luddwig;n272520 said:
Det konkreta fall där jag funderar på om rustning som KP skulle vara en bra grej eller inte är (som så ofta för mig) science fantasy och där finns ju allt från lasergevär till värjor. Därför känns det extra knepigt att hitta ett system för rustningar som inte skaver.
Utan att ha tänkt igenom det särskilt nogrant. utan bara för att brainstorma lite, har du funderat något på att låta rustningar ha ett eller ett par ganska olika värde i kombination med specialregler på vapnen för olika rustningar?
Lite exempel draget ur baken:
Ett personligt, militärt kraftfält har statsen "Teknologisk", "Tung" samt "10 KP"
En laserpistol har reglerna "Ignorerar primitiv rustning", "Ignorerar lätt rustning" och "Skada 1T10"
Så om rustningen hade varit primitiv hade skadan gått rätt igenom och skadat personen. Samma sak om rustningen varit lätt. Nu gör den istället skada på rustningen (1T10 mot 10 KP).
En värja kunde istället vara "ineffektiv mot medel och tung rustning" "Precision" och "Skada 1T6" vilket innebär att denninte kan göra någon skada alls mot medel eller tung rustning såvida man inte får en perfekt träff ("Precision") invilket fall dn ignorerar rustning helt.
Kan bli jäkligt tungrott, framförallt eftersom jag tror att man lätt luras till att försöka simulera verkligheten i allt för stor grad. Jag tror mina exempel är lite för simulatoriska, och jag kanske har lite för många värden, men du kanske förstår sättet att tänka lite?
Dark Heresy har en lite småcharmig och mycket mer grovkorning lösning där primitiva vapen bara gör halv skada mot avanverad rustning, och primitiv rustning bara ger halvt skydd mot avancerad rustning. Inte heller perfekt, men kanske kan ge lite inspiration?