Nekromanti Rollspelsvärldar

PAX

Jordisk Äventyrare
När det gäller mitt val av Eon som realistiskt förankrad spelvärld så bygger det mycket på just hur spelts regelsystem är uppbyggt. Stor vikt vid detaljer både vad gäller strid och magi. Känslan jag har fått av Eon är därför ett realistiskt spel. Dock inte i själva spelvärlden som är helt fantiserad. Vi kan dock ersätta Eon med ett typiskt rollspel som handlar om medeltiden eller Western. Valet av Eon föll även för det var ett svenskt rollspel. Jag försökte få med svenska spel som exempel.

Mutant bygger på en fantiserad spelvärld i Skandinavien. Igenkänningsfaktorn är mycket hög. Reglerna är inte detaljerade och knappast realistiska i sin framtoning.

Båda dessa spel har hamnat i samma grupp för olika saker.

Mogger

Hipsteranka
Re: Inga alls

Jo, visst är det så ur ett visst perspektiv. Egentligen ville jag ha sagt att spelvärld är ett för mig lite olyckligt begrepp. Jag föredrar setting, miljö eller liknande som inte lägger någon vikt vid själva "världsbyggandet". En värld är som bekant ganska stor och underförstått verkar många rollspelare förvänta sig en del av en värld. Det är egentligen de kraven jag inte är intresserad av, om du hänger med.

Men, du har helt rätt. Betraktar man spelvärld som vilken miljö det nu kan tänkas vara som spelet använder som kuliss så funkar det. Min uppfattning är dock att om något inte introducerats i faktiskt spel så finns det inte.