Jag får svara utifrån hur jag tänker under min revidering av Millennium. Jag kan dock sällan påstå att jag haft en klar tanke eller filosofi innan jag fattat ett beslut om hur en regel ska se ut.
Ska tärningsslagen vara obegränsade? Varför/varför inte?
Jag tror att de ska vara det, men har inte bestämt mig ännu. Så som systemet ser ut ger obegränsade tärningsslag en skum fördelningskurva. Det är inget stort problem, men det stör mitt sinne för ordning. Däremot är obegränsade slag bra eftersom det ger en teoretisk chans/risk att lyckas/misslyckas oavsett hur dålig/bra man är.
Ska man kunna satsa olika mycket med olika risktaganden?
Bara med magi och telepati där man kan ta i extra mycket, vilket riskerar att leda till bakslag.På vanliga färdigheter får man bara hoppas på det bästa.
Ska det normalfördelade tärningsslaget eftersträvas?
Ja, normalfördelning är fint.
Ska färdigheter vara olika breda och därmed olika dyra att tillförskaffa sig?
De flesta färdigheterna ska vara lika dyra, med ett par undanta. Färdigheterna ska vara ganska breda, så att de inte blir alldeles för många. Framför allt stridsfärdigheterna bör inte bli för många.
Ska man kunna förbättra, eller bara förändra sig?
Jag lutar åt att det ska vara svårt/omöjligt att förbättra sig, men fullt möjligt att förändra sig. Har inte bestämt mig ännu.
Ska det finnas grundegenskaper, och vilken roll ska de spela?
Det finns ungefär grundegenskaper; de har precis samma status som andra färdigheter (de kan kallas för en underavdelning till färdigheterna). Exempel på färdigheter är alltså Styrka, Elektronik, Vildmarkskunskap, Tålighet. Alla färdigheter är fristående; inget är baserat på värdet i någon annan färdighet.
Ska man köpa eller slumpa fram rollpersonens stats?
Köpa. Spelaren ska få den rollperson han vill ha.
Ska man köpa eller slumpa fram förbättring/förändring?
Köpa det också.
Ska man endast kunna bli bättre av rollspelande, eller även av studier/träning?
Bara av studier och träning, inte av äventyrande.
Ska det finnas nivåer/klasser?
Jag tänkte ha nivåer när jag började skriva för två år sedan, men gradvis blev nivåerna mindre och mindre använddbara tills de försvann helt. Det finns något som heter klasser, men inte i vanlig D&D-mening och de begränsar inte färdighetsvalen på något sätt, så svaren på båda frågorna är "Nej!"
Ska man dö/svimma vid en bestämd mängd skada, eller ska det slumpas?
Det slumpas. Varje gång man skadas riskerar man att svimma. Om man blir tillräckligt allvarligt skadad riskerar man att dö. Om man blir riktigt allvarligt skadad dör man utan att ha något att säga till om.
Ska initiatividén vara med i stridsreglerna? Om inte, vad annars?
Ja, det ska det. Initiativvärdet används dessutom för att se hur många gånger man kan handla. Nej, det är inte helt realistiskt, men det kan bli häftiga strider.
Ska rundor vara en bestämd tidsymd, eller bara den tid som tar för en händelse i en strid?
Rundan är 6 sekunder eller så lång som verkar lämpligt.
Ska det finnas så kallade stridskonster?
Nej, usch! Det är resultatet som räknas, inte vägen dit. Om spelaren vill säga att han använder virvlande räkans attack får han göra det (han uppmuntras till och med att göra det), men det finns inga regler för olika stridstekniker.
/tobias
Ska tärningsslagen vara obegränsade? Varför/varför inte?
Jag tror att de ska vara det, men har inte bestämt mig ännu. Så som systemet ser ut ger obegränsade tärningsslag en skum fördelningskurva. Det är inget stort problem, men det stör mitt sinne för ordning. Däremot är obegränsade slag bra eftersom det ger en teoretisk chans/risk att lyckas/misslyckas oavsett hur dålig/bra man är.
Ska man kunna satsa olika mycket med olika risktaganden?
Bara med magi och telepati där man kan ta i extra mycket, vilket riskerar att leda till bakslag.På vanliga färdigheter får man bara hoppas på det bästa.
Ska det normalfördelade tärningsslaget eftersträvas?
Ja, normalfördelning är fint.
Ska färdigheter vara olika breda och därmed olika dyra att tillförskaffa sig?
De flesta färdigheterna ska vara lika dyra, med ett par undanta. Färdigheterna ska vara ganska breda, så att de inte blir alldeles för många. Framför allt stridsfärdigheterna bör inte bli för många.
Ska man kunna förbättra, eller bara förändra sig?
Jag lutar åt att det ska vara svårt/omöjligt att förbättra sig, men fullt möjligt att förändra sig. Har inte bestämt mig ännu.
Ska det finnas grundegenskaper, och vilken roll ska de spela?
Det finns ungefär grundegenskaper; de har precis samma status som andra färdigheter (de kan kallas för en underavdelning till färdigheterna). Exempel på färdigheter är alltså Styrka, Elektronik, Vildmarkskunskap, Tålighet. Alla färdigheter är fristående; inget är baserat på värdet i någon annan färdighet.
Ska man köpa eller slumpa fram rollpersonens stats?
Köpa. Spelaren ska få den rollperson han vill ha.
Ska man köpa eller slumpa fram förbättring/förändring?
Köpa det också.
Ska man endast kunna bli bättre av rollspelande, eller även av studier/träning?
Bara av studier och träning, inte av äventyrande.
Ska det finnas nivåer/klasser?
Jag tänkte ha nivåer när jag började skriva för två år sedan, men gradvis blev nivåerna mindre och mindre använddbara tills de försvann helt. Det finns något som heter klasser, men inte i vanlig D&D-mening och de begränsar inte färdighetsvalen på något sätt, så svaren på båda frågorna är "Nej!"
Ska man dö/svimma vid en bestämd mängd skada, eller ska det slumpas?
Det slumpas. Varje gång man skadas riskerar man att svimma. Om man blir tillräckligt allvarligt skadad riskerar man att dö. Om man blir riktigt allvarligt skadad dör man utan att ha något att säga till om.
Ska initiatividén vara med i stridsreglerna? Om inte, vad annars?
Ja, det ska det. Initiativvärdet används dessutom för att se hur många gånger man kan handla. Nej, det är inte helt realistiskt, men det kan bli häftiga strider.
Ska rundor vara en bestämd tidsymd, eller bara den tid som tar för en händelse i en strid?
Rundan är 6 sekunder eller så lång som verkar lämpligt.
Ska det finnas så kallade stridskonster?
Nej, usch! Det är resultatet som räknas, inte vägen dit. Om spelaren vill säga att han använder virvlande räkans attack får han göra det (han uppmuntras till och med att göra det), men det finns inga regler för olika stridstekniker.
/tobias