Läser på vapengalningsforum om "kniv vs batong". Det jag tror jag kan uttyda är typ det jag gissade: Batongen vinner på räckvidd, men man ska ha tid att ta fram den också. Så att låta den generella regeln vara "man måste ta fram vapen för att använda dem" (känns rimligt) och att knivar då är snabbare känns hyfsat vettigt.
Så typ:
Kniv: +lätt att dölja, +snabb att plocka fram
Teleskopbatong: +lätt att dölja, +räckvidd
Och jag tänker för övriga närstridsvapen:
Knogjärn: Inga speciella egenskaper utöver ger de vanliga +1 på slaget som man får av alla vapen.
Katana: +räckvidd
Vibrosvärd: +räckvidd, +extrem skärpa, -drar ammo, +1 skada
Det här skulle kunna tolkas som att teleskopbatongen är bättre än katanan. Vibrosvärdet har sin extraskada men drar ammo, let's call it even. Men katanan är lite odd man out; det finns liksom väldigt liten anledning att gå runt med en så som egenskaperna är satta just nu. Vilket iofs är ganska rimligt, men det gör ju att man frågar sig varför katanan ens är med... (Men ja, det finns nog anledning till varför fler poliser och busar IRL springer runt med teleskopbatonger än med katanas)
En lösning kunde väl vara att göra katanan cinematisk och ge den typ extraskada eller så, men det känns som fusk. Eller så kan jag helt enkelt kapa katanan, men den känns lite för viktig för just 80-talscyberpunken. Hmmmrrr...
Monofilamentpiska är ett så urbota dumt vapen att jag funderar på att kapa det helt, även om det också är coolt och väldigt klassiskt cyberpunk.