Nekromanti [Rotsystem] Stridzoner och förflyttning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat skriva på en minimodul (moduler på max två A4) till Rotsystem som tillför regler för förflyttning och positionering i strid.

Tanken är varken ny eller originell, utan mest en formalisering av sånt som snurrat runt på forumet ett tag.

Typ såhär:

Man delar in slagfältet i "zoner". Zonerna ska vara ganska små och det ska kännas rimligt att ta sig från en zon till en annan på en runda, där en runda normalt sett mest innehåller en handling per rollperson. Jag tänker mig att i en bar skulle "bland borden", "vid bardisken", "bakom bardisken", "framme vid scenen" och "på scenen" kunna fungera som zoner.

Man noterar vilja features som finns i respektive zon - flyttbara saker som möbler etc, utmyckning, eventuellt skydd, huruvida zonen är svårframkomlig eller inte. Höjdskillnader, ljusförhållanden. Man bestämmer inte alla dessa för varje zon, utan bara det som känns relevant.

Det finns också rörliga stridzoner, som till exempel fordon, lyftkranar, linbanevagnar. Står man i en av de zonerna och den flyttas så flyttas man med. Eventuellt kan SL kräva slag mot Rörlighet för att man ska kunna hålla sig kvar om zonen gör en hastig förflyttning.

En variant av rörliga stridzoner är situationsbaserade (situationella/kontextuella/behöver bättre namn) zoner. De flyttar sig men flyttar inte folk som står i dem. De är i relation till något som flyttar sig -- det kan vara zonerna "bakom stridsvagnen" eller "under helikoptern" till exempel.

För förflyttning gäller:
Inom en zon: gratis
korsa en gräns: nästan gratis; man får -1 på handlingsslag under rundan.
korsa två gränser: bara om man inte utför några handlingar under rundan.

Svårframkomliga zoner kan man inte både gå in i och ut ur samma runda.

Det här kombineras såklart också till stora fiender, till exempel spindelstridsvagnar och stora grönskemonster (om det nu finns såna; jag har inte bestämt mig för hur stora grönskans varelser ska vara än. Men det är ju coolt med stort). En stor fiende består av en eller flera rörliga zoner och antagligen en eller flera situationsbaserade zoner. En spindelstridsvagn som har mest skydd på framsidan har givetvis en "bakom"-zon med speciella regler som låter den kunna skadas av vanliga vapen. Och en "ovanpå"-zon där det finns en lucka man kan spränga/hacka/slita upp med starka cyberarmar.

Och såklart ska modulen innehålla 1-2 exempelstrider också.

Hur låter det här, tycker ni?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inte så pjokigt alls! Jag kan se nått sånt där funka riktigt bra i nått hyfsat cinematiskt actionlir. Smidigt men ger fortfarande en taktisk känsla.

krank

Jag skulle vilja speltesta systemet, men känner inte riktigt att jag har verktygen för det. Skulle väl kunna ta mig till nåt repeticon, men det känns osannolikt... Kanske kan man testa över skype/hangouts?

Big Marco

Läskig
Om du vill ha mer inspiration kan du ta en titt i Järn som har typ en identiskt system. ;-)

krank

Big Marco;n85717 said:
Om du vill ha mer inspiration kan du ta en titt i Järn som har typ en identiskt system. ;-)

Jag vet att både jag och Krille snackat om ganska precis exakt såna här system i flera vändor, så jag hade blivit förvånad om inte han också hade gjort nå't av idén. Ska dock kolla in; har Järn men inte läst det än.

krank

En grej jag funderar på är det här med när förflyttningar ska anses vara genomförda. Och om det går att lösa utan att jag plötsligt ska behöva skapa ett initiativsystem.

Den elaka varianten är ju att man inte anses stå i den nya zonen förrän i efterkommande runda. Då blir det väldigt svårt att till exempel hålla sig bakom stridsvagnen när den roterar.

Den snälla varianten är ju att man anses stå i den nya zonen direkt och kan, med rundans handling, göra saker med det som finns där. Tycker man då att det går för snabbt för rollpersonerna att förflytta sig kan man ju alltid hävda retroaktiv förflyttning, dvs att rollpersonen påbörjade förflyttningen redan förra rundan. Kanske.

En MYCKET snälla varianten är att låta den som förflyttar sig bestämma. Dvs, man väljer om man agerar innan man förflyttar (och har tillgång till ursprungszonens grejer) eller om man förflyttar innan man agerar (och då har tillgång till målzonens grejer).

