Nekromanti [Rotsystem] - Vapenegenskaper?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Pistol; lätt att gömma.
  • Gevär; skjuter längre.
  • Avsågat hagelgevär; lättare att träffa på kort avstånd?
  • Maskinpistol; anfalla två mål samtidigt? | lätt att gömma?
  • Automatkarbin; anfalla två mål samtidigt | +1 på skadan | klumpigt att bära omkring på?
  • Granatkastare; +1 på skadan | chockvåg/spränger sönder saker | ??
  • ...andra avståndsvapen jag missat?

Recca

Femme Fatale
En tuff grej vore om folk har vapnen hölstrade i sin klädsel, typ pistolerna sitter över bröstet på en snubbe, ungefär som ett signingcard. Då blir vapnet en del av personens livsstil. Rätt så unikt tänker jag mig. Känns som det skulle passa din retrocyberpunk om folk bar vapnen som en förlängning av sin persona. Sin "avatar". Tycker generellt att det känns som en tråkig egenskap att ett vapen har "lätt att gömma". Varför inte göra så att vissa vapen tar viss ammo, eller att ett litet lätt behändigt vapen ger initiativbonus i nära eldstrider? Du kan knyta strategier till små/stora vapen också genom att ge folk möjlighet att ta merits eller förmågor kopplade till vapentyp.

Till din ursprungliga fråga: Maskinpistol kunde ha en threeround-burst och vara som ett mellanting mellan en karbin och en pistol. Fet skada på unarmored targets?

Revolver kunde ha typ pierce-shot och skjuta genom saker. Väggar o träffa folk bakom eller rustningar?

krank

Recca said:
Tycker generellt att det känns som en tråkig egenskap att ett vapen har "lätt att gömma".
Tråkigt kanske, men rätt användbart när man ska infiltrera ställen och så =)

Recca said:
Varför inte göra så att vissa vapen tar viss ammo, eller att ett litet lätt behändigt vapen ger initiativbonus i nära eldstrider? Du kan knyta strategier till små/stora vapen också genom att ge folk möjlighet att ta merits eller förmågor kopplade till vapentyp.
För att jag inte vill ha mekaniska regler om jag kan slippa det, och egentligen inte är intresserad av taktiska strider alls. Det finns knappt ett initiativsystem, liksom. Det finns inga merits eller förmågor som ger regelmekanisk effekt utöver "+1 på slag i vissa situationer". Det finns exakt en ammotyp, som också är en valuta. Jag vill ha ett lätt, smidigt system som har så få specialregler att minnas som möjligt.

Recca said:
Till din ursprungliga fråga: Maskinpistol kunde ha en threeround-burst och vara som ett mellanting mellan en karbin och en pistol. Fet skada på unarmored targets?
Treskottssalvor tänker jag mig att man egentligen inte behöver simulera specifikt. Antingen kan det vara ett estetiskt val, eller ett sätt att förklara när man slår extra högt på träff/skada.

+1 på skadan mot oskyddade mål skulle kunna vara ett alternativ. Lite tråkigt eftersom det är en systemmekanisk grej, men kan funka ändå.

Recca said:
Revolver kunde ha typ pierce-shot och skjuta genom saker. Väggar o träffa folk bakom eller rustningar?
Låter mer som specifikt för ett speciellt vapen eller specifik ammotyp, eller? Eller är det något som gäller generellt för alla revolvrar idag, att de lättare skjuter igenom saker jämfört med en pistol?

Recca

Femme Fatale
Jag tänker mig en fet revolver. Minns en scen från en dirty harry film där han är på ett plan och en av hijackerna gömmer sig bakom en vägg. Han skjuter i väggen och killen dör. (Det är typ det enda jag kommer ihåg från de filmerna, förutom de där radiostyrda bilarna som spränger bilar, awsum).

Cybot

Mest spelbar
Går det att koppla in stridstekniker och egenskaper i Rotsystem?

För i så fall så skulle till exempel knivar kunna dras snabbt utan någon egentlig penalty, medans pistoler och katanas kan dras snabbt om man har någon skill/egenskap (quickdraw och iaido respektive), så att man kan snabbt använda dem även om man inte har dem i händerna.

Maskinpistoler har som största fördel att de är lättare att använda i urban terräng (på korta avstånd). Skjuta runt hörn, snabbare reaktion om du blir överraskad (och har vapnet i händerna), lägre rekyl (så stabilare automateld, även om moderna automatkarbiner inte är dåliga på det heller).

När det gäller avsågat hagelgevär. De är helt enkelt sämre än andra hagelgevär på avstånd. Fördelen är att de går att (med lite besvär) gömma under en rock och att man faktiskt kan bära ett sådant hagelgevär i ett hölster utan att det blir helt jobbigt.
Detta kan vara viktigt för combat engineers då hagelbössa har en hel del trevlig specialammunition (speciellt i framtiden!). Allt ifrån dörrforcering (om det är dörrar byggda i trä eller plastlaminat) till dragonrounds (mini-eldkastare) till non-lethal till EMP skott.

