Nekromanti [Rotsystem] Kan utrustning och packning tillföra något?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och fipplar med nästa modul till Rotsystem, där jag tänkte fokusera på expeditioner och utforskning i första hand (det blir inget bestiarium... den här gången).

Just nu fungerar jag på det här med förberedelser för expeditioner, packning och sådant.

Under lång tid har jag tänkt att saker som bärförmåga, vikt på prylar och så vidare mest är sånt som förstör och tråkar ner rollspel. Men kan det bli intressant, om man sätter det i rätt sammanhang och har bra mekaniker?

Variant 1 är bara att skita i det. Låta SL avgöra att om rollpersonerna ska ut på flera dagars resa ut så behöver de en robotmula eller ett fordon, och så ge dem det de behöver och utgå från att de sen har det de behöver när de är ute i världen. Här hoppar vi liksom över hela packningsgrejen och abstraherar i rätt hög grad.

Variant 2 är att ha schabloner för mat och vatten (eller OK, näringsslempulver och vatten) och låta rollpersonernas ekonomi/budget avgöra vad de kan ta med sig. Här blir det lite prioriteringar vad gäller saker som extra tält och skyddsdräkter, klätterutrustning, spanar-drönare och annat. Men det blir fortfarande lite abstrakt. Schablonerna får jag sen fråga "folk som vet" om. Kanske vet du? Svara gärna i tråden isf... Alltså, förutsatt att en människa 1) inte kommer att kunna hitta föda eller vatten, 2) kommer att röra sig rätt rejält under varje dygn, hur många dagars mat kan man ta med sig i sin ryggsäck?

Variant 3 är mer detaljerad. Varje pryl ges en volym, och ryggsäcken man har på sig, robotmulornas väskor, etc har alla en viss volym de har plats med. Ganska pilligt och detaljerat.

Finns det några andra, bättre sätt att sköta planering och packing till expeditioner? Jag är alltså ute efter att det ska kännas som att förberedelser är nödvändiga, eftersom när man väl är därute så är det typ det man tog med sig som man har att använda. Jag tänker sedan nåt väldigt rudimentärt system för hur mycket man äter etc, mest typ "det här är schablonen för hög aktivitet, vid låg aktivitet häver du i dig typ hälften". Känslan av ransonering är inte helt fel. Tanken är att det här ska öka känslan av utsatthet och "på allvar" ute i det Gröna...

Oavsett vilket planerar jag att fylla åtminstone några sidor med prylar...

Jocke

Man med skägg
Jag har bara vart ute på ett par längre strapatser där man måste bära mat och vatten. Mat för typ en vecka eller så var egentligen inget problem, men om vi inte hade kunnat få tag på nytt vatten längst vägen vet jag inte hur det skulle gå till. Det är alltså jättetungt att bära mer än nån dags vatten.

Efter som det är nån slags framtid så kanske man har fremendräkter som i Dune?
Eller nån slags manick som kan filtrera bort sporer och whatnot ur vatten som finns ute. Då får du ju en ganska bra resurs att hushålla utan att vikt spelar nån större roll "Filtret räcker bara i fyra dagar till, det är minst en vecka hem".

Av en ren händelse har jag en gammal scoutloggbok från en vandring i de jämtländska fjällen bredvid mig. Där bar vi med oss nån liter vatten var eller så, efter som vatten finns på plats.
Där väger vår packning mellan 19,5 och 12,5 kg per person vid invägning, och snittar på 16,5. Fem hela dagar senare (en middag åts på en fjällstation) väger vi ut på max 17 och minst 12,5 kg med ett snitt på 14.
Man kan alltså tänka sig att vi ätit 500 gram per dag och person, men det tror jag inte stämmer efter som en hel del av våra grejer, tex tält, var torra när vi åkte och blöta när vi kom hem.

En annan anekdot från den resan var att det är mycket jobbigare att ta hand om problem ute i the wilderness. Jag fick problem med en sträckning / sena eller ett muskelfäste eller nått sånt redan dag ett och varje steg jag tog gjorde rätt ont. Det rimliga hade ju varit att prata med nån som kunde nått, stretcha på ett korrekt sett och vila. Nu blev i stället hela gruppen tvungna att ta ett beslut.
Skulle vi fortsätta som planerat och chansa på att det ger sig? Skulle jag gå en dag tillbaka ensam och sitta på en fjällstation tills de andra kom tillbaka några dagar senare? Skulle vi ändra rutten till en kortare sträcka? Skulle vi alla utgå från fjällstationen och sen ta kortare dagsturer därifrån? Kan vi packa om så att jag inte bär lika mycket som tidigare och om vi gör det vad får det för resultat?

