Tjena!
Inser nu att en "wall-of-text"-varning kan vara lämplig här.
Jag startade en sandlådekampanj med RQ6 för ungefär en månad sedan. Det var lite ojämnt i början då ingen av oss tre hade riktigt koll på alla detaljer, men när vi väl kom förbi inlärningskurvan så föll allting på plats.
Combat Styles fungerar på det viset att istället för att det finns en stor lista av vapenfärdigheter i stil med "Enhandssvärd, Tvåhandssvärd, Ehandsyxa, etc." så har varje karaktär en eller flera Combat Styles. Varje Combat Style innefattar en uppsättning vapen som karaktären har tränats i att använda i olika konfigurationer.
Exempelvis har en av mina spelares karaktärer två Combat Styles. En handlar om att slåss med svärd, spjut och sköld. Den andra handlar om att på något vis kombinera yxa, svärd och spjut. Så som vi har kört har vi antagit att om ens Combat Style handlar om två vapen samtidigt så spelar det ingen roll vilken hand man använder för vilket vapen.
Special Effects gör strider väldigt intressanta, och är ett trevligt steg bort från "tennismatcherna" som man ibland upplever i andra system. Varje gång det är en differans mellan hur det går för två stridande karaktärer så får den ena eller andra tillgång till en (eller flera) Special Effects.
Exempelvis: Karaktär A slåss mot karaktär B. Om A svingar och lyckas träffa, och B misslyckas med att försvara sig så får A en Special Effect. Det kan handla om att köra fast sitt vapen (om det är ett vapen som kan köras fast) någonstans i fienden, att försöka avväpna dem, fälla dem, osv. Intressant nog fungerar även det omvända: om A misslyckas med sitt angrepp kan B välja att försöka "parera" det ändå. Det innebär att B utnyttjar situationen med att A förmodligen inte står riktigt ordentligt längre, eller på annat vis har öppnat sitt försvar. Lyckas B försvara sig medan A misslyckas anfalla så får B en Special Effect. Urvalet av Special Effects är i den situationen annorlunda för att reflektera att ändå inte anfaller, utan då istället utnyttjar en tillfällig öppning, osv.
Perfekta slag och Fummel räknas som som två lyckanden respektive misslyckanden och bortsett från att ev. ge möjligheten att använda flera Special Effects så finns det även vissa effekter som man bara kan använda vid Perfekta slag eller Fummel, såsom att ignorera rustning, eller göra maxskadan som ens vapen kan göra.
Då varje karaktär har ett begränsat antal Action Points per stridsrunda så blir det också mycket taktiskt tänkande. Exempelvis kanske man väljer att samarbeta mot en motståndare för att nöta ner hans försvar genom att tvinga honom att använda upp alla sina Action Points på att försvara sig. Har man inga Action Points när man angrips så räknas det automatiskt som om man misslyckats vad det gäller Special Effects.
Det är ett lite farligare stridssystem än vad jag och min grupp är vana vid, men när vi alla ordentligt greppade stridssystemet så innebar bara det att saker blev lite mer trovärdiga. Spelarna satsar på att undvika strider i onödan, använder diplomati mera, och när de känner att en strid är ett måste så försöker de planera det så gott det går och att använda taktik.
Jag har bara använt ett av magisystemen, då en av mina spelare gjorde en "Mystiker" (typ en munk/ninja). Jag antar att det närmsta liknande är D&D Monks, men jag har bara upplevt dem via dataspelen. Istället för att skjuta eldklot och frammana monster handlar just den magiskolan om att på olika vis förbättra förmågor karaktären redan har, eller tillfälligt få tillgång till övernaturliga förmågor. Just den spelarens karaktär kan förbättra sitt smygande och även röra sig fritt på alla former, inklusive väggar och tak. Andra förmågor handlar om att snabba upp sitt läkande, att kunna hålla andan extremt länge, och liknande.
Jag gillar systemet, och med de diverse planerade tilläggen till det så känner jag att det kan bli mitt "go-to-game" för fantasy. Det finns även hyggligt med utrymme att justera och modda om man känner för det.
Har någon några frågor så svarar jag gärna på dem! Ska dock tillägga att jag inte är en expert på systemet än, men känner mig bekväm med det.