Nekromanti [Rotsystem] - Inomhuskartor?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fortfarande inga kroppar eller så utplacerade, men jag har lagt in lite text. Och dörrar.

Typsnittet är just nu givetvis Eurostile Extended. Det är trots allt 90-tal...

Det sagt, om någon har ett förslag på fritt och öppet typsnitt (OFL-licens, eller vadsomhelst från Google Fonts som jag kan köra istället så är jag idel öra.

EDIT: Jag funderar eventuellt på att köra något mindre text på labben och/eller lite större på kontoret. Dels för lite dynamik och visa vad som är viktigt, dels för att jag funderar på att låta labbet längst åt höger vara ett mindre kontor eller nåt istället för ett labb. Men då måste jag ha mindre text. Eller komma på något annat på max fyra tecken =)

Det är i korridoren under ordet "Kontor" det ska stoppas in två döda kroppar, och så en i själva kontoret.

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Ser klart bättre ut. :gremsmile:

Jag är inte såld på dörrarna - tycker du borde ha någon slags skjutdörrsmarkeringar också (eller bara) - känns mer SF för mig. :gremwink:

Caligo

Swashbuckler
Den senaste var väldigt snygg! Fönster tycker jag dock är viktigt!
Tänk på vad ditt syfte med kartan är? Är det mest som en snygg illustration (teckensnitt/coola färger) eller berättar den något viktigt (detaljer, lönndörrar, taktiska val) eller vill den förmedla en viss känsla (mörk, labyrintisk, stor, 80-tal)?

krank

En enklare, tydligare ikon för "hiss" skulle inte sitta fel det heller. Funderar på att bara ha upp/nerpilarna eller nåt.

krank

Max Raven said:
Jag är inte såld på dörrarna - tycker du borde ha någon slags skjutdörrsmarkeringar också (eller bara) - känns mer SF för mig. :gremwink:
Jag har försöööööökt *gnäller*. De markeringar jag hittade på nätet, de... ville inte riktigt överföras till isometriskt perspektiv. Det blev plottrigt och så såg de bara ut som väggar.

krank

Sum Caligini said:
Den senaste var väldigt snygg!
Tack!

Sum Caligini said:
Fönster tycker jag dock är viktigt!
Avsaknad av fönster är dock viktigt i det här fallet; det är ett företag vars kontor är djupt inbäddat i den supersäkra delen av ett megaföretags sektor i en arkologi. Grejen med arkologin är att det här med "Öppna ytor" och "utrymme mellan hus" inte riktigt är lika vanligt. Det är en enda megagigantisk byggnad, och det finns inte så mycket "skillnad mellan hus" som "en del riktigt breda korridorer och en och annan galleria".

Sum Caligini said:
Tänk på vad ditt syfte med kartan är? Är det mest som en snygg illustration (teckensnitt/coola färger) eller berättar den något viktigt (detaljer, lönndörrar, taktiska val) eller vill den förmedla en viss känsla (mörk, labyrintisk, stor, 80-tal)?
* Snygg illustration som ger rätt cyberpunkkänsla
* Ge tydlig rumsuppfattning till SL så att SL kan ge konkret bild till spelarna (jag brukar alltid märka, själv, när SL inte riktigt har grepp om hur rummet vi kliver in i ser ut etc).

Det är väl ungefär mina huvudsyften här.

Det finns ingen taktik alls inblandad; den här våningen gör man tre saker i: 1) utforskar, 2) oroar sig lite över infektion, 3) genomför brottsplatsundersökning. Det finns inga fällor eller lönndörrar eller så heller.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Kontorsvy_1

Kontorsvy_2

Jag gjorde i ordning två vyer på ditt kontor Krank. Möblemanget kanske inte är optimalt och kontoret i sig kanske inte alls är i närheten av det kontor du tänkt dig, men vattafnuk. Jag hade inget bättre för mig.

krank said:
* Snygg illustration som ger rätt cyberpunkkänsla
* Ge tydlig rumsuppfattning till SL så att SL kan ge konkret bild till spelarna (jag brukar alltid märka, själv, när SL inte riktigt har grepp om hur rummet vi kliver in i ser ut etc).
Öhh..Såg nu när jag läste lite noggrannare att du söker en cyberpunkig känsla i rummet så jag har failat! Jag kikade ju på den där lilla bilden längre upp i tråden och såg nått brunt och plottrigt och utgick från den.. Typiskt!

krank

Max Raven efterfrågade andra dörrar, och vem är jag att neka honom det? Jag har också experimenterat med att "resa upp" hiss-symbolen och minska typsnittet på labben för att framhäva kontoret en smula.

