Jag sitter och fipplar med nästa modul till Rotsystem, där jag tänkte fokusera på expeditioner och utforskning i första hand (det blir inget bestiarium... den här gången).
Just nu fungerar jag på det här med förberedelser för expeditioner, packning och sådant.
Under lång tid har jag tänkt att saker som bärförmåga, vikt på prylar och så vidare mest är sånt som förstör och tråkar ner rollspel. Men kan det bli intressant, om man sätter det i rätt sammanhang och har bra mekaniker?
Variant 1 är bara att skita i det. Låta SL avgöra att om rollpersonerna ska ut på flera dagars resa ut så behöver de en robotmula eller ett fordon, och så ge dem det de behöver och utgå från att de sen har det de behöver när de är ute i världen. Här hoppar vi liksom över hela packningsgrejen och abstraherar i rätt hög grad.
Variant 2 är att ha schabloner för mat och vatten (eller OK, näringsslempulver och vatten) och låta rollpersonernas ekonomi/budget avgöra vad de kan ta med sig. Här blir det lite prioriteringar vad gäller saker som extra tält och skyddsdräkter, klätterutrustning, spanar-drönare och annat. Men det blir fortfarande lite abstrakt. Schablonerna får jag sen fråga "folk som vet" om. Kanske vet du? Svara gärna i tråden isf... Alltså, förutsatt att en människa 1) inte kommer att kunna hitta föda eller vatten, 2) kommer att röra sig rätt rejält under varje dygn, hur många dagars mat kan man ta med sig i sin ryggsäck?
Variant 3 är mer detaljerad. Varje pryl ges en volym, och ryggsäcken man har på sig, robotmulornas väskor, etc har alla en viss volym de har plats med. Ganska pilligt och detaljerat.
Finns det några andra, bättre sätt att sköta planering och packing till expeditioner? Jag är alltså ute efter att det ska kännas som att förberedelser är nödvändiga, eftersom när man väl är därute så är det typ det man tog med sig som man har att använda. Jag tänker sedan nåt väldigt rudimentärt system för hur mycket man äter etc, mest typ "det här är schablonen för hög aktivitet, vid låg aktivitet häver du i dig typ hälften". Känslan av ransonering är inte helt fel. Tanken är att det här ska öka känslan av utsatthet och "på allvar" ute i det Gröna...
Oavsett vilket planerar jag att fylla åtminstone några sidor med prylar...
Just nu fungerar jag på det här med förberedelser för expeditioner, packning och sådant.
Under lång tid har jag tänkt att saker som bärförmåga, vikt på prylar och så vidare mest är sånt som förstör och tråkar ner rollspel. Men kan det bli intressant, om man sätter det i rätt sammanhang och har bra mekaniker?
Variant 1 är bara att skita i det. Låta SL avgöra att om rollpersonerna ska ut på flera dagars resa ut så behöver de en robotmula eller ett fordon, och så ge dem det de behöver och utgå från att de sen har det de behöver när de är ute i världen. Här hoppar vi liksom över hela packningsgrejen och abstraherar i rätt hög grad.
Variant 2 är att ha schabloner för mat och vatten (eller OK, näringsslempulver och vatten) och låta rollpersonernas ekonomi/budget avgöra vad de kan ta med sig. Här blir det lite prioriteringar vad gäller saker som extra tält och skyddsdräkter, klätterutrustning, spanar-drönare och annat. Men det blir fortfarande lite abstrakt. Schablonerna får jag sen fråga "folk som vet" om. Kanske vet du? Svara gärna i tråden isf... Alltså, förutsatt att en människa 1) inte kommer att kunna hitta föda eller vatten, 2) kommer att röra sig rätt rejält under varje dygn, hur många dagars mat kan man ta med sig i sin ryggsäck?
Variant 3 är mer detaljerad. Varje pryl ges en volym, och ryggsäcken man har på sig, robotmulornas väskor, etc har alla en viss volym de har plats med. Ganska pilligt och detaljerat.
Finns det några andra, bättre sätt att sköta planering och packing till expeditioner? Jag är alltså ute efter att det ska kännas som att förberedelser är nödvändiga, eftersom när man väl är därute så är det typ det man tog med sig som man har att använda. Jag tänker sedan nåt väldigt rudimentärt system för hur mycket man äter etc, mest typ "det här är schablonen för hög aktivitet, vid låg aktivitet häver du i dig typ hälften". Känslan av ransonering är inte helt fel. Tanken är att det här ska öka känslan av utsatthet och "på allvar" ute i det Gröna...
Oavsett vilket planerar jag att fylla åtminstone några sidor med prylar...