Jocke

Man med skägg
En annan grej som skulle kunna var rätt tufft som färdmedel är nån slags terrängcyklar av framtidstyp. Typ med bra dämpning, rediga däck och en liten elmotor som laddas när den inte används och ger hjälp i uppförsbacke. På en cykelkärra är det inget problem att dra i alla fall sin egen vikt och lite till för en otränad person. Funkar ju dåligt i träsk och sanddynor, men bra i typ alla andra klimat.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är lite fascinerad av den typ av logistiska utmaningar som Eero Tuovinen beskriver här. Det är inte riktigt min typ av spelstil, men jag kan förstå hur det kan vara utmanande och kul.

Cybot

Mest spelbar
OM jag skulle ha med ett packings/utrustningssystem så skulle det ha varit väldigt abstrakt och inte så mycket ett packingssystem som ett budget system.

Dvs...
Så här många "packpoäng" kan ni bära. Så här många packpoäng kan en robotmula packa. Fler robotmulor = mer uppmärksamhet ifrån grönskan. Så här mycket Proviant äter ni per dygn ute och så här många enheter proviant tar upp ett packpoäng. Packpoäng kan också spenderas på att lägga poäng i Anti-infektion (disinfektering, extra skyddsdräkter, reparation för skyddsdräkter, disinfekteringstält osv), Anti-terräng (rep, uppblåsbar båt, belysning) eller Anti-fiender (ammuntion, granater, automatiska sentries, sprängmedel). Loot tar givetvis också upp plats.

Vad ger det här?
1. Tidspress! Ni har Proviant för så här många dygn innan ni måste tillbaka. Vilket leder till...
2. Intressanta val och prioriteringar. Vilken väg man går blir plötsligt intressant. Även om man har tagit reda på vad som finns framför en är det inte längre "minst risk=alltid rätt val" om den plötsligt tar flera dagar av proviant man inte har råd att slösa med. Men man måste också prioritera rätt utrustning för rätt lösningar.
3. Straffar girighet. Aj aj aj. Så mycket loot och så lite packplats....kanske ska vi dumpa det där poängen anti-terräng eller kanske en enhet proviant?

krank

Jocke;n131785 said:
Jag har bara vart ute på ett par längre strapatser där man måste bära mat och vatten. Mat för typ en vecka eller så var egentligen inget problem, men om vi inte hade kunnat få tag på nytt vatten längst vägen vet jag inte hur det skulle gå till. Det är alltså jättetungt att bära mer än nån dags vatten.
Ja, kör man på variant 2 eller 3 är det alltså ett enkelt riktmärke; 1 ganska tung ryggsäck = 1 arbetsam dag, kanske 2 med ransonering, 3-4 om man är desperat och står ut med dehydrering i slutet. Dubbla antal dagar om man vilar och tar det lugnt. Typ.

Och man klarar sig 7-10 dagar utan vatten. Men det är dagar då man blir progressivt mer uttorkad, svag.

Vill man ha med sig mer vatten än så, så får man ta med sig antingen en packåsna eller något slags fordon (vilket i sig riskerar att leda till problem i en värld där Grönskan tagit över; ta sig över försvagade broar eller genom övervuxna städer blir en utmaning...)

Det lär ju finnas cybernetik som minskar vattenbehovet, tänker jag också.

Jocke;n131785 said:
Efter som det är nån slags framtid så kanske man har fremendräkter som i Dune?
Inte en dum idé. Ickeperfekta sådana då, såklart, vars filter och grejor inte håller för evigt utan multiplicerar antal dagar en packning vatten håller. Köper man en x5 så klarar man sig 5 dagar på en ryggsäck vatten. De lär bli progressivt dyrare ju bättre de är, så att spelarna får prioritera dräkt eller packåsna till exempel.

Jocke;n131785 said:
Eller nån slags manick som kan filtrera bort sporer och whatnot ur vatten som finns ute. Då får du ju en ganska bra resurs att hushålla utan att vikt spelar nån större roll "Filtret räcker bara i fyra dagar till, det är minst en vecka hem".
Nackdelen med en sådan manick är ju att den skulle ta udden rätt mycket av hur farlig Grönskan upplevs som...

