Luna Lovegood said:
Tror du missförstår lite av vad jag menar, i en coilgun kan du slänga in en ny kula/kulsats i drivspegel, per spole du har i pipan, i vattenkokarvarianten måste du vänta tills kulan har lämnat pipan och att trycket till viss del normaliserats för att få en förutsägbar bana på projektilen, om du fortfarande har halva trycket framför kulan som du har bakom kulan kommer du bara få utnyttjande av halva kammartrycket, jag räknar med att temperaturen inte kommer vara ett problem.
Jag förstår vad du menar, men i ett handeldvapen så är det inte så viktigt med så hög eldhastighet. Det äter ammo för fort och det gör vapnet svårt att kontrollera.
Det finns definitivt ingen anledning att ha så hög eldhastighet att kulan inte ens hinner lämna pipan innan nästa avlossas.
Luna Lovegood said:
Att rekylen är mindre är inte så säkert bara för att vattenkokarn har mindre maxhastighet på projektilen, alla tre har inställbar utgångshastighet till skillnad från dagens vapen och de flesta kommer vara begränsade till vettiga hastigheter, vid samma utgångshastighet kommer vattenkokaren ha högre rekyl, en suppressor kan minska detta till jämförbara rekyler men det kommer inte sänka rekylen ytterligare.
Visst, du kan sänkat utgångshastigheten, men då tappar du också lite av nyttan med rail/coil.
Luna Lovegood said:
Både gastryck och rekyldriven mekanism grundar sig mycket på att man måste ha en försluten kammare för att inte förlora tryck, det är dock inget måste för varken coilgun eller railgun.
Visst, men är det ett problem?
Luna Lovegood said:
Med granatkastare behöver du inte lika högt tryck och inte lika hög utgångshastighet, det är inte heller någon större svårighet att ha flera ljusbågar om kretsarna tillåter den höga energiförbrukningen.
Alltså, med oändlig energi kan man göra allt, men om vi pratar om att förånga så mycket vatten som behövs för att dra iväg en tung granat över långa avstånd, så tror jag inte att det låter sig göras med rimlig energi.
Att förånga några droppar, däremot, är inga problem.
Luna Lovegood said:
Railguns som bränner rails nämnde jag faktiskt.
Coilguns är inte så kinkiga som du säger, så länge materialet är ledande så bildas en motström som kan skjuta projektilen, dessutom kan du mycket lättare använda en drivspegel i en coilgun än en railgun.
Vattenkokaren kommer funka med allt som inte löses upp i superkritiskt vatten, så det funkar för mycket men inte allt, troligtvis hade det som inte funkat i ett gevär heller dock som du säger.
Alltså, eddy-strömmar funkar, men de är inte i närheten av lika effektiva som om projektilen är magnetisk. Prova och dra en neodymmagnet över en aluminiumyta och jämför med vad som händer om du drar den över ett stålstäd...
Jag ser inga större problem med en drivspegel (sabot) i en railgun, så länge som den exponerar ett spår på vardera sidan.
Ett problem med både coil och rail är att det är svårare att ge en kontrollerad spin på projektilen (speciellt rail). Det är viktigt för precisionen på långt håll, en faktor som är viktig för den tillämpning som jag ser som rimlig för coil/rail (förutom fasta installationer): sniperbössor.
En annan mycket praktisk detalj är att det är inte så jäkla praktiskt med kraftiga pulserande magnetfält när du har en massa magnetisk utrusting. Hur kan du skjuta rakt om din kniv, din nyckelknippa, din gylf, din kapsylöppnare, din radio, ditt bältesspänne, armeringsjärn, fordonsplåt och varenda lös spik i närheten dras mot bössan och bössan dras mot dem? Och vad du än gör, se upp med piercingar! Visst, man kan skärma magnetfält, men då blir det tyngre och klumpigare.
Luna Lovegood said:
Edit: Sist men inte minst så är det nog bättre med en annan vätska än vatten, ju högre temperatur ju högre tryck och hastighet och då vill man inte spendera så mycket energi på fas ändrings entalpi som man måste på vatten, energin för en mängd vatten på 100 grader celcius till 100 grader ånga är samma som att skjuta den mängden vatten, jag minns det i spektrat av kilometer och tar i i underkant, 500 meter upp i luften. Det försämrar inte konceptet då det finns många vätskor att välja på, det är bara en notering att den energin kan användas till mer kula om man väljer bättre vätska.
Good point. Jag tog vatten för att det är lättillgängligt. Samtidigt, att skjuta några droppar vatten upp till den höjden kräver inte så jättemycket energi.
Det sagt, en vätska med lägre kokpunkt och som ger mer ånga hade väl varit trevligt. Det skulle dessutom kyla pipan ännu bättre.