Nekromanti [Rotsystem] - Inomhuskartor?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och pillar med kartor. Ja, jag vet att klockan är två på natten, vaddårå?

Hursomhelst; jag funderar på hur jag ska rita kartorna som ska vara med i introäventyret. Eftersom jag är kass på frihandsritning så känns det som att det blir typ Illustrator som gäller.

Det här är den första versionen jag gjorde:

Sedan tänkte jag att man kanske kunde experimentera lite med isometriskt perspektiv, och det är de jag gjort nu i nån timme. Resultatet:

Givetvis ska dörrar sättas ut i någon form även på den nedre. Work in progress.

Nå: Alla tre känns ganska blodlösa, men det känns det som att det blir svårt att lösa utan att kalla in någon som faktiskt kan rita saker. Och det är inte riktigt aktuellt just nu.

Just nu tänker jag mig isometriskt med vissa väggar; typ som något mellanting mellan de två isometriska varianterna. Plocka bort alla väggar som är typ "i vägen" (blir nog nästan bara de längst bak kvar).

Och sedan lägga in siffror; antingen lägga siffrorna också isometriskt på golvet (stora och tydliga) eller så lägger jag in nåtslags pilar till de olika rummen.

Vad tycker ni?

Och typsnitten är såklart bara tillfälliga placeholders.

(Sammanhang: Detta är en av tre våningar hos forskningsföretaget Invid Laboratories. Rollpersonerna förväntas ta sig dit och sedan undersöka ett mord i rummet som är utmärkt med en sexa på kartan. Jag tänker nog göra ett försök att rita ut typ skrivbord + lite blodssplatter i det rummet. Kanske.).

Attachments

krank

Jag gjorde ett mindre lyckat experiment med en massa väggar satta till 50% genomskinlighet också:

Det blev inte sådär jättebra.

Attachments

krank

Det jag gillar med isometriskt förresten; jag associerar till Syndicate och till äventyret i Algerothboken i Mutant Chronicles. Det blir kliniskt men ändå lite mer "levande" än bara topdownkartor.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ska det bara vara en funktionell karta så kan jag tycka att det inte spelar någon roll om den är blodlös eller inte, däremåt så känns det som att den är lite... andtingen tom eller kontraproduktiv.

Ska spelarna infiltrera byggnaden och vet var de ska så är stora delar menningslösa. Vet de inte vart de ska så finns det inga hinder utplacerade så då blir det mer som en bokföringsgrej snarare än en karta...

My take...

krank

Tony.M.Meijer said:
Ska det bara vara en funktionell karta så kan jag tycka att det inte spelar någon roll om den är blodlös eller inte, däremot så känns det som att den är lite... antingen tom eller kontraproduktiv.

Ska spelarna infiltrera byggnaden och vet var de ska så är stora delar meningslösa. Vet de inte vart de ska så finns det inga hinder utplacerade så då blir det mer som en bokföringsgrej snarare än en karta...
Tja, min tanke var ju mest att ge en känsla för hur stället se ut. Ibland kan det hjälpa fantasin att se en karta, lättare att visualisera då...

Strukturen är hursomhelst ungefär såhär: Rollpersonernas uppdrag är att infiltrera företaget i vars högsäkerhetskvarter det här kontoret finns. När de väl tagit sig hit är uppdraget att undersöka stället och ta reda på varför labbets direktör dött. Det är alltså mest brottsplatsundersökning det är fråga om.

Jag utesluter dock inte att det kan vara meningslöst att ha en karta överhuvudtaget, i det sammanhanget.

nyvinter

Illustrationist
Isometriskt utan väggar är snyggast. Samtidigt så funderade jag lite så här: ska de infiltrera så ger första bilden ett intryck av att vara en planlösning som spelarna kan stjäla och ha som rekvisita. (Och sedan visa sig inte stämma överrens till 100% med verkligheten eftersom spelarna fick tag på en tidig version.)

krank

Jarl said:
Isometriskt, inga väggar, bam klart.
Praktiskt nog det som går överlägset snabbast att göra också, såklart =)

Jag funderar på om jag ska göra labbets tre våningar i den stilen (utan väggar), och sedan en fjärde karta som beskriver just kontoret i lite mer detalj. Eventuellt skulle jag kunna komplettera den kartan med bakväggar, lite möbler och så. Blir nog inte såhär snyggt:

...men kanske kan det funka ändå.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillade klart den isometriska vyn med väggar bäst, men jag tänker mig att det kanske riskerar att bli lite plottrigt och otydligt om det är mycket smågrejer på kartan, eller om kartan blir väldigt stor, och i så fall är den isometriska vyn utan väggar betydligt tydligare, och fortfarande riktigt snygg.