...andra avståndsvapen jag missat?
MINIGUNS!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RtbejMoJcp0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/RtbejMoJcp0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Recca

Femme Fatale
Also, alla vet väl att Desert Eagle går igenom väggarna men inga andra pistoler skjuter genom väggarna. Mp5 skjuter inte ens genom väggarna. Men ak47, awp och m4a1 skjuter så klart genom väggarna. Jag tror det har med ammotyp att göra.

krank

Cybot said:
Går det att koppla in stridstekniker och egenskaper i Rotsystem?
Det finns inga stridstekniker just nu... Eller riktiga "traits" av det slaget, alls. Och jag tycker egentligen inte om såna heller.

Cybot said:
För i så fall så skulle till exempel knivar kunna dras snabbt utan någon egentlig penalty, medans pistoler och katanas kan dras snabbt om man har någon skill/egenskap (quickdraw och iaido respektive), så att man kan snabbt använda dem även om man inte har dem i händerna.
Jag tror att detta helt enkelt översätts i systemet som att knivar kan dras snabbt medan pistoler etc inte kan det; så har man dem inte i handen när striden börjar får ens första runda gå till att dra vapnet, typ.

Cybot said:
Maskinpistoler har som största fördel att de är lättare att använda i urban terräng (på korta avstånd). Skjuta runt hörn, snabbare reaktion om du blir överraskad (och har vapnet i händerna), lägre rekyl (så stabilare automateld, även om moderna automatkarbiner inte är dåliga på det heller).
Jämfört med automatkarbiner då, antar jag (vad gäller stabilare automateld etc). Good stuff, ska fundera på hur jag ska formulera det som enklast möjliga egenskaper...

Cybot said:
När det gäller avsågat hagelgevär. De är helt enkelt sämre än andra hagelgevär på avstånd. Fördelen är att de går att (med lite besvär) gömma under en rock och att man faktiskt kan bära ett sådant hagelgevär i ett hölster utan att det blir helt jobbigt.
Så typ ett vanligt gevär men istället för "kan skjuta längre" blir det "kan gömmas"? Typ som en pistol då, om man ser till mitt extremt grovkorniga system. (Då blir valet pistol kontra avsågat hagelgevär mer ett estetiskt, personligt val. Vilket också känns rätt OK)

Cybot said:
MINIGUNS!
OFC!

+2 eller rentav +3 i skada, tänker jag mig. Måste monteras eller bäras av någon med cybernetiska ben + ryggrad + armar.

krank

Jag kanske ska förtydliga att jag inte är sådär jättemycket ute efter att simulera actionfilmer eller liknande nu. Det är inte så intressant.

Anchorman

Swashbuckler
Krypskyttegevär och något avancerat futuristisk armborst behövs!

Krille

Super Moderator
För att dom är cyber och kolfiber och magnesiumstomme och kan skjuta pilar med snören efter sig och inte fångas upp av infrarött och är tystare än en viskning och kan bli ännu coolare med lasersikten.

Med flera svepskäl.

Genesis

Ni dés ni maître
Obeväpnad anfaller obeväpnad: båda har +-0
Annars: om du anfaller någon med lika stort eller mindre vapen än du så har du +1. Anfaller du någon med fetare vapen så har du +-0.

Så: Medelst kniv anfalla en obeväpnad snubbe ger dig +1. Medelst kniv anfalla en snubbe med kniv ger dig också +1 (det blir dödligare när båda är beväpnade). Medelst svärd anfalla en snubbe med kniv ger dig +1. Medelst kniv anfalla en snubbe med svärd ger dig +-0.

Motsvarande för avståndsvapen, där en minigun är fetare än en automatkarbin är fetare än en bössa är fetare än en pistol är fetare än en cyberögonsimplantatpuffra.

För avståndsvapen mot närstridsvapen räknas motståndaren som obeväpnad när du är i din räckvidd, så pistol mot kniv ger pistolskytten +1 på avstånd men om knivaren tar sig in nära har hon +1 istället och pistolskytten +-0.

krank

Ett till förtydligande; vet inte om jag varit klar nog där: Jag är inte ute efter regelmekanik i första hand. Inte plus på initiativ eller att det tillkommer någon egen liten mekanik för just det vapnet eller så. Jag är en sucker för ickemekaniska regler: "Lätt att gömma" och "klumpigt att bära runt på" är ganska lätt att visualisera utan att man behöver använda siffror; man behöver varken regler för att gömma vapen eller för att mäta räckvidder i meter. De är "regler i fiktionen", som man inte behöver anstränga sig speciellt mycket för att minnas hur de hänger ihop med andra saker.