Jag har också knipt lite mellan V och Å. Räcker det så, eller ska det knipas mer?

Jag ska också fundera på om man ska kunna ta hissen mellan våning 2 och 3. Just nu är det hiss mellan 1 och 2, och sen ska jag eventuellt lägga in en trappa av något slag upp till 3. Men det känns ju lite opraktiskt och ganska icke-cyberpunk. Så i nästa version kanske hissen går både uppåt och neråt igen (oooooh, spännande).

Attachments

Ögat

Hero
Bra!

Att göra vissa saker större och andra mindre tror jag är (en) nyckel till att det inte ska kännas plottrigt. Om man tänker på en "riktig" karta kan det stå typ hur mycket som helst på samma plats utan att det känns jobbigt eftersom olika storlek och tyngd gör att man kan "zooma" genom att fokusera på olika detaljnivåer.

Två döingar = två dödskallar?

Ögat

Hero
Nu vet jag inte om jag misstolkar dig, men jag tänker att det är ett skämt med visst mått av allvar i.

Så jag tänkte bemöta "allvars-delen".

En karta åtföljs ofta av en rumsbeskrivning. Jag skulle till och med vilja dra det så långt som att säga att om den INTE gör det, är det snarare en illustration än en karta. Now, i en rumsbeskrivning står det ofta "här sitter två vakter och spelar kort".

Om man har en karta med tillhörande rumsbeskrivning där det står något liknande, då kan det lika gärna märkas ut på kartan. Mer gärna, faktiskt, eftersom det blir dödsmycket lättare att tänka vad SLPs hör, ser och vad de kan tänkas göra (typ gå till kaffemaskinen istället) om de redan finns på kartan istället för att man måste föreställa sig en mental karta baserat på en massa rumsbeskrivningar som man minns lite halvdant. Kartans främsta syfte inte är att visa en realistisk representation av en plats, utan vara ett spelhjälpmedel.

Det kan verka som en osökt rant, men jag skriver den ändå för jag tycker det är _superviktigt_. Och jag tycker att - historiskt - har alltför många rollspelsmakare tappat sikte på vad det är vi faktiskt håller på med: underlätta för spelgruppen att ha ett bra spelmöte.

Cybot

Mest spelbar
Sjukt snyggt.
Jag gillar att du har en något futuristisk powerfont på kartan, men en vanlig font på förklaringstexten.

Om det finns övervakningskameror så hade det varit coolt om du hade markerat dem med röda cirklar och sedan röda linjer för kablar. Att man inte kan skicka radiosignaler gör ju säkerhetssystem så mycket mer sårbara för någon med en stor avbitare.

krank

Okej, en till. Sista för kvällen.

Changelog:
- Fixat ett par detaljer om hur stora olika rum är.
- Lagt in text för toaletten.
- Lagt in ett förråd.
- Lagt in en ingång. Det finns två ingångar till kontoret; en på våning 3 och en på våning 2. Det här är "lilla ingången"; huvudingång med reception är på våning 3.
- Listan som förklarar streck och sånt har blivit mer "3d".

Kvar:
- Fortfarande inte helt nöjd med listan med förklaringar.
- Döda kroppar i huvudkorridoren (silhuetter)

Sedan har jag två våningar till på detta, plus eventuellt en lite mer "inzoomad" version av kontoret.

EDIT: Variant:

Attachments

krank

Olav said:
En karta åtföljs ofta av en rumsbeskrivning. Jag skulle till och med vilja dra det så långt som att säga att om den INTE gör det, är det snarare en illustration än en karta. Now, i en rumsbeskrivning står det ofta "här sitter två vakter och spelar kort".
Jag säger inte att du har fel, för det tycker jag inte att du har. Hade det här varit en karta där det fanns folk hade jag antagligen velat märka ut dem på något vis. Deras position i rummet om det är viktigt, eller bara att de är i rummet om det inte är det. Kanske med någon smart ikonografi som säger om det är typ en beväpnad/fientlig typ eller civil, etc.

