Inte för att du frågar om det men man skulle kunna göra ett glidande konfliktresolutionssystem av tärningspölar till rotsystem, med små "hela konflikter", tex du försöker övertyga vår ledare om att bjuda in främlingarna till vår by, jag försöker få henne att behandla dem som fiender.Nässe said:Håller helt med dig. Jag gillar inte heller övergrippande slag som löser en massa saker på en gång. Jag tycker det kan vara elegant ibland, tex när man i Burning Wheel skapar, och får kontakt med en möjlig allierad på ett enda slag, och dessutom avgör om personen är vänligt inställd. Eller när man slår för saker som inte spelar så stor roll, men inte annars.
Det där med att inte lyckas perfekt tycker jag också är bra. Till viss del handlar det ju om att minska storleken på "hela konflikter", så att man kan få hinna fram till orchen och braka igenom den dolda fällan. Men jag håller med om att detta är lite av ett problem med konfliktresolution, det bli lätt dikotomt. I mitt nuvarande system försöker jag lösa det just med nivåer av lyckat. Man tittar på den vinnande partens resultat och avgör om det är ett lyckat men ouch! - motståndaren beskriver, lyckat men... - SL beskriver, eller Lyckat, shit!- du beskriver.
Det beror på om man vunnit med en 1-2, 3-4 eller en 5-6. Inte perfekt, men lite mer glidande än, vinst eller förlust.
Skillnanden mellan det vinnande och förlorande slaget avgör hur lyckat slaget blir.
Lika antal suckar - ingen vinner, båda vinner eller så blir konflikten inte avgjort, den störs, avbryts eller dylikt
1 steg emellan- marginell framgång, stora komplikationer eller även framgång för motståndaren. Du lyckas överyga ledaren men alla andra håller med mig.
2 steg emellan - framgång men vissa komplikationer. Du lyckas övertyga vår ledare men hon kräver att du först ska undersöka hur mycket vapen de har med sig.
3 steg emellan eller motståndaren slår noll suckar - stor framgång. Ledaren faller helt för dina argument.
Poängen med att noll suckar för motståndaren innebär total framgång är att två som konfliktar med bara en tärning i sin pool ska kunna lyckas helt.
---
Man kan göra detta mer avancerat genom att man kan göra sina handlingar
Defensiva- du åstadkommer inte något själv utan motsätter dig bara den andres - en extra tärning eller så vinner du även på lika.
Offensiva - två extra tärningar men motståndaren vinner på lika antal suckar
-------------
Man kan göra en BW av detta och låta diskussionen med ledaren bli en pool som var och en har som man ska jobba ner med rundor osv. Där man även kan vara taktisk mm. Men nog om detta. Nu: söndag.