Jag har börjat skriva på en minimodul (moduler på max två A4) till Rotsystem som tillför regler för förflyttning och positionering i strid.
Tanken är varken ny eller originell, utan mest en formalisering av sånt som snurrat runt på forumet ett tag.
Typ såhär:
Man delar in slagfältet i "zoner". Zonerna ska vara ganska små och det ska kännas rimligt att ta sig från en zon till en annan på en runda, där en runda normalt sett mest innehåller en handling per rollperson. Jag tänker mig att i en bar skulle "bland borden", "vid bardisken", "bakom bardisken", "framme vid scenen" och "på scenen" kunna fungera som zoner.
Man noterar vilja features som finns i respektive zon - flyttbara saker som möbler etc, utmyckning, eventuellt skydd, huruvida zonen är svårframkomlig eller inte. Höjdskillnader, ljusförhållanden. Man bestämmer inte alla dessa för varje zon, utan bara det som känns relevant.
Det finns också rörliga stridzoner, som till exempel fordon, lyftkranar, linbanevagnar. Står man i en av de zonerna och den flyttas så flyttas man med. Eventuellt kan SL kräva slag mot Rörlighet för att man ska kunna hålla sig kvar om zonen gör en hastig förflyttning.
En variant av rörliga stridzoner är situationsbaserade (situationella/kontextuella/behöver bättre namn) zoner. De flyttar sig men flyttar inte folk som står i dem. De är i relation till något som flyttar sig -- det kan vara zonerna "bakom stridsvagnen" eller "under helikoptern" till exempel.
För förflyttning gäller:
Inom en zon: gratis
korsa en gräns: nästan gratis; man får -1 på handlingsslag under rundan.
korsa två gränser: bara om man inte utför några handlingar under rundan.
Svårframkomliga zoner kan man inte både gå in i och ut ur samma runda.
Det här kombineras såklart också till stora fiender, till exempel spindelstridsvagnar och stora grönskemonster (om det nu finns såna; jag har inte bestämt mig för hur stora grönskans varelser ska vara än. Men det är ju coolt med stort). En stor fiende består av en eller flera rörliga zoner och antagligen en eller flera situationsbaserade zoner. En spindelstridsvagn som har mest skydd på framsidan har givetvis en "bakom"-zon med speciella regler som låter den kunna skadas av vanliga vapen. Och en "ovanpå"-zon där det finns en lucka man kan spränga/hacka/slita upp med starka cyberarmar.
Och såklart ska modulen innehålla 1-2 exempelstrider också.
Hur låter det här, tycker ni?
Tanken är varken ny eller originell, utan mest en formalisering av sånt som snurrat runt på forumet ett tag.
Typ såhär:
Man delar in slagfältet i "zoner". Zonerna ska vara ganska små och det ska kännas rimligt att ta sig från en zon till en annan på en runda, där en runda normalt sett mest innehåller en handling per rollperson. Jag tänker mig att i en bar skulle "bland borden", "vid bardisken", "bakom bardisken", "framme vid scenen" och "på scenen" kunna fungera som zoner.
Man noterar vilja features som finns i respektive zon - flyttbara saker som möbler etc, utmyckning, eventuellt skydd, huruvida zonen är svårframkomlig eller inte. Höjdskillnader, ljusförhållanden. Man bestämmer inte alla dessa för varje zon, utan bara det som känns relevant.
Det finns också rörliga stridzoner, som till exempel fordon, lyftkranar, linbanevagnar. Står man i en av de zonerna och den flyttas så flyttas man med. Eventuellt kan SL kräva slag mot Rörlighet för att man ska kunna hålla sig kvar om zonen gör en hastig förflyttning.
En variant av rörliga stridzoner är situationsbaserade (situationella/kontextuella/behöver bättre namn) zoner. De flyttar sig men flyttar inte folk som står i dem. De är i relation till något som flyttar sig -- det kan vara zonerna "bakom stridsvagnen" eller "under helikoptern" till exempel.
För förflyttning gäller:
Inom en zon: gratis
korsa en gräns: nästan gratis; man får -1 på handlingsslag under rundan.
korsa två gränser: bara om man inte utför några handlingar under rundan.
Svårframkomliga zoner kan man inte både gå in i och ut ur samma runda.
Det här kombineras såklart också till stora fiender, till exempel spindelstridsvagnar och stora grönskemonster (om det nu finns såna; jag har inte bestämt mig för hur stora grönskans varelser ska vara än. Men det är ju coolt med stort). En stor fiende består av en eller flera rörliga zoner och antagligen en eller flera situationsbaserade zoner. En spindelstridsvagn som har mest skydd på framsidan har givetvis en "bakom"-zon med speciella regler som låter den kunna skadas av vanliga vapen. Och en "ovanpå"-zon där det finns en lucka man kan spränga/hacka/slita upp med starka cyberarmar.
Och såklart ska modulen innehålla 1-2 exempelstrider också.
Hur låter det här, tycker ni?