Utgångslinjen (långt och astråkigt)
Jag vill rentutav vara med och spåna.
Vet du vad; jag orkar inte vänta, utan börjar spåna på en gång:
Utgångspunkten och Utgångslinjen
Vad händer i ett fisktanksäventyr om spelarna helt enkelt skulle låta bli att delta i det? (Om rollpersonerna exempelvis skulle dö allihop innan äventyret ens hann börja?) Det är förstås en hypotetisk fråga, men om vi ändå leker med tanken på att spelledaren skulle skriva en bok utifrån förutsättningarna i ett fisktanksäventyr (där det alltså inte förekom någon inblandning av rollpersoner), då skulle man få en berättelse som vi kan kalla för "ödet". Ordet passar dock inget vidare; ett öde är ju något man inte kan ändra på, medan hela poängen med fisktanksäventyr ju är att spelarna
kan påverka och ändra händelserna.
Jag skulle vilja kalla denna teoretiska handling för "utgångslinjen". En utgångs
punkt är ju ett enskilt, specifikt läge - medan en
linje är en hel sträcka längs en av de fyra dimensionerna (=i detta fall
tiden). Den handling man får genom att börja utifrån en viss utgångspunkt och sedan gå framåt i tiden, det är alltså en
utgångslinje.
(Ni vet tankeleken "vad skulle du göra om du åkte tidsmaskin bakåt i tiden och träffade Hitler som yngling?" - I den tankeleken så är "när Hitler var ung" utgångsläget, och historien som vi känner den är utgångslinjen. Beroende på vad man väljer att göra i denna tankelek så påverkar man alltså historiens gång, på samma sätt som rollpersonerna i ett fisktanksäventyr kan påverka utgångslinjen)
I vissa fisktanksäventyr kan utgångslinjen (eller åtminstone stora delar av den) vara bestämd av äventyrskonstruktören och uttryckligen stå beskriven i äventyret (såsom att äventyret handlar om ett attentat som kommer att lyckas om inte rollpersonerna gör något), medan det i andra fall kan vara upp till spelledaren. Oavsett om han har hittat på en uttryckslinje i förväg eller om han skulle improvisera fram den under spelets gång (det är som sagt en hypotetisk fråga) så
finns det alltid en utgångslinje.
Vad kan man då säga om utgångslinjen?
Först och främst kan man nog säga att den bör gå tvärs emot rollpersonernas egna personliga mål: Det ska ju finnas en anledning för dem att engagera sig i handlingen.
Sedan kan man fråga sig viktigare saker; om vem som egentligen bör bestämma över utgångslinjen; spelledaren eller äventyrsskribenten, men det är ett helt annat ämne.
Det tydigaste fallet av utgångslinjens vikt tycker jag är i äventyr som påminner om Yojimbo - Livvakten; där två fraktioner står i konflikt med varandra och där rollpersonerna kan ta ställning på vilken sida de än önskar och på så vis påverka utgången. Det kan nämligen i sådana fall vara tryggt för en spelledare att ha ett svar på frågan "vad kommer hända om rollpersonerna ställer sig
utanför konflikten?"
I just Yojimbo vore det nästan omöjligt, eftersom hela handlingen står och faller med de två fraktionerna, men i fisktanksäventyr kan det finnas mer än tio-
tjugo olika fraktioner/personer som står i konflikt med varandra på sådant sätt att rollpersonerna kan påverka konflikternas utgång. Rollpersonerna kan inte alltid göra sig delaktiga i
samtliga dessa konflikter; så vad händer i de fall där rollpersonerna inte blandar sig i?
Det kan vara kul att improvisera dessa delar av utgångslinjen på stående fot, men ofta kan jag tycka att det tyder på brister i själva äventyrsbeskrivningen om jag inte får ett givet svar. Trots allt; koherensen i ett äventyr beror ju på hur väl det är skrivet, så om jag inte kan avgöra hur en konflikt mellan två spelledarpersoner skulle fortlöpa utan yttre inblandning - då betyder ju det att jag inte har tillräckligt med kött på benen för att ens förstå spelledarpersonerna.
FAN VAD JAG BABBLAR - det här inlägget är ju redan långt som stryk fastän jag bara beskrivit en enda term (och den är ju mer eller mindre onödig, dessutom). Det blev långt bara för att jag kände på mig att ni skulle börja bjäbba emot och säga "nä nä nä, nu pratar du ju om ett manus i alla fall, och det är precis det som saknas i fisktanksmodellen!" och liksom bara vara mopsiga; så jag kände mig nödgad att fylla i varenda hål jag kunde hitta i mitt resonemang för att skydda mig mot detta. Det är ert fel, alltihop.