Men jag gillade verkligen det där med isometrisk vy, jag tror inte jag sett det förut, men det kändes tusan så mycket klarare än de vanliga standardkartorna.

Ögat

Hero
Det viktigaste är att din karta förmedlar en massa info och gör det överskådligt - om den gör det blir den automatiskt snygg.

Din isometriska med väggar ser ut som en synvilla, och den med halvgenomskinliga väggar blir grötig.

jag tycker du ska köra isometriskt, utan väggar MEN med utstickande objekt. Dörren till kassaskåpet eller dödslasern till exempel. Om kartan inte blir plottrig (storlek i förhållande till antal rum) kan dörrar sticka upp.

Det du ska fokusera på är "ikoner": symboler som packar kartan med visuell information.

typ
(!) = här finns det något, se objektsbeskrivning
(?) = här är dold info, se beskrivning
/_\ = här finns ngt farligt (symbol i varningstriangeln visar vad)
-> = väg ut
<0> = övervakningskamera/rörelsesensor
[A] = här finns fiende/NPC A
osv

så man slipper sitta och slå fram och tillbaka i boken för att tyda kartan.
Dessutom bör du skriva rumsbeskrivningar för viktiga rum (resten kan man hitta på i stundens hetta) direkt på kartan: det finns ingen anledning (annat än att någon glömde tänka efter för hundra år sedan när rollspelen skapades) att det ska stå "rum 1" på kartan och inte "kontrollrum för robotarmé".

krank

Olav said:
Dessutom bör du skriva rumsbeskrivningar för viktiga rum (resten kan man hitta på i stundens hetta) direkt på kartan: det finns ingen anledning (annat än att någon glömde tänka efter för hundra år sedan när rollspelen skapades) att det ska stå "rum 1" på kartan och inte "kontrollrum för robotarmé".
Blir inte det extremt plottrigt? Redan tre ord känns som att de skulle fylla hela rummet typ. Eller tänker du mer som en etikett vid sidan av och en pil till "rätt rum"?

Om kartan inte blir plottrig (storlek i förhållande till antal rum) kan dörrar sticka upp.
Plottrighet är just det jag är mest rädd för, om jag ska vara ärlig. De här kartorna kanske kommer få 12x12cm eller så, per styck...

Ikoner; jag gillar idén. Känner dock att jag måste fundera en del på hur jag ska göra dem utan att det blir plottrigt och utan att jag måste lägga till färg. Helst vill jag ju bara jobba i helvitt och helsvart, dvs inte ens gråskalor...

RasmusL

Champion
Personligen skulle jag gilla "riktiga" ritningar. Skaffa ett gratiskonto på Visma TendSign och kolla in lite byggupphandlingar, där finns det en massa (som i "tusentals") spännande "riktiga" ritningar från typ 1900-talets början och framåt, de äldre handritade och de yngre CAD-varianter.

RasmusL

Champion
...och de kan användas som in-game props. Plocka lite från fortifikationsverket så har du trevliga elritingar med larminstallationer och skit att slänga i ansiktet på spelarna!

krank

RasmusL said:
...och de kan användas som in-game props. Plocka lite från fortifikationsverket så har du trevliga elritingar med larminstallationer och skit att slänga i ansiktet på spelarna!
Kanske till andra projekt. Grejen här är som sagt inte att ta sig in; kommer de till de här våningarna har de redan tagit sig in.

Ytterligare sammanhang, ifall det är intressant: Det här är inte till mina spelare, utan ett speltestäventyr som senare eventuellt också kommer att tjäna som introduktionsäventyr.

