Sebastian Andersson
Hero
Nu har arbetet med denna efterlängtade modul på allvar kommit igång igen och det är min förhopping att deadlinen därmed inte skall behöva skjutas upp ytterligare (de här åren som gått hittills räcker ju fint!).
Jag har nu gått igenom Krilles manuskript om Drakar och efter samtal med både honom och "grabbarna på neogames" så har nu arbetet kunnat börja gå av farten.
För den nyfikna så är kapitelupplägget preliminärt tänkt att vara enligt följande (inte nödvändigtvis i denna fallande ordning):
1. Introduktion - ger svar på frågan vad en drake egentligen är men även varför den är, drakarnas roll i historian (med bland annat unik insikt i tidigare Eoner!), drakmentalitet och slutligen drakarnas generella fysiologi.
2. Ödlefolket - ger svar på frågan om deras egentliga band till drakarna samt varför de har och har haft så begränsad kontakt med de övriga folken. O en sak vill jag lova - deras samhälle är unikt på mer än ett sätt...
3. Psuedodrakar - en mängd olika som exempelvis héave, horndrakar, hydror, lindormar, drakonetter, spindeldrakar, vipera, anguis och isdrakar. Upplägget känns igen från M&V och Monster i Mundana och är tänkt att göra dem till något mer än bara vanliga monster som den stridlystne rollpersonen kan hacka ihjäl (eller bli ihjälhackad av ).
4. De högre drakarna - Mortuach och Lumian och ja de är lika mäktiga som utlovats fast med ett kanske lite oanat djup... Exempelvis besvaras det varför en del av dem tenderar att samla på sig skatter eller varför drakarna sover under större delen av deras livstid samt inte minst vad som egentligen brukar röra sig i huvudet på dessa nästan gudomliga varelser...
5. Drakmagi - en djupdykning i Mundanas magiska esoterik. Drakarna behärskar magi som ingen annan och här ges du chansen att ta del av deras hemligheter samt även ett och annat nytt om magin i Mundana i allmänhet...
6. Draklegender - så som: drakväktarna och dräparna, molnryttarna, flygdragonerna plus en massa annat tidigare icke publicerat material!
7. Berömda drakar - mer utförligt material om de redan nämda samt några nya drakpersonligheter som valt att vara lite mer obskyra samt en och annan nu icke levande...
8. Hemligheter - med en hel del "spelledargodis". Varför är drakarnas drömmar så speciella? Vart tar egentligen drakarna vägen då de "ger sig iväg på den sista resan"? Vilken roll kommer de att spela i det kommande mörkret? Vilka fiender ha de som vågar trotsa dem och varför? Vad har de egentligen emot Gudarna?
Förutom detta är det även tänkt att det skall ges en del äventyrsuppslag till spelledaren så att mötet med drakar inte bara skall behöva resultera i strid.
Boken är tänkt att ge drakarna ett nytt värdigt ansikte i Mundana med all makt det innebär utan att rubba balansen. Faktum är att att drakarna har en mycket speciell roll i världen och också en fördjupad insikt i den samma. Boken kommer därför förhoppningsvis att dela med sig lite av denna speciella insikt så att den nyfikne skall få en chans att se världen så som drakarna ser den...
Så slutligen om Du känner att det är något som saknas i det ovanstående och som du skulle önska se i boken om drakar så skriv en rad eller två om detta. Med god motivering varför så kan det nämligen hända att just dina tankar gives plats - så ta chansen!
Jag har nu gått igenom Krilles manuskript om Drakar och efter samtal med både honom och "grabbarna på neogames" så har nu arbetet kunnat börja gå av farten.
För den nyfikna så är kapitelupplägget preliminärt tänkt att vara enligt följande (inte nödvändigtvis i denna fallande ordning):
1. Introduktion - ger svar på frågan vad en drake egentligen är men även varför den är, drakarnas roll i historian (med bland annat unik insikt i tidigare Eoner!), drakmentalitet och slutligen drakarnas generella fysiologi.
2. Ödlefolket - ger svar på frågan om deras egentliga band till drakarna samt varför de har och har haft så begränsad kontakt med de övriga folken. O en sak vill jag lova - deras samhälle är unikt på mer än ett sätt...
3. Psuedodrakar - en mängd olika som exempelvis héave, horndrakar, hydror, lindormar, drakonetter, spindeldrakar, vipera, anguis och isdrakar. Upplägget känns igen från M&V och Monster i Mundana och är tänkt att göra dem till något mer än bara vanliga monster som den stridlystne rollpersonen kan hacka ihjäl (eller bli ihjälhackad av ).
4. De högre drakarna - Mortuach och Lumian och ja de är lika mäktiga som utlovats fast med ett kanske lite oanat djup... Exempelvis besvaras det varför en del av dem tenderar att samla på sig skatter eller varför drakarna sover under större delen av deras livstid samt inte minst vad som egentligen brukar röra sig i huvudet på dessa nästan gudomliga varelser...
5. Drakmagi - en djupdykning i Mundanas magiska esoterik. Drakarna behärskar magi som ingen annan och här ges du chansen att ta del av deras hemligheter samt även ett och annat nytt om magin i Mundana i allmänhet...
6. Draklegender - så som: drakväktarna och dräparna, molnryttarna, flygdragonerna plus en massa annat tidigare icke publicerat material!
7. Berömda drakar - mer utförligt material om de redan nämda samt några nya drakpersonligheter som valt att vara lite mer obskyra samt en och annan nu icke levande...
8. Hemligheter - med en hel del "spelledargodis". Varför är drakarnas drömmar så speciella? Vart tar egentligen drakarna vägen då de "ger sig iväg på den sista resan"? Vilken roll kommer de att spela i det kommande mörkret? Vilka fiender ha de som vågar trotsa dem och varför? Vad har de egentligen emot Gudarna?
Förutom detta är det även tänkt att det skall ges en del äventyrsuppslag till spelledaren så att mötet med drakar inte bara skall behöva resultera i strid.
Boken är tänkt att ge drakarna ett nytt värdigt ansikte i Mundana med all makt det innebär utan att rubba balansen. Faktum är att att drakarna har en mycket speciell roll i världen och också en fördjupad insikt i den samma. Boken kommer därför förhoppningsvis att dela med sig lite av denna speciella insikt så att den nyfikne skall få en chans att se världen så som drakarna ser den...
Så slutligen om Du känner att det är något som saknas i det ovanstående och som du skulle önska se i boken om drakar så skriv en rad eller två om detta. Med god motivering varför så kan det nämligen hända att just dina tankar gives plats - så ta chansen!