Men, för att ge (ännu) mer backstory till äventyret kartan är till: När rollpersonerna undersöker stället är det utrymt och försatt i karantän i väntan på företagets egna "städarstyrka". Rollpersonerna har anställts av en annan organisation för att ta sig in och kolla in brottsplatsen innan städarstyrkan hinner plocka undan bevisen. Så kontoret är rätt tomt. Sånär som på tre döda kroppar.

krank

Cybot said:
Sjukt snyggt.
Jag gillar att du har en något futuristisk powerfont på kartan, men en vanlig font på förklaringstexten.
Heh, det som jag just ändrade på... Men jag är varken nöjd eller färdig ännu.

"Powerfont" var ett schysst uttryck.

Cybot said:
Om det finns övervakningskameror så hade det varit coolt om du hade markerat dem med röda cirklar och sedan röda linjer för kablar. Att man inte kan skicka radiosignaler gör ju säkerhetssystem så mycket mer sårbara för någon med en stor avbitare.
Jag håller med om att eventuella säkerhetskameror behövt markeras ut. Kanske inte med rött, eftersom jag jobbar i svartvitt, men på något vis iaf. Jag har inte planerat några säkerhetskameror dock, även om jag inte heller bestämt att det inte ska vara några...

Tanken är ju att när RP nått såhär långt så är det inte så mycket ta-sig-förbi-säkerhet längre som det är undersök-brottsplats.

krank

Våning 3:

Pga min brist på erfarenhet vad gäller att jobba i kontorsmiljöer får ni gärna komma med förslag på saker som borde finnas med. Tänk er att rummet märkt "kontorlandskap" är ett ganska öppet sådant, fullt av bord med inbyggda datorer och annat fräsigt. Där jobbar typ dataanalytiker och så.

Sedan finns det några som har egna kontor; underchefer och sånt. Säkerhetschefen kanske.

Behövs ett, öh, "personalrum"?

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Alla kontor jag har jobbat i har haft minst två toaletter per våning, oftast fler, men det är min högst begränsade erfarenhet (4 bolag).

Lunchrum är vanligt. Möteslokaler är vanligare än man tror (ungefär ett per sju anställda skulle jag tippa på).

Enligt Svensk lag måste ett företag med mer än fyra anställda ha ett vilo-rum, men det behöver ju inte vara sant i rotsystem. De flesta företag har ett server-rum med tillhörande systemadministratör.

krank

Tony.M.Meijer said:
Alla kontor jag har jobbat i har haft minst två toaletter per våning, oftast fler, men det är min högst begränsade erfarenhet (4 bolag).
Uppfattat; kan lägga in en extra vid hissen på båda våningarna hittills.

Tony.M.Meijer said:
Lunchrum är vanligt. Möteslokaler är vanligare än man tror (ungefär ett per sju anställda skulle jag tippa på).
Möteslokaler, såklart! Slänger in 1-2 på våning 3. Kanske konverterar något av kontoren till ett litet lunchrum, om jag lyckas hitta ett ord får sådant rum som är kort nog att få plats =)

Tony.M.Meijer said:
De flesta företag har ett server-rum med tillhörande systemadministratör.
På våning 2 (labben) finns en lokal server som chefen har fysisk tillgång till, och som lagrar data tillfälligt. På våningen under, våning 1, kommer en "storserver" finnas, dit data lagras längre och säkrare. Lokala serverns data sparas till storservern någon gång per dygn.

Sedan skickas storserverns data någon gång i veckan eller så till flera av SigmaTecs centrala backupservrar som befinner sig på hemlig plats.

Vimes

Sillkung
Först: snygga kartor! Helrätt med isometrisk vy, sexy hot!

krank said:
Jag tycker det ser onaturligt ut att det stora konstorslandskapet är dolt bakom en vägg med två pyttiga dörrar. Glasvägg eller ingen vägg alls tycker jag skulle kännas mer rätt, och jag tror att lite mer öppenhet ger Invid Laboratories en mer dynamisk känsla.

krank

Vimes said:
Jag tycker det ser onaturligt ut att det stora konstorslandskapet är dolt bakom en vägg med två pyttiga dörrar. Glasvägg eller ingen vägg alls tycker jag skulle kännas mer rätt, och jag tror att lite mer öppenhet ger Invid Laboratories en mer dynamisk känsla.
Såklart! Fixar till nästa version.