Nekromanti Rykande färskt om drakmodulen!

Nu har arbetet med denna efterlängtade modul på allvar kommit igång igen och det är min förhopping att deadlinen därmed inte skall behöva skjutas upp ytterligare (de här åren som gått hittills räcker ju fint!).
Jag har nu gått igenom Krilles manuskript om Drakar och efter samtal med både honom och "grabbarna på neogames" så har nu arbetet kunnat börja gå av farten.

För den nyfikna så är kapitelupplägget preliminärt tänkt att vara enligt följande (inte nödvändigtvis i denna fallande ordning):

1. Introduktion - ger svar på frågan vad en drake egentligen är men även varför den är, drakarnas roll i historian (med bland annat unik insikt i tidigare Eoner!), drakmentalitet och slutligen drakarnas generella fysiologi.

2. Ödlefolket - ger svar på frågan om deras egentliga band till drakarna samt varför de har och har haft så begränsad kontakt med de övriga folken. O en sak vill jag lova - deras samhälle är unikt på mer än ett sätt...

3. Psuedodrakar - en mängd olika som exempelvis héave, horndrakar, hydror, lindormar, drakonetter, spindeldrakar, vipera, anguis och isdrakar. Upplägget känns igen från M&V och Monster i Mundana och är tänkt att göra dem till något mer än bara vanliga monster som den stridlystne rollpersonen kan hacka ihjäl (eller bli ihjälhackad av :gremwink:).

4. De högre drakarna - Mortuach och Lumian och ja de är lika mäktiga som utlovats fast med ett kanske lite oanat djup... Exempelvis besvaras det varför en del av dem tenderar att samla på sig skatter eller varför drakarna sover under större delen av deras livstid samt inte minst vad som egentligen brukar röra sig i huvudet på dessa nästan gudomliga varelser...

5. Drakmagi - en djupdykning i Mundanas magiska esoterik. Drakarna behärskar magi som ingen annan och här ges du chansen att ta del av deras hemligheter samt även ett och annat nytt om magin i Mundana i allmänhet...

6. Draklegender - så som: drakväktarna och dräparna, molnryttarna, flygdragonerna plus en massa annat tidigare icke publicerat material!

7. Berömda drakar - mer utförligt material om de redan nämda samt några nya drakpersonligheter som valt att vara lite mer obskyra samt en och annan nu icke levande...

8. Hemligheter - med en hel del "spelledargodis". Varför är drakarnas drömmar så speciella? Vart tar egentligen drakarna vägen då de "ger sig iväg på den sista resan"? Vilken roll kommer de att spela i det kommande mörkret? Vilka fiender ha de som vågar trotsa dem och varför? Vad har de egentligen emot Gudarna?

Förutom detta är det även tänkt att det skall ges en del äventyrsuppslag till spelledaren så att mötet med drakar inte bara skall behöva resultera i strid.
Boken är tänkt att ge drakarna ett nytt värdigt ansikte i Mundana med all makt det innebär utan att rubba balansen. Faktum är att att drakarna har en mycket speciell roll i världen och också en fördjupad insikt i den samma. Boken kommer därför förhoppningsvis att dela med sig lite av denna speciella insikt så att den nyfikne skall få en chans att se världen så som drakarna ser den...

Så slutligen om Du känner att det är något som saknas i det ovanstående och som du skulle önska se i boken om drakar så skriv en rad eller två om detta. Med god motivering varför så kan det nämligen hända att just dina tankar gives plats - så ta chansen!

Phelan

Hero
Det låter ju väldigt godis! Jag har bara en fråga/möjlig reservation när det gäller kapitelindelning - borde inte allt som har med tidigare eoner att göra (och dithörande eventuella spoilers) hamna i Hemligheterkapitlet? Neogames har ju tyvärr börjat tänja lite på vad som ska vara allmängods eller finnas i hemlighetskapitel men det vore trevligt om drakmodulen kunde bli ett steg tillbaka i rätt riktning. (Om man ska vara anala om att inte sätta in fler städer på kartan, behålla skev demografi osv så kan man vara konsekvent även på den punkten, det är t o m viktigare.) Å andra sidan så kanske hela modulen mest blir för SL men det vore mer behändigt om den var utformad så att om man låter spelare titta i den bara kan säga "undvik det kapitlet" istället för att behöva censurer stycken lite varstans.

