Nekromanti Rulla vs. Pointbuy gnällande

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
God45;n68028 said:
Det jag undrar här är: Om du och de andra spelarna får välja mellan Point buy eller Slump.
Personligen hade jag inte gett spelarna valet för det är att be om problem och gnäll (ung. som du beskriver) utan låtit alla generera sina RP på samma sätt. Sen hade jag aldrig valt slumpgenerering men det finns de som gillar det och de får så klart köra på det men det är, som jag ser det, att öppna för en massa orättvise-diskussioner om tärningarna faller illa för någon eller några (eller för den delen okarakteristiskt bra för någon eller några). Men det är bortom min poäng att alla bör generera på samma sätt, annars riskerar du multipla orättvise-diskussioner. Dels den om point buy vs. rullande och dels den om hur tärningen föll ut för den/de som rullade.

Cog.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Points buy ger minmaxning som ofta stör mig. Om man ska köra points buy så måste man också göra samtliga val relativt jämlika. Pendragon från förr är ett jättebra exempel. Storlek i BRP är en alldeles för bra grundegenskap för att någonsin "dumpas" och resultatet blir en massa storväxta RP. Man måste också undvika när man har olika points buy vid erfarenhet i spel och vid karaktärsskapande. Typexemplet här är att om man köper tex Strength 5, Dexterity 1, Stamina 5 i Vampire så kostar det 20 poäng i spel att få raden 5,3,5. Om man istället köper Strength 4, Dexterity 3, Stamina 4 från början så kostar det 40 poäng i spel att få 5,3,4. DVS man uppmuntras att dumpa saker och minmaxa eftersom man faktiskt kommer att ha tråkigt under en längre tid i spel om man inte gör det, i alla fall om den slutgiltiga planen är att man vill ha 5,3,5.

Med detta sagt så är att använda tärningar för att slå fram karaktärer helt förkastligt i allt annat än väldigt casual kampanjer eller konventsspel. Folk får inte de karaktärer de vill ha och man löper risken att trollkarlen blir bättre på att slåss än krigaren och dessutom kan trolla.

Min favorit är när man får förbestämda val snarare än points buy eller slump. DVS att alla val man fattar är ganska stora och att det inte är så många val man behöver göra. Detta ger snabbt karaktärsskapande, tillräckligt många moment för att skilja karaktärerna åt och niche protection på en gång. Exempel på detta är 5th edition om man använder stat array option. Då fattar man besluten Grundegensskapsordning, ras, klass, bakgrund och utrustningsoptions. Att jämföra med points buy där man fattar massvis med små beslut runt sina grundegenskaper (eftersom man kontrollerar varenda poäng) och sedan är resten av karaktärsskapandet en massa macrobeslut.

P.S.: Jag är en av de som gnäller på att behöva rulla fram karaktärer. Tar hellre en premade än rullar fram min karaktär i så fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
P.S.: Jag är en av de som gnäller på att behöva rulla fram karaktärer. Tar hellre en premade än rullar fram min karaktär i så fall.
Det här är ju vad 5ed gör. Välj själv sätt du skapar din karaktär på.

Gnället är de som klagar över att någon som tog risken att rulla och får lite bättre stat än de som inte tog risken och istället valde Point buy eller Array.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Ja, jag gnäller när någon annan tar risken. Anledningen? Att det inte finns nog med niche protection i spelet för att min karaktär inte ska kunna bli sämre på allt än deras om de rullar bra, jag har också inte roligt om de är vansinnigt mycket sämre än jag och jag går omkring och är bättre än dem på saker de ska vara bra på. Spelet "fixar till" de där problemen med tiden i viss mån, men till en början så är det verkligen bara rakt av så att stats avgör allt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
God45;n67997 said:
Men vad anser ni om den här typen av val för spelarna?
Med premissen att man ska spela ett extremt speligt spel är det ett rimligt val, och jag saknar all sympati för dina gnälliga spelare. De valde att använda point-buy, nu får de fan stå sitt kast.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag gillade systemet i D&D3 med efterföljare där man slår värden, och sedan har ett "skyddsnät" - om värdena inte uppfyller vissa krav (i D&D-fallet: minst ett slag på 13+, och summan av grundegenskapsmodifikationerna måste bli +1 eller mer) får man slå om.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Jag väcker den här tråden till liv igen.

Jag bläddrade – som man ju gör – i lite gamla 1st edition AD&D-böcker häromdagen. Och däri föreslås en hel massa olika sätt att slå fram ability scores.

Jag har nu klurat fram en egen variant på ett av dem:
  • Du har en pöl med tärningar som är lika med antalet abilities × 3,5 (i normal-D&D alltså 6 x 3,5 = 21 tärningar)
  • Dessa tärningar fördelar du ut över alla sex abilities
  • Du får inte sätta mindre än två tärningar i någon ability
  • Sedan slår du tärningarna för varje ability och tar resultatet av de tre högsta (utom de där du satt två tärningar såklart, där får du nöja dig med de två högsta)
Det ger fortfarande en viss slumpmässighet till förfarandet, men du kan själv styra sannolikheten att få bra värden i vissa abilities.

(Jag har inte räknat på detta än, men det kommer jag att göra, var så säker.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Nu är matten gjord – och följande är vad jag kommit fram till:
  • För sex abilities mellan 3 och 18 får du 24d6 att fördela ut på alla abilities
  • Du får sätta mellan 2 och 7 tärningar på varje ability (varje extra tärning bidrar mindre och mindre, så det är närmast slöseri att sätta fler tärningar än så)
  • Slå tärningarna och ta resultatet från de tre högsta tärningarna (eller två om du bara satt 2d6)
Medianvärdet (och medelvärdet inom parentes) för de olika tärningskombinationerna är:
  • 2d6 – 7 (7)
  • 3d6 – 11 (10,5)
  • 4d6 – 12 (12,24)
  • 5d6 – 14 (13,43)
  • 6d6 – 15 (14,27)
  • 7d6 – 15 (14,9)
 
Top