Sedan är smaken som baken; traditionella ritningar tycker jag brukar riskera att bli ohemult tråkiga...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Strukturen är hursomhelst ungefär såhär: Rollpersonernas uppdrag är att infiltrera företaget i vars högsäkerhetskvarter det här kontoret finns. När de väl tagit sig hit är uppdraget att undersöka stället och ta reda på varför labbets direktör dött. Det är alltså mest brottsplatsundersökning det är fråga om.
Okie, i såna fall så skulle jag föreslå att du lägger med, som ett optional task, några kod-lås och kanske en runda som någon vakt tar, så kan en pusselintresserad grupp få luska ut det om sl tycker det är intressant.

Annars så tycker jag mest att isometrisk utan väggar är klart snyggast :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Det spelar egentligen ingen större roll vilken modell du använder, både isometrisk och top down är bra.

Dock så saknar jag inredning. Möbler definierar ett rum, möbler kan man gömma sig bakom eller ta skydd bakom, möbler kan vara ivägen när man flyr, möbler kan man barrikadera en dörr med och så vidare. Möbler ger liv till kartan, gör det till en byggnad, inte bara en geometrisk figur.

Eksem

Champion
Jag föredrar kartor med information, så man inte behöver bläddra i modulen så mycket. Hellre att det är ett faktiskt spelhjälpmedel än att det är estetiskt tilltalande.

Ska vi bara tala estetik gillar jag isometriska kartan med platta väggar bäst. Men jag hade hellre sett en karta med rumsnamn och eventuella personer eller exceptionella föremål markerat (med ikoner eller text).

krank

Eksem said:
Jag föredrar kartor med information, så man inte behöver bläddra i modulen så mycket. Hellre att det är ett faktiskt spelhjälpmedel än att det är estetiskt tilltalande.

Ska vi bara tala estetik gillar jag isometriska kartan med platta väggar bäst. Men jag hade hellre sett en karta med rumsnamn och eventuella personer eller exceptionella föremål markerat (med ikoner eller text).
Det jag tänker:

Kartan blir antagligen isometrisk utan väggar. Rummen ges namn, som placeras i rummen med snygg isometriskt fixad text. Så det ser ut som att namnen är målade på golvet, alltså. I något fall (kanske toaletten?) används enkel ikonografi istället.

Jag ska se om jag hittar något smart sätt att få till exempel labben att kännas labbiga utan att det blir plottrigt. Ska försöka undvika att placera ut alltför mycket juffs. Eventuellt någon form av tredimensionell ikonografi; det vore ju lite schysst om man kunde få till en schysst 80-tals cyberspacekartekänsla.

Det ska finnas två döda kroppar i en av korridorerna, de bör jag kunna rita ut som svarta silhuetter.

Om jag skapar någon möbel så blir det skrivbordet inne i chefens rum, där hon ligger död över sitt skrivbord.

Sedan kompletteras den här kartan med en mer "inzoomad" version av själva kontoret, kanske. Där man ser mer detaljer, ledtrådar etc.

Och alltihop beror naturligtvis på om min kompetens räcker till. och min tid. Kan bli så att alla detaljer inte blir färdiga innan äventyret skickas ut till speltestarna, men det får jag kanske leva med. De lär ju kunna speltesta ändå, tänker jag mig.

EDIT: Åh, och tanken är att kartan ska finnas i samma uppslag eller eventuellt t.om. på samma sida som tillhörande text. Sålunda inte speciellt mycket bläddrande. Är det tänkt.

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:

Jag har aldrig riktigt förstått att folk placerar ut personer på kartorna. Framförallt inte i moderna/cp-spel. Jag jobbar på kontor, folk är väldigt sällan på sina egna kontor när man letar efter dem... :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar det isometriska. Det verkar f ö som att det finns en del knep att snabbt få till "enkel" isometrisk vy på ritningar. Fast man får ju justera för möbler etc om sådana ska vara med - vilket iofs jag nästan tycker är en av fördelarna med isometrisk vy (att man får en uppfattning) - men även utan möbler är isometrisk vy mer cyberpank. :gremsmile: