedan har jag en regelfråga. Självklart (?) bygger jag ett system till mitt rollspel, vilket jag tycker är mycket intressant. Det ska vara mycket smalt. Sex attribut, typ tjugo färdigheter, lite "merits". Någon sorts livsmål-regel-mekanism, personlighets-regelmekanism, snabba med en touch av gejmiga stridsregler. Förmodligen kommer man att slå en t10 emot färdighet (där attribut (typ fysik) är inbakat). Man ska komma på eller under. Lätt!
Vad jag inte riktigt känner mig säker på är färdigheterna. Dels är det Språk. Tycker du att det är något man ska ha en färdighet till, eller mer en feat, alltså något man kan eller inte, eller ska det vara något man är mer eller mindre bra på, och som man ibland får testa i ett färdighetsslag? Samma gäller med fordon och riddjur. Det kommer inte vara så mycket fokus på luftstrider eller flykt till häst, men kanske kan förekomma. Men tycker du att det är något som är kul att slå emot, eller bara onödigt? (alltså, vill du att köra bil ska vara en färdighet du får lagom ofta slå emot, eller något som du vill kunna eller inte kunna, och inte behöva testa med färdighetsslag).
Usch vad stressat skrivet det blev. Hoppas det går att förstå.
Erik
Sitter och skriver på mitt rollspel. För att beskriva vad det är för spel så kanske jag bör nämna de främsta inspirationskällorna: Filmerna Steamboy, Porco Rosso, Red Baron, Hellboy, Firefly och Atlantis. Sedan är det också inspirerat utav Hellboy i serieformat, serieböckerna om Iron Kingdoms (som Burning Empires rollspelet bygger på), idén till ARK (ett icke genomfört svenskt rollspelsprojekt om generationsarker i rymden), Lemuria (svenskt tillägg till d20 där man utforskar Lemuria (kontinent som ersatt Arktis) på 1930talet).
Även Coriolis har vart en del inspiration, och warhammer 40k.
Det utspelar sig alltså i en värld som påminner om Europa och Amerika strax efter sekelskiftet. Adel finns fortfarande kvar men en allt snabbare växande industrisocitet håller på att ta över. Människan har lämnat sin planet som är överbefolkad och åkt till ett annat solsystem där pionjärsanda, upptäckarglädje och rivalitet råder. Det mesta drivs av kol, maskingeväret håller på att utvecklas, kyrkan har en tydlig närvaro i samhället. Det konservativa Imperiet som har makten på jorden har börjat tappa kontrollen i det nya solsystemet och både liberala och kommunistiska idéer har blivit allt mer populära i den nya fria världen. Magi existerar på ett mystiskt och av kyrkan undantryckt fenomen.
Detta är mitt första mer eller mindre seriösa rollspelsprojekt som börjar växa fram. Det är inget jag stressar med, utan snarare går och drar lite på. Tanken är dock att jag ska skriva ett tiosidors demo nu under sommaren. Du har inte fått reda på så värst mycket ovan, mycket på grund av att det mesta är i mitt huvud, och inte så värst spikat, men också för att jag inte riktigt orkar förmedla allt i detalj. Mer kommer förmodligen senare.
I vilket fall så skulle jag vilja höra vad du tänker när du läser vad jag skrivit ovan. Det är som sagt inte tänkt som något jag kommer att sälja, utan snarare trycka upp till mina vänner, och lägga upp en tiosidors version på internet. Men ändå vill jag höra av vad du tycker om det du fått läsa ovan. Vad du tycker verkar tråkigt, vad som verkar spännande. Är det för spretigt innehåll? För smalt? Har du mer inspirationskällor som kanske passar?
Sedan har jag en regelfråga. Självklart (?) bygger jag ett system till mitt rollspel, vilket jag tycker är mycket intressant. Det ska vara mycket smalt. Sex attribut, typ tjugo färdigheter, lite "merits". Någon sorts livsmål-regel-mekanism, personlighets-regelmekanism, snabba med en touch av gejmiga stridsregler. Förmodligen kommer man att slå en t10 emot färdighet (där attribut (typ fysik) är inbakat). Man ska komma på eller under. Lätt!
Vad jag inte riktigt känner mig säker på är färdigheterna. Dels är det Språk. Tycker du att det är något man ska ha en färdighet till, eller mer en feat, alltså något man kan eller inte, eller ska det vara något man är mer eller mindre bra på, och som man ibland får testa i ett färdighetsslag? Samma gäller med fordon och riddjur. Det kommer inte vara så mycket fokus på luftstrider eller flykt till häst, men kanske kan förekomma. Men tycker du att det är något som är kul att slå emot, eller bara onödigt? (alltså, vill du att köra bil ska vara en färdighet du får lagom ofta slå emot, eller något som du vill kunna eller inte kunna, och inte behöva testa med färdighetsslag).
Usch vad stressat skrivet det blev. Hoppas det går att förstå.
Erik