Iofs, risk är alltid lite kul. Det finns säkert såna manicker, både för luft och för vatten, liksom detektorer, men ibland misslyckas de. Ju känsligare desto dyrare, och det finns alltid en risk att Grönskan kommit på ett sätt att komma igenom...

krank

Cybot;n131804 said:
Så här många "packpoäng" kan ni bära. Så här många packpoäng kan en robotmula packa. Fler robotmulor = mer uppmärksamhet ifrån grönskan. Så här mycket Proviant äter ni per dygn ute och så här många enheter proviant tar upp ett packpoäng. Packpoäng kan också spenderas på att lägga poäng i Anti-infektion (disinfektering, extra skyddsdräkter, reparation för skyddsdräkter, disinfekteringstält osv), Anti-terräng (rep, uppblåsbar båt, belysning) eller Anti-fiender (ammuntion, granater, automatiska sentries, sprängmedel). Loot tar givetvis också upp plats.
Finns det någon anledning att inte kalla de här poängen för "liter" eller "kubikdecimeter?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Varje sak kanske ska ha en fördel och en risk kopplat till sig? Lite som Cybot är inne på...

krank;n131808 said:
Finns det någon anledning att inte kalla de här poängen för "liter" eller "kubikdecimeter?
Det ena är ett viktmått och det andra ett volymmått. Det verkar kanske vara av akademisk natur men skillnaden är lite mellan att bära en säck cement eller en stor rulle bubbelplast. I olika kontexter är den ena betydligt enklare att hantera än den andra. Med det sagt så tycker väl inte jag att det är dödsviktigt... ;)

krank

Tony.Meijer;n131811 said:
Det ena är ett viktmått och det andra ett volymmått. Det verkar kanske vara av akademisk natur men skillnaden är lite mellan att bära en säck cement eller en stor rulle bubbelplast. I olika kontexter är den ena betydligt enklare att hantera än den andra. Med det sagt så tycker väl inte jag att det är dödsviktigt... ;)
Vilket är ett viktmått? Liter och dm3 är ju volym, och jag ser inte att Cybot refererar till vikt, bara "hur mycket man kan bära" vilket väl rimligen begränsas även av volym.

Men du har rätt, man kanske helt enkelt ska använda kilo istället =) Hursomhelst var min poäng att vi som rollspelare och systemmakare ofta är lite för förtjusta i abstrakta "poäng" när det redan finns lättbegripliga och konkreta mått tillgängliga...

Jag tänker att Cybots "poäng" kanske innebär en balans mellan volym och vikt, men att den balansen åtminstone för mig inte är lika viktig som att hålla systemet intuitivt och lättfattat. Man man kör på kilo så kan nog SL se till att hålla koll på rimligheten vad gäller volym...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n131815 said:
Vilket är ett viktmått? Liter och dm3 är ju volym, och jag ser inte att Cybot refererar till vikt, bara "hur mycket man kan bära" vilket väl rimligen begränsas även av volym.

Men du har rätt, man kanske helt enkelt ska använda kilo istället =) Hursomhelst var min poäng att vi som rollspelare och systemmakare ofta är lite för förtjusta i abstrakta "poäng" när det redan finns lättbegripliga och konkreta mått tillgängliga...

Jag tänker att Cybots "poäng" kanske innebär en balans mellan volym och vikt, men att den balansen åtminstone för mig inte är lika viktig som att hålla systemet intuitivt och lättfattat. Man man kör på kilo så kan nog SL se till att hålla koll på rimligheten vad gäller volym...

My bad, hade fått för mig att liter var ett viktmått ><
Jag är nyvaknad, ok. :p

Med det sagt så tror jag att det är bättre att fokusera på fördelar och risker med utrustning, snarare än vikt. Exempelvis som Cybot uttryckte det: Robotåsnor är bra för att bära stuff MEN de låter och drar till sig grönskan.

krank

Tony.Meijer;n131819 said:
Med det sagt så tror jag att det är bättre att fokusera på fördelar och risker med utrustning, snarare än vikt. Exempelvis som Cybot uttryckte det: Robotåsnor är bra för att bära stuff MEN de låter och drar till sig grönskan.
Jag tänker att sånt funkar ju för en del grejer, men det riskerar att bli krystat för andra. Givetvis kommer det att finnas risker och fördelar med mycket, men det tänker jag är lite utöver det här med hushållning och den biten. Kör man enbart med risk/fördel och inte har någon hushållning med resurser när man väl är "i fält" tänker jag att det riskerar att missa en stor del av osäkerheten därute...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n131823 said:
Jag tänker att sånt funkar ju för en del grejer, men det riskerar att bli krystat för andra. Givetvis kommer det att finnas risker och fördelar med mycket, men det tänker jag är lite utöver det här med hushållning och den biten. Kör man enbart med risk/fördel och inte har någon hushållning med resurser när man väl är "i fält" tänker jag att det riskerar att missa en stor del av osäkerheten därute...
Jag rekommenderar i sådana fall böcker av Andy McNab, typ Bravo Two Zero eller någon av Nick Stone böckerna. Dom är dåligt skriven machoaction, men det låter som om McNab kan sina saker när det kommer till överlevnad i rätt otrevlig terräng, speciellt under udda omständigheter som att du är skjuten eller hip-hap måste klättra in i en nedlagd och minerad fabrik.

