Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,586
Jag satt och lyssnade på intervjuer med Alexander Bard där han flera gånger pratade om ?participatoriska kulturer, dvs. alla skall och vill delta, bidra och skapa tillsammans. Kommer vi att få se rollspelsystem som växer fram på det här sättet? Inslag av participatorisk kultur finns helt klart, inte minst på forum som det här. Någon slänger ut en fråga om initiativsystem eller stridssystem och någon annan kommer med förslag. Fast ganska ofta är förslagen till största del baserade på befintliga system som den som svarar gillar. Det är sällan några helt nya idéer. Kanske hänger det ihop med att många av oss har varit i hobbyn i flera decennier och har svårt att tänka helt nytt. Spelvärlden, dess invånare, kulturer, färdigheter, m.m. är absolut något som många är med och utvecklar. Fast kontrollen över själva systemet ligger hos skaparen eller i form av en massa lokala husregler. När det kommer en ny version av spelet kanske alla de husreglerna blir oanvändbara. Tänk om husreglerna inte var separata öar utan på något sätt trattades ner i systemet.
I en artikel listas gräsrotsfinansiering som en participatorisk kultur. Det är jag tveksam till att kalla det. Visst bidrar man på sätt och vis, men bara med pengar . Jag tycker det är utmärkt att idéer som annars kanske hade stannat på kammaren får en chans att bli verklighet. Men skapandeprocessen ligger på en eller några få personer.
Jag tror (och hoppas) att det kommer att komma ett rollspelssystem som växer organiskt och utvecklas genom idéer från alla deltagarna. Om det kombinerar internet och 40-plussarnas verklighet (dvs. den utanför nätet där våra fysiska kroppar befinner sig) vet jag inte. Ganska sannolikt skulle jag tro.
Många onlinespel får ett liv utanför det som skaparna hade tänkt sig, tack vare just participatoriska kulturer. Helt plötsligt växer det upp ett handelscenter på en plats och föremål som betraktas som värdelösa på en server, blir på en annan server viktiga och värdefulla handelsföremål. I Minecraft dyker det upp nya spännande användningsområden som vidareutvecklas i olika riktningar av många deltagare. Det är superintressant. Men som gammal rollspelsräv skulle jag gärna vilja se ett sidospår som jag visserligen kan känna igen mig i lite, men som sticker iväg och blir något helt nytt.
När jag läser igenom texten inser jag att den är galet flummig och förvirrad. Är det någon som förstår vad jag menar?
I en artikel listas gräsrotsfinansiering som en participatorisk kultur. Det är jag tveksam till att kalla det. Visst bidrar man på sätt och vis, men bara med pengar . Jag tycker det är utmärkt att idéer som annars kanske hade stannat på kammaren får en chans att bli verklighet. Men skapandeprocessen ligger på en eller några få personer.
Jag tror (och hoppas) att det kommer att komma ett rollspelssystem som växer organiskt och utvecklas genom idéer från alla deltagarna. Om det kombinerar internet och 40-plussarnas verklighet (dvs. den utanför nätet där våra fysiska kroppar befinner sig) vet jag inte. Ganska sannolikt skulle jag tro.
Många onlinespel får ett liv utanför det som skaparna hade tänkt sig, tack vare just participatoriska kulturer. Helt plötsligt växer det upp ett handelscenter på en plats och föremål som betraktas som värdelösa på en server, blir på en annan server viktiga och värdefulla handelsföremål. I Minecraft dyker det upp nya spännande användningsområden som vidareutvecklas i olika riktningar av många deltagare. Det är superintressant. Men som gammal rollspelsräv skulle jag gärna vilja se ett sidospår som jag visserligen kan känna igen mig i lite, men som sticker iväg och blir något helt nytt.
När jag läser igenom texten inser jag att den är galet flummig och förvirrad. Är det någon som förstår vad jag menar?