Jag lutar nog åt den mycket snälla varianten, faktiskt. Det ger spelarna ännu ett meningsfullt val att göra och jag tycker om att vara snäll mot spelarna. Systemet är ju rätt dödligt i övrigt, så jag kan tänka mig att vara ganska generös i övrigt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tror nog att den mycket snälla varianten är rätt väg att gå, för med den friheten är det lätt att göra roliga och coola grejer. Sätter du in en massa begränsningar på när man är i vilken zon så blir det svårare att bara hitta på nått ballt.

Max Raven

T12-kultist
Jag tycker dina tankar känns rätt - och att Järn antagligen ger en bra utgångspunkt om du inte hade något supernytt att komma med. Go for it, oavsett. :)

Jag själv kommer nog sno en del från Järn rakt av vad gäller zoner till mitt Star Trek-utan-serienummer-med-cyberpunk. Det blir lite annorlunda (jag vill få in att zoner förändras aktivt) och avståndsstrid lär vara OP (as designed) men Järn har en rätt solid grund att utgå ifrån. Meen jag har rätt mycket nu i början av jobbet så jag lär inte kunna ge så mycket att bolla med från mitt jobb med Ett Steg Framåt/Stable Orbit/vad det heter i slutändan än på ett par veckor.

Om jag kommer på något så säger jag till. :3

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Som sagt: Läs Järn, plus gå med den jättesnälla varianten. Om jag nu tar tummen ur röven och faktiskt skriver Rotsystem-äventyret jag planerat senaste veckan så kommer jag testa lite sådant här och se vad som händer (om det nu blir strid, det får vi se).

cogitare

Swashbuckler
Big Marco;n85717 said:

Eller senaste utgåvan av Mutant Chronicles som också har ett sånt här system med zoner. Såg väldigt likt ut när jag skummade Kranks initiala post.

Cog.

krank

cogitare;n85778 said:
Eller senaste utgåvan av Mutant Chronicles som också har ett sånt här system med zoner. Såg väldigt likt ut när jag skummade Kranks initiala post.
Alla har läst FATE =)

krank

Big Marco;n85852 said:
Inte jag heller. :)

Ni kanske läst det från nån som läst det i FATE då. Eller så har FATE tagit det från nånting jag inte känner till... Jag läste hursomhelst om det först i Diaspora har jag för mig.

Krille

Super Moderator
Jag vet faktiskt inte var jag läste det först, eller ens om jag läste det först någonstans. Jag kan i varje fall inte hitta någon förlaga till det bland mina rollspel. Så jag lutar lite åt "great minds think alike" eller nåt. Det blir mer smickrande så i alla fall.

Jag valde att göra zon-förflyttning som en handling i Järn, eftersom jag under speltesten märkte att den "mycket snälla" förflyttningen gjorde att zoner och förflyttning kom att hamna i två frustrerande extremlägen: antingen spelade det ingen roll eftersom alla kunde vara var som helst när de ville (detta inträffade i en begränsad miljö, till exempel inomhus) så det kunde lika gärna vara en enda zon, eller så blev det frustrerande när man försökte kuta iväg för någon jävel kom alltid ikapp och högg en i ryggen (detta inträffade jämt). Så jag valde att göra förflyttning mellan zoner till en handling istället för strid, så att det dels fanns en poäng med zoner över huvud taget och dels fanns en möjlighet att dra sig ur striden.

Det fick effekten att en delstrid höll sig till en zon, men så fort man ville angripa en annan person, skjuta mot mål på avstånd eller dra sig ur och/eller förfölja någon så började zoner spela ordentligt mycket mer roll och terrängen blev viktigare och roligare.

