Nekromanti RuneQuest 6

Herr Grönstedt

Swordsman
Exakt. Som sagt, en övning från min sida av ytterst liten praktisk nytta. :)

Jag har ju tidigare på detta forum ondgjort mig över Dunder och Drakar som översättning av D&D och en översättning av RQs titel skulle väl vara av samma kaliber...

Spelknepe

Veteran
Är det någon som vet vart man kan beställa RG6 ifrån? SFbok har inte det, och Amazon skickar inte till Sverige.

sirfrog

Warrior
All of the things.
Alltså:
Regler (duh!)
Karaktärsskapande
Strid
Vapen och utrustning
Bestiarium
Magi
Äventyrsdesign
+Eldvapen (i en pdf på deras hemsida)

I praktiken allt utom en setting.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
anth said:
Mekanurg said:
Hur omfångsrikt är RQ6?
Det är en stor rollspelsbok och den är på 456 sidor - så jag skulle säga omfångsrik.
OFS -- det där kommer att kräva >700 mantimmar att fixa på svenska som fritidsprojekt. (En snabb bedömning baserat på >25 år i branschen.)

Chryckan

Swordsman
Herr Grönstedt said:
Jag roade mig mig med att fundera på om själva namnet RuneQuest ens går att översätta. Antagligen skulle man behålla det engelska namnet eftersom det är ett starkt varumärke, men jag lekte bara med tanken. Ordet Rune är ju enkelt. Det är ju helt enkelt runa på svenska. Quest är desto svårare och en parallellkorpusslagning ger vid hand en msassa olika översättningar beroende på sammanhang. De mest relevanta är väl att en 'quest for' blir jakt. strävan eller sökande, medan en 'quest against' blir kamp.

Det här skulle inte vara till någon stor nytta eftersom Runkamp, Runjakt, Runsträvan, eller Runsökande är riktigt usla titlar. Så vart vandrade mina tankar då? Jo, till Oden eftersom han i sin 'quest' att förstå runornas ursprung utsatte sig för ganska plågsamma saker (Havamals runkapitel). Han hängde på ett vindpinat träd i nio nätter utan mat och skär sig själv som ett självoffer till sig själv (Oden offrar Oden till Oden alltså). I någon form av trans hittar han sedan hemligheten bakom runorna djupt i sig själv. När han väl hittat det han sökte började han förstå hur saker hängde ihop och hans visdom ökade ytterligare. Sökandet (the quest for) runornas ursprung är alltså ett sökande efter visdom. Det gjorde honom gott, och sedan började han lära ut runornas hemlighet till alla som var mogna att förstå dem.

Enoksen menar dock i Fornordisk mytologi (Historiska media) att det med ordet 'runa' i eddadikterna inte avses skrivtecken utan snarare "kunskap", "hemlighet", "att utforska det fördolda" eller "färdighet".

Vad gav det här mig nu då? Inte mycket. Kanske borde spelet på svenska heta Runornas hemlighet. Å andra sidan är rollspel ett berättande och för att spela mer på det fornnordiska skulle det kanske unna heta Runsaga, eller Rundrapa (drapa = ärekväde om en dräpt).

Men som sagt: Av branding-skäl vore det väl korkat att översätta titeln. Så det här var vel en ytterst akademisk övning från min sida. En som jag inte ens blev mycket klokare av.
Runes strävan vore ju annars klockrent som namn,. :gremgrin:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Det har ju kommit en errata pdf till RQ6, någon som vet om RQ6 pdf'en har/ska uppdateras med de erratorna :gremsmile:

Chryckan

Swordsman
Hans E Magnusson said:
Det har ju kommit en errata pdf till RQ6, någon som vet om RQ6 pdf'en har/ska uppdateras med de erratorna :gremsmile:
PDF ska enligt Pete och Lawrence redan vara uppdaterad.
Och om kickstarter projectet går igenom så ska det även komma en hardcover edition med uppdaterade regler.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
chryckan said:
Hans E Magnusson said:
Och om kickstarter projectet går igenom så ska det även komma en hardcover edition med uppdaterade regler.
Vad bra, har du någon aning om hur man får tag på den uppdaterade pdf.en.
Jag förhandsbeställde RQ6 och fick pdf.en via ett mail om jag minns rätt, den lär väl inte vara uppdaterad skulle jag tro

Chryckan

Swordsman
Hans E Magnusson said:
chryckan said:
Hans E Magnusson said:
Jag förhandsbeställde RQ6 och fick pdf.en via ett mail om jag minns rätt, den lär väl inte vara uppdaterad skulle jag tro
Kolla hemsidan. Tror att om man tex. köpt det på rpgdrive så kan man basra ladda ner ett nytt ex.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
chryckan said:
Hans E Magnusson said:
chryckan said:
Hans E Magnusson said:
Kolla hemsidan. Tror att om man tex. köpt det på rpgdrive så kan man basra ladda ner ett nytt ex.
Tack måste nog jaga på dom lite, köpte men genom moondesignpublications och där har pdf'en inte uppdaterats.

Loz

Veteran
Moon Design has updated the PDF with the latest version, containing the errata.

You need to log in to the Moon Design website with the order number you received for your initial order, then go to 'Files'. You'll see there 'TDM100' but this is the latest version. Download it, and you have the updated document.

If you want to see the changes we made, you can also download the Errata PDF from www.thedesignmechanism.com/downloads.