+1 på skada eller liknande är mest "last resort", det är tråkigaste möjliga egenskaperna. För de handlar bara om mekanik, och mekanik tycker jag är trist.

EDIT: Alltså, jag är tacksam för allt som kommer in, men mest är jag intresserad av varför man i fiktionen, eller i verkligheten, föredrar det ena vapnet före det andra. Till exempel vilka fördelar en kniv har framför en teleskopbatong eller vi vilka sammanhang man väljer ett avsågat hagelgevär framför en pistol. Vilka för- och nackdelar har de olika vapnen, liksom? Egentligen?

Anchorman

Swashbuckler
krank said:
Anchorman said:
något avancerat futuristisk armborst behövs!
Ööööh... Armborst? Varför just armborst?
Förutom det krille sa, så är det lätt att byta pilarna. Tex till sömnpilar. Sen kan man tänka att det är lätt att fälla ihop och gömma det.

krank

Läser på vapengalningsforum om "kniv vs batong". Det jag tror jag kan uttyda är typ det jag gissade: Batongen vinner på räckvidd, men man ska ha tid att ta fram den också. Så att låta den generella regeln vara "man måste ta fram vapen för att använda dem" (känns rimligt) och att knivar då är snabbare känns hyfsat vettigt.

Så typ:
Kniv: +lätt att dölja, +snabb att plocka fram
Teleskopbatong: +lätt att dölja, +räckvidd

Och jag tänker för övriga närstridsvapen:

Knogjärn: Inga speciella egenskaper utöver ger de vanliga +1 på slaget som man får av alla vapen.
Katana: +räckvidd
Vibrosvärd: +räckvidd, +extrem skärpa, -drar ammo, +1 skada

Det här skulle kunna tolkas som att teleskopbatongen är bättre än katanan. Vibrosvärdet har sin extraskada men drar ammo, let's call it even. Men katanan är lite odd man out; det finns liksom väldigt liten anledning att gå runt med en så som egenskaperna är satta just nu. Vilket iofs är ganska rimligt, men det gör ju att man frågar sig varför katanan ens är med... (Men ja, det finns nog anledning till varför fler poliser och busar IRL springer runt med teleskopbatonger än med katanas)

En lösning kunde väl vara att göra katanan cinematisk och ge den typ extraskada eller så, men det känns som fusk. Eller så kan jag helt enkelt kapa katanan, men den känns lite för viktig för just 80-talscyberpunken. Hmmmrrr...

Monofilamentpiska är ett så urbota dumt vapen att jag funderar på att kapa det helt, även om det också är coolt och väldigt klassiskt cyberpunk.

Möller

Hubert Hortlax
Som togs upp nyligen någon annanstans på forumet; batong bättre självförsvarsvapen än kniv.

Ett knivhugg är ofta dödligt (men inte nödvändigtvis direkt, vilket är risky) medan ett batongslag har bättre odds att fälla en motståndare utan att döda denna.

Hur representerar man detta i ett så simpelt rollspel som Rotsystem, utan att koppla in regelmekaniken? Jo, spelledaren beskriver hur motståndare anfallna med batong knockas medan de knivhuggna gör ett sista anfall innan de dör.

Detta kan förhoppningsvis leda till en bra stämning i spelet; den som slåss med kniv, eller ännu värre med katana, bryr sig inte om att ta fångar och framstår som halvt galen.

krank

Efter lite diskussioner i praten:

- Monofilamentpiskan försvinner helt.
- Katanan slås ihop med vibrosvärdet och blir "harmonisk katana". Funkar som moderna harmoniska skalpeller.

krank

Murkla said:
Hur representerar man detta i ett så simpelt rollspel som Rotsystem, utan att koppla in regelmekaniken? Jo, spelledaren beskriver hur motståndare anfallna med batong knockas medan de knivhuggna gör ett sista anfall innan de dör.
Kanske rentav ännu enklare; folk som blir slagna med batong får benbrott istället för huggsår i fiktionen, och om ett annars dödande slag utdelas med batong blir personen medvetslös, inte död. Kanske.

Vilket helt klart blir lättare att förklara för polisen, även om det här med att bli knockad inte är lika okomplicerat som det utmålas ibland...

Möller

Hubert Hortlax
Har du inget system för att slås ut, fällas etc. utöver att personen aktivt ger upp?

Om inte så skulle du kanske fundera på att skaffa ett sådant. Kanske att en person som går ner på 0 hitpoints är svårt skadad, utslagen (men inte nödvändigtvis medvetslös). Först när riktig dödliga vapen använts (vi iof blir flera närstrids- och de flesta skjutvapnen) så används beskrivningar som död och döende. Istället för att räkna 0 som död och allt annat som undantag alltså, tänkte jag.