Sorry, men det är en fruktansvärt svag argumentation (och nu vänder jag mig inte bara mot Walles inlägg, flera kör med samma argument, Walle gör det bara vältaligast).
Du exemplifierar med regelsystem som är direkt olämpliga för det som ska spelas, på samma sätt som Krille exemplifierar med SW med Phoenix Command. Detta är vad som i retoriska sammanhang kallas för en halmdocka.
Vad är en halmdocka?
En halmdocka är när man missrepresenterar motståndarens argument med ett svagare argument, vilket man sedan lätt slår ner. I stället för att möta motståndaren så sätter man upp en halmdocka och låtsas att det är han, puttar omkull den och låtsas att det är en seger. Ett vanligt exempel:
"Vad röstade du på?"
"Vänstern"
"Jaha, så du vill att Stalin ska komma och våldta din mamma! Du röstade fel!"
Vad är då det riktiga argumentet som förs fram? Är det att alla system är lika och totalt utbytesbara utan märkbar effekt på spelet? Knappast. Det är att flera olika system kan fungera för en given värld. Inte alla, bara fler än ett. Vissa system passar bara för sin värld, tex Little Fears, medan andra passar för flera, tex de generiska spelen. Inget system passar dock för alla världar och ingen värld kan spelas med alla system.
Låt oss för ett ögonblick göra tankesprånget att genomsnittsspelledaren har omdöme. Det kan låta långsökt, men låt oss låtsas. Kommer han då att köra Little Fears med Phoenix Command? Nej, han är för smart för det. Kommer han att köra Cthulhu med GURPS eller Traveller med Generica? Mycket möjligt.
Frågan handlar då, om vi tillåter oss att anta att spelledaren har omdöme, om ifall ersättande av ett spelsystem med ett annat lämpligt spelsystem kommer att förstöra spelupplevelsen. Att visa att det inte funkar med ett olämpligt system visar ingenting av vikt och är bara ett billigt trick för att göra en poäng man inte har. Vill jag racka ner på franska bilar är det OK att göra det för att de har totalt effade elsystem, men det är inte OK att göra de för att de inte kan köra med aluminium som drivmedel, fast rymdfärjan gör det.
Med andra ord, smisk på bar rumpa med rå hälleflundra på allmän plats för ful argumentation. Och hör sen!
Edit: Jag har gjort spel på båda ändarna av skalan, allt från generiska
Generica till specialregelnischade
Over The Rainbow till spelet där reglerna inte bara ska simulera, de ska också aktivt reflektera och förstärka känslan genom sitt blotta handhavande,
Dark Hat, Dusty Coat. Med andra ord så ser jag fördelarna av båda sidorna och argumenterar inte mot någon av dem och för båda.