Mvh / Phelan, som tackar ödmjukast för möjligheten till input innan modulen spikas

Bara för SL?

Jag har bara en fråga/möjlig reservation när det gäller kapitelindelning - borde inte allt som har med tidigare eoner att göra (och dithörande eventuella spoilers) hamna i Hemligheterkapitlet?
Du har helt klart belägg för din åsikt angående bokens kapitelindelning och dess relation till nyfikna spelare. Jag vill dock påstå att hela boken som sådan är tillägnad i stort sett enbart spelledaren - materialet som presenteras där är av sådan art att spelarnas rollpersoner enbart skulle kunna känna till det som står däri om de har lyckats pumpa en av de högre drakarna på den informationen - och det har de med all säkerhet icke gjort! Alltså är boken enligt mig bäst lämpad i enbart spelledarens händer.
Därför är egentligen hela boken en uppsjö hemligheter och det specifika kapitlet tillägnat detta av sådan art att det utan tvekan kan ses som hemligheter hos till och med drakarna själva...
Det är dock inte helt otänkbart att jag ändå placerar information om tidigare Eoner och liknande i kapitlet om hemligheter då det går väl hand i hand med det övriga materialet som är tänkt där.

Lycan

Hero
Drakar och annat bjäffs.

Jag ställer mig fortfarande tvivlande till denna tuffhets-noja. Monster, vandöda, drakar... sådant behövs verkligen inte för att göra en kampanjvärld spelbar. Men nu handlade ju inte det här om att gnälla.

Modulens räddning skulle väl i mina ögon var om den lyckas undvika L&H-fällan (inga episka strider och övermäktiga superduperspells) och istället gör något bra av drakarna. Något intelligent, nyskapande och inspirerande.

Lycka till.

- Lycan

Perenna

Swordsman
Så slutligen om Du känner att det är något som saknas i det ovanstående och som du skulle önska se i boken om drakar så skriv en rad eller två om detta.

Den slutgiltiga förklaringen på drakars fascination för jungfrurov! :gremsmile:

...fast det gäller kanske inte mundanas drakar?

Den slutgiltiga förklaringen på drakars fascination för jungfrurov...fast det gäller kanske inte mundanas drakar?
Jodå visst kan Mundanas drakar röva bort en och annan fager mö och visst finns det en förklaring till detta som nog är lite av det annorlunda slaget...
Å andra sidan kan jag inte annat än uttrycka min sympati för de stackars riddare med intention att rädda junfrun ifråga. Deras öde tar sig allt som oftast en dyster vändning... :gremtongue:

Fahnen

Swordsman
Ett land styrt av drakar skulle vara häftigt....men kanske onödigt.....bara en tanke som slog mig. Hör kanske mer hemma i Encyklopedia Mundana

Grendel

Warrior
Vem vet vad Verduhrakh har för inflytande egentligen. Ganska stort inbillar jag mig, även om det kanske mest är av det omedelbara slaget... :gremsmirk:

Ilion

Veteran
Re: Drakar och annat bjäffs.

Hmm, jag kan förstå din skeptisism, men jag vill ända säga att det jag hoppas på är en blandning. Att det ska finns drakar som är mer down to earth.varelser som man kan handla ifrån med sin rollpersoner, på ett plan som inte är för avancerat.

Men att det även ska finns Uråldriga drakar, för dem som gillar high fantasy spelande. Jag vill ha en blandning så att man kan välja vilket som skulle passa äventyer/kampanjen.

LAgom är alltid bäst :gremwink:

storken

Warrior
Små detaljer (som antagligen kommer med), exempelvis hur de olika raserna ser på drakar, vilka som ens känner till dem, vart drakarna håller hus..
äsch, kan inte komma på något vettigt som du inte redan tänkt på.

Lycka till, säger jag bara. Jag ser fram emot resultatet! :gremwink:

Minimoni

Homelander
Re: Drakar och annat bjäffs.

