Nekromanti Rollspelsrelaterad nyhet...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Japp.. andra tidningar säljer på nyheter och sanningar istället.
Vilka tidningar då? De där som inte lever på att maximera upplagan, menar du?

Johan K

Gammal & dryg
Dels är det ju förbenat synd att grabben dog, det kan vi nog enas om.
Sedan har jag ofta fundart på vad man just menar med rollspel i t. ex media. Finns ju minst sagt en uppsjö saker somm an kan stoppa i ordet rollspel...

Krille

Super Moderator
Vilka tidningar då? De där som inte lever på att maximera upplagan, menar du?
Kanske de som maximerar sin upplaga genom att publicera nyheter och sanningar, snarare än skvaller?

Sensmoral: det finns fler än ett sätt att maximera upplagan, eftersom det finns fler än en målgrupp.

krank

Kanske de som maximerar sin upplaga genom att publicera nyheter och sanningar, snarare än skvaller?
Du menar vridna nyheter och halvsanningar, eller hur?

Sensmoral: Det spelar ingen roll vilken målgrupp man har, om målgruppen tror att man tillhandahåller sanningen och man ger sken av att vara neutrala, kommer man ändå undan med nästan vad som helst.

Folk är generellt inte särdeles smarta. Den upplyste konsumenten finns inte. Det gäller mig också, det gör inget. Jag är inte heller så smart.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Folk är generellt inte särdeles smarta. Den upplyste konsumenten finns inte. Det gäller mig också, det gör inget. Jag är inte heller så smart.
Tja, jag vet inte. Det finns ju grader i helvetet, och där ligger aftonbladet och expressen* på ett stadigt skärseldsmax. Visst att även DN och SvD och de andra stora dagstidnigarna utnyttjar sin rätt att själva välja vad och hur de publicerar nyheter, men i regel är de mer sansade. Det anser i varje fall jag.

Fast jag prenumererar mest på DN för korsorden och Rocky, om jag ska vara ärlig.
___
* Alltså, jag kan fan inte ens skriva tidningens namn utan att få obehagskänslor och vredespuls.

krank

Tja, jag vet inte. Det finns ju grader i helvetet, och där ligger aftonbladet och expressen* på ett stadigt skärseldsmax. Visst att även DN och SvD och de andra stora dagstidnigarna utnyttjar sin rätt att själva välja vad och hur de publicerar nyheter, men i regel är de mer sansade. Det anser i varje fall jag.
Jovisst, det kan jag köpa.

Däremot köper jag inte att SvD och DN på något sätt skulle vara några fullständigt opartiska uttolkare av Sanningen med stora S:et.

Vitulv

Däremot köper jag inte att SvD och DN på något sätt skulle vara några fullständigt opartiska uttolkare av Sanningen med stora S:et.
Nej, det gör inte jag heller. I vanlig ordning får man helt enkelt tänka kritiskt och inte ta någonting för absoluta sanningar. Jag känner iofs att DN och SvD oftare har fel på grund av att journalisten inte är helt insatt i ämnet, medan aftonbladet och expressen medvetet förvränger och ljuger sanningen (och dessutom att journalisterna inte är insatta i ämnet de skriver om).

Givetvis händer det titt som tätt att dagstidningarna förvränger medvetet, men oftast när det handlar om rent politiska artiklar där de låter sin politiska färg skina igenom. På något sätt känns det lite ärligare, med tanke på att alla (förhoppningsvis) vet var den politiska lojaliteten hos respektive tidning ligger. Det är ju liksom deras uppgift att presentera en viss politisk linje.

Men... well, det här slutar väl med att vi kanske faktiskt enas om något för en gångs skull; att man inte ska vara lättlurad och svälja media som vore deras produkt en produkt av absolut sanning.

Men vafan... vet inte folk sådant? Jag tycker att folk i allmänhet verkar vara ganska väl insatta i att media skruvar, vinklar och förvränger.

- Vitulv

krank

Men vafan... vet inte folk sådant? Jag tycker att folk i allmänhet verkar vara ganska väl insatta i att media skruvar, vinklar och förvränger.
Direkt citat från en klasskamrat jag hade första året på högskolan i gävle:

"Jamen, det är klart man kan lita på vad som står i tidingarna, annars skulle de väl inte skriva det!?"

Jag blev mörkrädd. Hon skulle bli lärare, hade hon tänkt.

Vitulv

"Jamen, det är klart man kan lita på vad som står i tidingarna, annars skulle de väl inte skriva det!?"

Shit... alltså, sådan blåögdhet har jag nog aldrig konfronterats med. Min morsa vet till och med att man ska behandla media med viss skepsis. Och hon skickar vidare virus-spoofs trots att jag sagt till henne tusen gånger att låta bli.

- Vitulv

krank

Shit... alltså, sådan blåögdhet har jag nog aldrig konfronterats med.
...och så undrar folk varför jag är så cynisk angående folk. Den typen av idioti finner man skrämmande ofta i framförallt pedagogernas korridorer, vad jag märkt. Främst hos de som ska bli lärare för yngre åldrar.

Coffe_Kanon

Swordsman

Ok, att någon som kanske lyckas tillhöra nästa generationens lärare går med den inställningen, det är betydligt mer skrämmande än att barn leker strypsex... förlåt "StrypLEKAR", med varandra...

//Coffe_Kanon - som också blev lite mörkrädd där

Lindenius

Swashbuckler
Det troligaste är att…

Fast journalisten skrev väl bara vad grabbens farsa hävdade, eller? I sådan fall borde väl inte journalisten stå med hundhuvudet trots yttrandets stollighet?
Jag kan nog göra en ganska (o)kvalificerad gissning att pappan i något sammanhang berättat om vad hans son gjorde: surfade, spelade wow etc, varpå journalisten ställer den ledande fråga:

"Tror du att rollspelet har något med strypningen att göra." varpå pappan så klart svarar något i stil med.

"Vet inte… kanske." eftersom han inte har någon direkt aning om vad grappen sysslade.

Bingo. That's all you need.

//erik. inte helt ovanlig metod.

Marcus J

Hero
De där som maximerar upplagan genom att maximera antalet prenumerationer istället för lösnummer.

Det är ingen slump att de tidningar som lever på att sälja lösnummer är mer skvallerinriktade och far med fler halv och osanningar än vad morgontidningarna gör. Den ena är beroende av att folk blir intresserade idag och plockar upp tidningen nu medan de andra är intresserade av att man tyckte att tidningen var bra hela förra året, eller hur lång prenumerationstid man kör med.

Så om du vill ha en vettig(are) tidning så ska man se till att prenumerera.

/Marcus

krank

Så om du vill ha en vettig(are) tidning så ska man se till att prenumerera.
Ja, absolut, jag är medveten om allt detta, och jag har redan gått med på att visst, det finns grader i helvetet. Däremot är jag skeptisk till att man skulle kunna "lita på" vissa tidningar. Man kanske kan lite en liten smula mer på dem, men journalister är trots allt bara människor, vilket innebär att hur de än gör kommer de att vrida sina artiklar beroende på sin egen värdegrund.

Marcus J

Hero
Precis, man ska inte lita på tidningar men man kan sikta på att läsa sådana där man inte känner sig dumförklarad och fördummad bara av att läsa dem.

/Marcus