Det största problemet som jag har haft därefter är att förklara att zoner inte är ett annat sätt att mäta avstånd. Om zoner används som avstånds-analog grej så är det bara en annan enhet än meter eller rutor, och då kan man lika gärna hålla sig till rutor eller meter. Det viktiga med zoner för mig är att zoner är distinkta och åtskilda. Avstånd kan vara en avskiljare, men det är mycket mer troligt att bordet i mitten av rummet, bardisken eller trappräcket är avskiljare än att avståndet är det. Och den tanken har varit knepig att få fram till spelare som inte är vana vid zoner.

krank

Krille;n85867 said:
Jag valde att göra zon-förflyttning som en handling i Järn, eftersom jag under speltesten märkte att den "mycket snälla" förflyttningen gjorde att zoner och förflyttning kom att hamna i två frustrerande extremlägen: antingen spelade det ingen roll eftersom alla kunde vara var som helst när de ville (detta inträffade i en begränsad miljö, till exempel inomhus) så det kunde lika gärna vara en enda zon, eller så blev det frustrerande när man försökte kuta iväg för någon jävel kom alltid ikapp och högg en i ryggen (detta inträffade jämt). Så jag valde att göra förflyttning mellan zoner till en handling istället för strid, så att det dels fanns en poäng med zoner över huvud taget och dels fanns en möjlighet att dra sig ur striden.

Det fick effekten att en delstrid höll sig till en zon, men så fort man ville angripa en annan person, skjuta mot mål på avstånd eller dra sig ur och/eller förfölja någon så började zoner spela ordentligt mycket mer roll och terrängen blev viktigare och roligare.

Det största problemet som jag har haft därefter är att förklara att zoner inte är ett annat sätt att mäta avstånd. Om zoner används som avstånds-analog grej så är det bara en annan enhet än meter eller rutor, och då kan man lika gärna hålla sig till rutor eller meter. Det viktiga med zoner för mig är att zoner är distinkta och åtskilda. Avstånd kan vara en avskiljare, men det är mycket mer troligt att bordet i mitten av rummet, bardisken eller trappräcket är avskiljare än att avståndet är det. Och den tanken har varit knepig att få fram till spelare som inte är vana vid zoner.
Hm.

Jag undrar om det gör någon skillnad att Rotsystem sällan bryr sig om avstånd. Närstrid är ju tänkt att vara ett anakronistiskt undantag; man kan normalt anfalla vem som helst som man ser oavsett vilja zoner man står i. Så zoner blir mer ett sätt att skaffa sig fördelar på annat sätt. Till exempel vill man gärna vara bakom bardisken, för där kan man tillgodogöra sig skyddet av denna. Är man modig ställer man sig på en hög höjd och får lättare att träffa folk pga överblick. Och så. Tänkte jag.

Och så tänkte jag att eftersom alla har en handling per runda, och de då antingen kan flytta sig (vilket de inte behöver pga att de har skjutvapen) eller skjuta. Och då kommer ingen någonsin att flytta sig om de inte är närstrids-cyberninjas. Typ. Så därför valde jag att inte ha det som en handling.

Men jag har som sagt inte kunnat speltesta det här ännu, så det är möjligt att jag kommer att hitta motsvarande begränsningar.

cogitare

Swashbuckler
krank;n85787 said:
Alla har läst FATE =)
Fast nya Mutant Chronicles har någon egen regelmotor och kör inte på FATE (så vitt jag vet och har förstått FATE).

Jag har inte heller läst FATE annat än något 1-sides dokument med övergripande stuff.

Cog.

krank

cogitare;n85983 said:
Fast nya Mutant Chronicles har någon egen regelmotor och kör inte på FATE (så vitt jag vet och har förstått FATE).
Nä jag vet. Men FATE var det första spel i vilket jag läste om zoner, och som jag själv snott det ifrån. Man kan ju sno bara den delen från systemet utan att använda det i övrigt. Skulle inte förvåna mig det minsta om även Mophidius läst FATE och tyckt att just den grejen var frän och ville ha den.

Jag menar, att bygga system handlar ju alltid om att sno grejer man gillar från andra håll, bygga om efter egna behov, kanske komma med någon egen liten tilläggslösning. Det är mycket sällan man kommer på nånting "ur luften" - jättars skuldror och allt det där.

cogitare

Swashbuckler
krank;n85985 said:
Nä jag vet. Men FATE var det första spel i vilket jag läste om zoner, och som jag själv snott det ifrån. Man kan ju sno bara den delen från systemet utan att använda det i övrigt. Skulle inte förvåna mig det minsta om även Mophidius läst FATE och tyckt att just den grejen var frän och ville ha den.

Jag menar, att bygga system handlar ju alltid om att sno grejer man gillar från andra håll, bygga om efter egna behov, kanske komma med någon egen liten tilläggslösning. Det är mycket sällan man kommer på nånting "ur luften" - jättars skuldror och allt det där.
Självklart! :D

Cog.