Jag tycker också att man bör undvika att blanda in drakarna i "mörkret" allt för mycket. Det tycks som om många spelgrupper, kanske de flesta spelar utan att använda sig av "mörkret". Jag vill dock att drakarna ska vara mäktiga, ja nästan gudomliga. Drakarna ska ha motiv för sina handlingar och inte bara vara skattkåta för att de vill vara som Joakim Von Anka. Det som någon nämde om att de kidnappar jungfrur är dock charmigt! :gremlaugh:

Jag vill inte heller att drakarna inte blir stora mordmaskiner. Skulle uppskatta om de blir mer sluga och endast använder våld som sista utvägen.

Tzimisce

Små detaljer (som antagligen kommer med), exempelvis hur de olika raserna ser på drakar, vilka som ens känner till dem, vart drakarna håller hus..
Det du nämner är högst väsentlig fakta och därför är det naturligtvis tänkt att avhandlas i boken.

Drakstyre?

Ett land styrt av drakar skulle vara häftigt....
Nja, att slänga in ett helt land styrt av drakar vore nog att ta i lite väl mycket - dessutom är ett sådant värdsligt styre bara av sekundär betydelse för de högre drakarna.
Å andra sidan så kanske det kommer att visa sig att drakarna har ett större finger med i spelet än vad vi tidigare varit medvetna om... *ler enigmatiskt*

Mörkret? [spoilervarning]

Jag tycker också att man bör undvika att blanda in drakarna i "mörkret" allt för mycket.
Huvudfokus ligger som sagt på drakarna och inte på Mörkret (naturligtvis). Att Mörkret överhuvudtaget kommer att nämnas är för att det givetvis kommer ha en stor inverkan på världen och att det därför förståss har dragit till sig drakarnas intresse. För den spelledare som har tänkt att använda sig av Mörkret kan det dock vara av intresse att veta hur drakarna ställer sig til det hela och hur de eventuellt kommer att agera (samt förståss hur de redan har reagerat flera gånger då det ju som bekant inte är första gången Mörkret faller över Mundana).

Drakarna ska ha motiv för sina handlingar och inte bara vara skattkåta för att de vill vara som Joakim Von Anka.
Detta är min tanke också så jag tror inte du kommer att bli besviken i det avseendet. Det finns ingenting som en drake (en högre sådan) gör utan att de har ett motiv med det! De är helt enkelt "enna sluga rackare"! :gremwink:

Jag vill inte heller att drakarna inte blir stora mordmaskiner. Skulle uppskatta om de blir mer sluga och endast använder våld som sista utvägen.
I Luminas fall defenitivt ja i Mortuachs fall inte lika defenitivt ja. Se det så här - våld KAN tjäna ett syfte och av den anledningen är det också ett tillämpbart medel även för de högre drakarna (eller snarare Mortuach). Om du har en pansarvagn (vilket man nog skulle kunna likna en drakes fysiska förmåga till viss del med) visst vore det dumt av dig att inte använda den om dess användning skulle tjäna ditt syfte? Värt att nämna är dock att Mortuach (till skillnad från de lägre drakarna) alltid använder våld av en genomtänkt anledning - men VARFÖR det är så och vad som egentligen driver dem - de svaren ges i boken!

Lowfantasy kontra highfantasy

...jag vill ända säga att det jag hoppas på är en blandning. Att det ska finns drakar som är mer down to earth.varelser som man kan handla ifrån med sin rollpersoner, på ett plan som inte är för avancerat.
Men att det även ska finns Uråldriga drakar, för dem som gillar high fantasy spelande. Jag vill ha en blandning så att man kan välja vilket som skulle passa äventyer/kampanjen.
Det är min tanke att drakarna ska vara av highfantasy möjlighet, med allt vad uråldrighet och mäktighet heter, fast med en mer lowfantasy konsekvens på världen. Med andra ord sitter drakarna inne på en hel del resurser men det är sällan som de använder dem och att det således drabbar världen.
Vad som erbjuds då blir ju förståss spelledarens valmöjlighet hurruvida drakarna kommer att förbli sovande i bergens grottor (och därför inte märkas nämnvärt) eller om de kommer att spy sin eld över världen och sätta den i skräck - eller nått...

Musashi

Veteran
Re: Rykande färskt om drakmodulen![Spoiler]

Jag har för mig att Tokon barbarerna trodde/tror på drakarna och dyrkar dessa, även om Tokon inte är ett land nuförtiden så har det änå funnits och det kan med rp:s och sl:s hjälp uppstå igen