Nekromanti rollspelsskapande

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: Vild och villig

Leste både "alv" og "älv" som norsk "elv" (lang grøft med rennende vann i). Om elven er kåt eller brusende er det samme, så lenge den flyter.

Men det høres umiddelbart fristende ut å spille rollespill som kåte alver (elf, alv, etc.) i skogen... :gremgrin:
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: Tabeller eller inte ...

"Yaaraer" skrev:
en spelledarskärm är enligt mig ett mycket bra verktyg

Dersom du skal bruke spillederskjerm bør du passe på å plassere den ved siden av deg, ikke foran deg. Plasserer du den foran deg gir du slipp på viktige muligheter for nærhet til og påvirkning av spillerne dine.

Tenk deg hvordan du ser ut når skjermen står foran deg; et hode som stikker opp, med et ansikt som ofte ser ned bak skjermen. Kommunikasjonen med spillerne lider.

La spillerne se deg, så får de også med seg kroppsholdningen din og gestene dine, når du spiller biroller. Mimikk, gester og kroppsspråk er svært viktige i kommunikasjonen mellom oss. Dette er et "språk" vi alle bruker, uansett om vi tenker over det eller ikke. Å la kroppen gjøre en del av jobben når du er spilleder, er svært nyttig og klokt. Det gjør det lettere å få frem hva du mener, lettere å skape god stemning, lettere å beherske spillsituasjonen.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tabeller eller inte ...

Du har en poäng i det du skriver. *Tar till mig tipset, och testar det på nästa spelmöte*
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,531
Location
Göteborg
Insanity?

Snälla säg att du inte har en grundegenskap som heter Insanity. Namn och liknande på Engelska är väl okej (om spelet utspelar sig i USA eller så), men grundegenskaper på Engelska? I så fall får du vara konsekvent och ha alla grundegenakaper på Engelska. Språkblandning ser ruskigt amatörmässigt ut, IMHO.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tiden är ingenting

Det finns dock moment när ett extra slag inte gör något. Säg till exempel att om man slår ett Himla Bra resultat i strid så får man slå på en tabell som visar hur motståndaren dör. Eftersom jag just gjort något 'häftigt' så kan det vara kul, så det betalar sig sas att slå på den tabellen.

En annan fråga är vad som tar mest tid .

I den här tråden antar en hel del personer att det är universellt att vissa metoder är snabbare än andra för att få ett visst resultat. Det beror dock naturligtvis på vem som spelar. Att jämföra fem tärningar med ett visst värde (tärningspöl ala White Wolf) kan gå jättesnabbt för en person, men involvera enkel matematik (slå en tärning, lägg till X) och den personen får det plötsligt svårare - just det lilla plussandet går långsammare för just honom.

På samma sätt kan en person ha lättare att slå en tärning i kolumn B på tabellen på rollformuläret och läsa av den, än att lägga ihop och dra ifrån.

En liknande grej finns i Everway, som har en icke-numerisk randomiseringsmetod i form av en sorts pseudo-tarok-lek. Det minskar visserligen det rent numeriska i tolkningen av hur RP övervinner ett hinder - men för många spelledare kan själva tolkningen där ta längre tid än att översätta en numerisk kvalitet till ett reellt skeende.

Jo, det är en träningssak, men man måste vilja börja träna också.

Erik
 
Top