Bra, men synd bara att så många här på forumet tycker att speltest gör recensionen sämre.Recensenten har haft chansen att speltesta spelet i fyra månader.
Det heter att man recenserar spelgruppen istället för produkten
Gordeg
Bra, men synd bara att så många här på forumet tycker att speltest gör recensionen sämre.Recensenten har haft chansen att speltesta spelet i fyra månader.
Jag börjar bli rätt trött på att folk upprepar det här som om det vore en sanning. Kan du visa upp ett enda exempel på att någon här på forumet har sagt att det är fel att speltesta rollspelsREGLER?Bra, men synd bara att så många här på forumet tycker att speltest gör recensionen sämre.
Det heter att man recenserar spelgruppen istället för produkten
Förra gången jag blev ombedd att göra det ledde det till en låst tråd pga att flera inte ville godkänna exemplen. Hoppas att vi slipper det nu.Jag börjar bli rätt trött på att folk upprepar det här som om det vore en sanning. Kan du visa upp ett enda exempel på att någon här på forumet har sagt att det är fel att speltesta rollspelsREGLER?
Jag vet inte hur imponerad jag är av de exemplen. Havoc säger att lite speltestande inte ger speciellt mycket, men är uppenbarligen positivt inställd till ordentligt speltestande av reglerna. Krille är negativ till just speltestande av äventyr, och inget annat, men positiv till speltestande av regler. Och även walium verkar tala om just speltestande av äventyr och inget annat.Jag väljer dessa inlägg från Havoc, Krille och Walium som exempel.
Det uttalar jag mig först om när vi genomfört en ordentlig undersökning där en stor del av användarna svarat vad de tycker i frågan.Till att börja med, är vi då överens om att den dominerande åsikten på forumet när det gäller recension av rollspelsÄVENTYR är att speltest ger en sämre recension än enbart genomläsning?
Ok, då har du chansen nu.Jag uttalar mig inte om grundregelböcker.
Ja, det är det som vanligen händer när man efterfrågar exempel med föreställningen att det inte finns några. Om motparten presenterar exempel tvingas du i försvarsställning som går ut på att ogiltigförklara exemplen, istället för att diskutera sakfrågan. Därför är det en riskabel debatteknik att efterfråga exempel på det sättet.Jag vet inte hur imponerad jag är av de exemplen.
Finns det möjlighet att genomföra speltest innan recensionen ska publiceras?Bör grundregelböcker speltestas innan de recenseras?
Tycker du att det är konstigt att jag underkänner exemplen när jag efterfrågat exempel där folk säger X och du presenterar tre exempel där folk säger Y och Z? Inget av exemplen du presenterade innehöll åsikten att det är dåligt att speltesta rollspelsregler.Ja, det är det som vanligen händer när man efterfrågar exempel med föreställningen att det inte finns några. Om motparten presenterar exempel tvingas du i försvarsställning som går ut på att ogiltigförklara exemplen, istället för att diskutera sakfrågan.
Det kan vara bra, men jag tycker inte att det är nödvändigt. Om man till exempel redan har spelat Vampire och får i uppdrag att recensera Werewolf är jag övertygad om att speltestande inte skulle göra varken till eller från, eftersom man redan vet hur reglerna fungerar. Det som recensenten behöver sätta sig in i är då den text som beskriver varulvarnas liv och förmågor, och den är omöjligt att speltesta.Bör grundregelböcker speltestas innan de recenseras?
Det är väl typ bara Gordeg som har det som ett av sina livsmål att påminna oss om att han tycker att speltest är viktigt inför en recension. Vi ska ju inte överdriva tittarstormen.Jag börjar bli rätt trött på att folk upprepar det här som om det vore en sanning.
Ja, och jag återvinner Willpowerpoäng för varje gång ni skriver i den här tråden.Det är väl typ bara Gordeg som har det som ett av sina livsmål att påminna oss om att han tycker att speltest är viktigt inför en recension.
Därom tvistar de lärde. Och vi andra också för den delen.Tidigare avfärdade flera av forumets stammisar krav på speltest betydligt mer kategoriskt än hittills i den här tråden.
Jag antar att du bortsåg från delar av dem i så fall. Exempelvis är ju första meningen i Waliums inlägg ganska tydlig.Tycker du att det är konstigt att jag underkänner exemplen när jag efterfrågat exempel där folk säger X och du presenterar tre exempel där folk säger Y och Z? Inget av exemplen du presenterade innehöll åsikten att det är dåligt att speltesta rollspelsregler.
Jag tycker att det är bra att du tycker att det kan vara bra, även om du bara menar i vissa fall. Om du håller fast vid den åsikten är jag nöjd ty längre än så lär vi inte komma även om vi skriver 50 inlägg i den här diskussionen.Det kan vara bra, men jag tycker inte att det är nödvändigt.
Ja, den är ganska tydlig, speciellt om man läser resten av tråden. Då blir det ganska tydligt att det är rollspelsÄVENTYR han avser.Exempelvis är ju första meningen i Waliums inlägg ganska tydlig.