Nekromanti [Rotsystem] Kartor till äventyret Drömväv

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag velade en stund om huruvida jag skulle skriva det här i Makande- eller Promoforumet. Det fick bli här; flytta efter behov.

Inför Gothcon 2016 skrev jag ett äventyr till Rotsystem som heter Drömväv, baserat på det klassiska äventyrsspelet Dreamweb (som jag kan rekommendera varmt; det kan köras på moderna datorer med ScummVM). Det spelades två gånger - en gång med Krille, Xhakhal, Debbie och Ronja som spelare, och en gång med Vi Spelar Rollspel-gänget - det senare tillfället spelades också in för användning i deras pod (nångång...).

Hursomhelst, jag sitter ihop äventyret så att andra kan läsa och spela det; tanken är publicering i nästa nummer av Fenix. Med illustrationer av Steven Austin, såklart. Och kartor av mig.

Så... Jag kommer att leta korrläsare snart, men jag tänkte först dela med mig av några kartor - dels för att skryta och göra lite promo för äventyret, men dels också för att se om ni kan hitta något som är uppenbart konstigt. Se det som "korrläsning av kartor" om ni vill.

Önskas alltså: Glada tillrop, beröm, konstruktiv kritik.

Syns det vad allt föreställer? Saknas något uppenbart? Borde något plockas bort?

Karta 1: Brottsplatsen

Karta 2: En lägenhet

Karta 3: En större, lyxigare lägenhet

(Nej, jag vet inte varför Illustrator lägger till det svarta strecket längst ner...)

Karta 4: Virr-arkaden Zapp
(Virr=VR)

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nice, jag gillar verkligen stuket på kartorna du gör till Rotsystem. precis så jag helst skulle vilja ha typ alla mina kartor ever. Lär väl bli lite rörigt om man vill ha möbler även på väggarna som vetter mot betraktaren, men viss begränsat möbleman kan man ju ha även där som du visar.

Möjligen saknar jag lite garderober och sånt. I synnerhet på den där brottsplatsen. Jag menar, har man en pool utanför sovrummet vill man ju ha tillgång till handukar och badrockar och grejer åtminstånde =)

Viss förvaring kan man ju förutsätta sker under sängen, i synnerhet i de mindre lägenheterna, men när det känns lite större och lyxigare saknar jag lite möbler.

Det är inte min favoritstil, jag föredrar kartor med en tecknares personlighet i dem. Men det är rent, prydligt, ger den info man behöver och är snyggt på det viset (skuggningen ger lite extra). Jag minns kartor jag själv gjorde på 80-talet, försökte teckna detaljer som möbler etc. - totalt obegripliga!:)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag tycker det ser ut ungefär som du beskrev dem!

nyvinter

Illustrationist
Vad Apes sa om toaletterna men det är allt. Annars klara och enkla att tolka, man får beskrivnings-idéer bara av att titta på dem och de passar oerhört bra till Rotsystem. Så tre tummar upp, och en lite så där mittemellan.

Genesis

Ni dés ni maître
Snygga kartor som alltid. Det enda jag ogillar är flaggorna som pekar ut brottsoffren. Även om du vill ha de där tjocka fyrkanterna (tycker att der borde gå att göra något snyggare) så linjerar inte texten med fyrkanten likadant på de tre. Det stör mitt pedantöga litegrann.

Men, som sagt, dina rotsystemkartor är apsnygga, inget snack om saken.

krank

Genesis;n192649 said:
så linjerar inte texten med fyrkanten likadant på de tre.
Tack för påpekandet! Det hade jag missat, av någon anledning.

krank

Ape of Wrath;n192642 said:
Men toaletterna ser ut att vara i 2D men allt annat i 3D?
Inte allt! Inte till exempel dörrarna, och inte de flesta VR-maskinerna i arkaden. Överhuvudtaget har jag gjort saker i 2d om de har låg prioritet i äventyret och/eller skulle vara i vägen för något som är viktigare i äventyret. Sedan valde jag att rotera kartorna så att just toaletterna - som har låg prioritet på samtliga kartor - så att de ligger mot betraktaren.

Så jag förstår kommentaren, men det är ett medvetet val =)

clarence redd

FrostByte Books
Urstiligt. Att få till snygga 3d-kartor är inte helt enkelt. Bra tänkt med kombinationen 2d/3d. Kanske lite otydligt exakt vad rektanglarna på golvet i virr-arkaden representerar, men det går ju att förtydliga i texten.

krank

clarence redd;n192740 said:
Kanske lite otydligt exakt vad rektanglarna på golvet i virr-arkaden representerar, men det går ju att förtydliga i texten.
Jo, jag beskriver raderna av VR-maskiner där. Jag testade att använda samma "bas" som för de som är i "3d", dvs en tjock del och så en smal som sticker ut för "sätet"... men det blev bara svårläst och plottrigt så jag skippade det.

.113

Swashbuckler
Tycker också att det ser snyggt och bra ut, blev sugen på att klicka mig igenom ett äventyr på datorn ;)

Ang. Toaletterna tror jag för övrigt att det skulle se plottrigt ut om det blev 3d där

krank

.113;n192860 said:
Tycker också att det ser snyggt och bra ut, blev sugen på att klicka mig igenom ett äventyr på datorn ;)
Bra, det är precis den känslan jag är ute efter =). Jag har ju använt spel som Syndicate, Shadowrun (SNES) och D/Generation som grafiska förebilder.

krank

Okej, den här tog betydligt längre tid att skapa än de andra - allt som allt kanske 6-8 timmar, men då började jag om ett par gånger också...

Karta 5: XTVs TV-studio

Den är i lite annan skala än de andra och beskriver två våningar. Jag funderade på att lägga in mer på "scenen" eller så, men tänkte att det känns plottrigt nog som det är...

Jag funderar på om jag kanske borde numrera utgångarna...

Attachments