Points buy ger minmaxning som ofta stör mig. Om man ska köra points buy så måste man också göra samtliga val relativt jämlika. Pendragon från förr är ett jättebra exempel. Storlek i BRP är en alldeles för bra grundegenskap för att någonsin "dumpas" och resultatet blir en massa storväxta RP. Man måste också undvika när man har olika points buy vid erfarenhet i spel och vid karaktärsskapande. Typexemplet här är att om man köper tex Strength 5, Dexterity 1, Stamina 5 i Vampire så kostar det 20 poäng i spel att få raden 5,3,5. Om man istället köper Strength 4, Dexterity 3, Stamina 4 från början så kostar det 40 poäng i spel att få 5,3,4. DVS man uppmuntras att dumpa saker och minmaxa eftersom man faktiskt kommer att ha tråkigt under en längre tid i spel om man inte gör det, i alla fall om den slutgiltiga planen är att man vill ha 5,3,5.
Med detta sagt så är att använda tärningar för att slå fram karaktärer helt förkastligt i allt annat än väldigt casual kampanjer eller konventsspel. Folk får inte de karaktärer de vill ha och man löper risken att trollkarlen blir bättre på att slåss än krigaren och dessutom kan trolla.
Min favorit är när man får förbestämda val snarare än points buy eller slump. DVS att alla val man fattar är ganska stora och att det inte är så många val man behöver göra. Detta ger snabbt karaktärsskapande, tillräckligt många moment för att skilja karaktärerna åt och niche protection på en gång. Exempel på detta är 5th edition om man använder stat array option. Då fattar man besluten Grundegensskapsordning, ras, klass, bakgrund och utrustningsoptions. Att jämföra med points buy där man fattar massvis med små beslut runt sina grundegenskaper (eftersom man kontrollerar varenda poäng) och sedan är resten av karaktärsskapandet en massa macrobeslut.
P.S.: Jag är en av de som gnäller på att behöva rulla fram karaktärer. Tar hellre en premade än rullar fram min karaktär i så fall.