Vilka tidningar då? De där som inte lever på att maximera upplagan, menar du?Japp.. andra tidningar säljer på nyheter och sanningar istället.
Vilka tidningar då? De där som inte lever på att maximera upplagan, menar du?Japp.. andra tidningar säljer på nyheter och sanningar istället.
Kanske de som maximerar sin upplaga genom att publicera nyheter och sanningar, snarare än skvaller?Vilka tidningar då? De där som inte lever på att maximera upplagan, menar du?
Du menar vridna nyheter och halvsanningar, eller hur?Kanske de som maximerar sin upplaga genom att publicera nyheter och sanningar, snarare än skvaller?
Tja, jag vet inte. Det finns ju grader i helvetet, och där ligger aftonbladet och expressen* på ett stadigt skärseldsmax. Visst att även DN och SvD och de andra stora dagstidnigarna utnyttjar sin rätt att själva välja vad och hur de publicerar nyheter, men i regel är de mer sansade. Det anser i varje fall jag.Folk är generellt inte särdeles smarta. Den upplyste konsumenten finns inte. Det gäller mig också, det gör inget. Jag är inte heller så smart.
Eller vad du nu vill kalla resultatet av gammal hederlig journalistik.Du menar vridna nyheter och halvsanningar, eller hur?
Jovisst, det kan jag köpa.Tja, jag vet inte. Det finns ju grader i helvetet, och där ligger aftonbladet och expressen* på ett stadigt skärseldsmax. Visst att även DN och SvD och de andra stora dagstidnigarna utnyttjar sin rätt att själva välja vad och hur de publicerar nyheter, men i regel är de mer sansade. Det anser i varje fall jag.
Nej, det gör inte jag heller. I vanlig ordning får man helt enkelt tänka kritiskt och inte ta någonting för absoluta sanningar. Jag känner iofs att DN och SvD oftare har fel på grund av att journalisten inte är helt insatt i ämnet, medan aftonbladet och expressen medvetet förvränger och ljuger sanningen (och dessutom att journalisterna inte är insatta i ämnet de skriver om).Däremot köper jag inte att SvD och DN på något sätt skulle vara några fullständigt opartiska uttolkare av Sanningen med stora S:et.
Direkt citat från en klasskamrat jag hade första året på högskolan i gävle:Men vafan... vet inte folk sådant? Jag tycker att folk i allmänhet verkar vara ganska väl insatta i att media skruvar, vinklar och förvränger.
Shit... alltså, sådan blåögdhet har jag nog aldrig konfronterats med. Min morsa vet till och med att man ska behandla media med viss skepsis. Och hon skickar vidare virus-spoofs trots att jag sagt till henne tusen gånger att låta bli.Direkt citat från en klasskamrat jag hade första året på högskolan i gävle:
"Jamen, det är klart man kan lita på vad som står i tidingarna, annars skulle de väl inte skriva det!?"
Jag blev mörkrädd. Hon skulle bli lärare, hade hon tänkt.
...och så undrar folk varför jag är så cynisk angående folk. Den typen av idioti finner man skrämmande ofta i framförallt pedagogernas korridorer, vad jag märkt. Främst hos de som ska bli lärare för yngre åldrar.Shit... alltså, sådan blåögdhet har jag nog aldrig konfronterats med.
Ok, att någon som kanske lyckas tillhöra nästa generationens lärare går med den inställningen, det är betydligt mer skrämmande än att barn leker strypsex... förlåt "StrypLEKAR", med varandra...Direkt citat från en klasskamrat jag hade första året på högskolan i gävle:
"Jamen, det är klart man kan lita på vad som står i tidingarna, annars skulle de väl inte skriva det!?"
Jag blev mörkrädd. Hon skulle bli lärare, hade hon tänkt.
Jag kan nog göra en ganska (o)kvalificerad gissning att pappan i något sammanhang berättat om vad hans son gjorde: surfade, spelade wow etc, varpå journalisten ställer den ledande fråga:Fast journalisten skrev väl bara vad grabbens farsa hävdade, eller? I sådan fall borde väl inte journalisten stå med hundhuvudet trots yttrandets stollighet?
Ja, absolut, jag är medveten om allt detta, och jag har redan gått med på att visst, det finns grader i helvetet. Däremot är jag skeptisk till att man skulle kunna "lita på" vissa tidningar. Man kanske kan lite en liten smula mer på dem, men journalister är trots allt bara människor, vilket innebär att hur de än gör kommer de att vrida sina artiklar beroende på sin egen värdegrund.Så om du vill ha en vettig(are) tidning så ska man se till att prenumerera.