Fridigern

Swordsman
Bygg in både en detaljerad och en mer abstrakt mekanik. Jag gillar själv att gå i fjällen och skulle vilja packa min rollpersons packning ganska dealjerat om jag skulle ut i Grönskan. Men andra tycker säkert att det är mindre kul. Vad gäller vatten så tycker jag att det skall vara en manick som kan rena vatten. Att släpa med sig de cirka 5 liter per dygn som krävs för en människa under march (inlluderat kok, tvätt och dryck) blir annars näsan helt omöjligt. Dessutom bör man kuna rena vatten från hrönskan lika enklet eller enklare än luft, och där räcker det ju tydligen med ett filter. Kok, microvågor och vattenreningsdroppar i kombination borde vara surficient.

krank

Fridigern;n131827 said:
Att släpa med sig de cirka 5 liter per dygn som krävs för en människa under march (inlluderat kok, tvätt och dryck) blir annars näsan helt omöjligt.
Om man inte har någon form av fordon eller bär"djur", då såklart.

Jag vet inte, jag är ganska osugen på att släppa tanken på "det du har är det du tar med dig"; jag har en känsla av att Grönskans farlighet kommer att upplevas som betydligt lägre om det räcker att köra saker genom ett filter.

Jag är dessutom inte alls säker på att det räcker med ett filter för luften heller.

Men visst, jag får väl kanske ge mig även om det bär emot. Kill your darlings heter det väl.
Typ såhär då: Olika områden har olika mängd sporer och skit i luften, och olika stort fokus från Grönskan. För det mesta funkar vatten- och luftfilter även om det alltid finns viss risk för att något slinker igenom. I områden med höjd risk går filter åt snabbare och risken att drabbas trots filter etc ökar. Man behöver ta med sig utrustning som är hermetiskt tillsluten; även inuti tält går det inte att bli 100% säker så man sover, äter, lever i sina skyddsdräkter generellt.

krank

Jag är hyfsat inne på en variant av trean just nu, där man räknar kilo. Men med twisten att det finns färdigräknade "paket" som är lite mer abstrakta, för de som inte vill packa själva.

(Sen får vi se hur mycket jag hinner i praktiken; jag behöver bli klar med texten allra senast innan jul...)

Jocke

Man med skägg
krank;n131807 said:
Och man klarar sig 7-10 dagar utan vatten. Men det är dagar då man blir progressivt mer uttorkad, svag.
Jo, men det räcker med att du råkar dricka lite för lite ett par dagar för att få vätskebrist och bli en belastning i stället för en resurs för din grupp.

kloptok

Pensionerad astrolog
Sitta och räkna kilon har jag aldrig tyckt varit så upphetsande. Verkar inte som att du gillar det men mina favoritsystem för bärförmåga är ofta lite mer abstrakta och förenklade. Bästa typen av system tycker jag finns i Lamentations of the Flame Princess (eller Mutant År Noll, det är nästan likadant). Där tar en pryl upp en "ruta" (det finns också småprylar och extra stora prylar) och du kan bära kanske tio prylar utan att börja få minus på saker (i LotFP är det i princip bara förflyttning som blir sämre). Här tänker jag att du inför negativa modifikationer när man går över någon gräns som i första hand inverkar på hur långt man kan gå per dag men kanske kan påverka andra saker också (kanske någon gräns för hur många dagar man kan fortsätta med stor packning). Samma system kan användas för packdjur, då har ett packdjur helt enkelt ett visst antal "slots" för prylar.

Det här med färdiga paket har jag aldrig gillat. Det är både roligt och lite av en taktisk utmaning att plocka ihop sin utrustning själv, att fundera på "hmm, är det värt att packa ner pryl X eller ska jag prioritera pryl Y istället?" eller "om jag vill känna mig säker så packar vi alla de här grejerna, men då kan vi bara gå hälften så långt varje dag". Plus att jag tycker bättre om när man vet exakt vad man har i såna här lägen - det brukar inte funka så bra med färdiga paket.

krank

Vi får se. Nackdelen med pille-packning är ju också att det liksom krävs långa utrustningslistor som ska vägas samman och fipplas med...

Iofs är det bara själva brödtexten som måste vara klar (och helt korrläst ett par gånger) innan mellandagarna; listor med prylar kan ju fyllas på efter hand...

Cybot

Mest spelbar
krank;n131808 said:
För att det är abstrakt. När man börjar pilla med kilon och liter och kubikcentimeter så blir det diskussioner om "Är det rimligt". Det blir inte roligare om man gör det mindre abstrakt, tvärt om. Så därför håller man prylarna abstrakta (dina karaktärer är trots allt uppvuxna med en hel mängd in-game kunskap och rykten om hur man gör) så att det blir ett poängspel som lägger ytterligare en dimension till rollspelet, och inte ett simulationistiskt system som bara sabbar.