konami_code
Veteran
- Joined
- 24 May 2014
- Messages
- 73
Först och främst vill jag bara påpeka att i allmänhet gillar jag verkligen du förenklade systemet med utmattning. Ett visst mått av simulering av stridströtthet kvarstår emedan bokföring o.dyl har snabbats upp avsevärt. På en punkt anser jag dock att det har gått lite väl långt i förenklingen och det är gällande rustningar. Jag gillar verkligen tanken på att två kämpar sår och slår varandra trötta utan att egentligen få in en riktig träff och jag vill gärna att det skall kunna yttra sig i mina spel.
Som det ser ut nu åker rustningsbäraren på en fast utmattning som bokförs då hen får sin första utmattning i striden, denna är satt till ett lågt värde, storleksordning 1. Om möjligt skulle jag vilja ha ett system som relativt enkelt påför rustningsbäraren utmattning vid längre drabbningar och även kan tvinga denna att slå ett chockslag (dvs, för trött för att slåsslag) eller får någon tärnings straff på sina slag vid längre strider. Tror ni att detta är möjligt utan att tynga systemet avsevärt? Är det någon som försökt? Fanns det diskussioner runt detta i konstruktionsfasen?
Jag har faktiskt inga bra idéer, alla jag kommer på ligger för mycket i vägen för stridens snabbhet för att passa mig. Grundutmattningen skulle t.ex. kunna påföras vid varje X påbörjad stridsrunda, men då måste man hålla koll på detta och det vill jag verkligen inte. Grundutmattning skulle också kunna påverka den utmattning man får för vissa manövrer, men hur skulle jag då överföra det? Jag kommer inte på något balanserat som fungerar utan fraktioner av utmattning (och det vill jag sannerligen inte veta av).
Ja, detta inlägg skrivs delvis för att jag tycker att det är lite för lite fart här inne just nu.
Som det ser ut nu åker rustningsbäraren på en fast utmattning som bokförs då hen får sin första utmattning i striden, denna är satt till ett lågt värde, storleksordning 1. Om möjligt skulle jag vilja ha ett system som relativt enkelt påför rustningsbäraren utmattning vid längre drabbningar och även kan tvinga denna att slå ett chockslag (dvs, för trött för att slåsslag) eller får någon tärnings straff på sina slag vid längre strider. Tror ni att detta är möjligt utan att tynga systemet avsevärt? Är det någon som försökt? Fanns det diskussioner runt detta i konstruktionsfasen?
Jag har faktiskt inga bra idéer, alla jag kommer på ligger för mycket i vägen för stridens snabbhet för att passa mig. Grundutmattningen skulle t.ex. kunna påföras vid varje X påbörjad stridsrunda, men då måste man hålla koll på detta och det vill jag verkligen inte. Grundutmattning skulle också kunna påverka den utmattning man får för vissa manövrer, men hur skulle jag då överföra det? Jag kommer inte på något balanserat som fungerar utan fraktioner av utmattning (och det vill jag sannerligen inte veta av).
Ja, detta inlägg skrivs delvis för att jag tycker att det är lite för lite fart här inne just nu.