Nekromanti Rykande färskt om drakmodulen!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kvalitét, tack

Kvalitét är bra. Logik är bra. Konsekvens och trovärdighet var, fram tills helt nyligen, åtminstone, Eons signum. Man lyckades skapa något nytt av gamla fantasyklyschor, och Mundana var en fantasyvärld med kvalitét. Jag ser gärna att det fortsätter så, faktiskt.

Vill man inte använda något gör man inte det, mycket riktigt. Men ju mer saker det dyker upp som man inte vill använda, desto mindre användning får man för modulerna, och desto mindre skäl får man att försvara sitt favoritspel gentemot folk som inte spelar det, eftersom ens egen version är helt annorlunda från den officiella ändå. Och visst är det oundvikligt i någon mån, mitt Mundana har stoooora skillnader från Neogames, men det finns någon punkt då det upphör att vara Mundana...och den vill jag inte nå.

- Ymir, förklarar

Helmgast
Re: Kvalitét, tack

En sak till. Iochmed Legender & hemligheter så blev flertalet moduler fixerade vid mörkret. En utgiven modul påverkar alltså de efterföljande. Därför är det mycket viktigt att modulen håller Eon-standard (vad det nu är för något?).

Jag är nog lite sent ute...

...Men jag hoppas att någon läser detta.

Någonting som jag blev väldigt fascinerad av när jag läste Alver: Förbannelsens folk var att drakar alltid undviker Sanari. Det står inte varför, så jag hoppas att man får reda på det i Drakar. Kommer vi få reda på orsaken?

Mvh Victor Palm...

...Som är sjuk.

storken

Warrior
Re: Mjae...

Ymir, har utvecklat drakarna såpass mycket på egen hand att drakmodulen förmodligen är rätt meningslös
Jag hoppas hellre på att Sebbe har läst din egna version och gillat den så mycket att han använt sig av den, då den är mycket intressant imo.

Jag hoppas hellre på att Sebbe har läst din egna version och gillat den så mycket att han använt sig av den, då den är mycket intressant imo
Visst är det en intressant teori han bygger upp den gode Ymir och jag måste faktisk erkänna att på ett par bitar är hans version inte helt olik min egen. Hans vision om exempelvis Skugglandet skiljer sig dock ganska gravt från Neogames vedertagna och är av förståliga skäl därför inget som jag kan tas med i Drakmodulen.

Ljusetsriddare - som förundras över hur den gode Ymir som tydligen finner drakmodulen ganska meningslös ändå är tämligen aktiv i diskussionen kring den samme...

Sanaris relation till Drakarna

Någonting som jag blev väldigt fascinerad av när jag läste Alver: Förbannelsens folk var att drakar alltid undviker Sanari. Det står inte varför, så jag hoppas att man får reda på det i Drakar. Kommer vi få reda på orsaken?
Ja, saken tas upp och det finns mer än en orsak...

Re: Blåbärssoppa

Och varför i hela friden är det någon vits med att beskriva något så avlägset att Eon-rollpersoner aldrig kommer stöta på det?
Där har du sannerligen en bra poäng. Svaret är att ödlefolket härstammar från Menon-Aun men är spridd lite här och var på Mundanas yta. Visserligen är alltså deras kultur centrerad kring Menon-Aun men de går att stöta på lite varstans.

Vad finns det för paralleler då? Vilka drag av aztekisk kultur har de fått låna?
Främst handlar det om trappstegspyramider (i ganska identisk upplaga), offerritualer (i andra syften), mån och solfascination (om ändock i en helt annan form) samt givetvis en bit av den coola "känsla" den aztekiska kulturen står för.
Värt att tillägga är dock att samhällena har fler skillnader än likheter främst då ödlefolket bland annat lever i kastväsende och är hermafroditer.

Kommer kamorferna alls vara med i 'Drakar', för övrigt?
Nej, de kommer istället avhandlas i boken om bestialiska folk då de till skillnad från ödlefolket inte har någon direkt koppling till drakarna. Dock så har jag tänk att förbigående beskriva de båda folkens relation vilken kan bli nog så intressant om jag får som jag vill...

- Ymir, har väl sina egna versioner av det mesta redan, men ser gärna att Neogames blir så bra som möjligt ändå. Man vill ju kunna försvara sitt favoritrollspel...
Jag tvekar inte på att dina intentioner är de allra bästa och kritiken uppskattas - det skadar inte om de små grå får jobba lite extra ibland...

Ljusetsriddare - som älskar konstruktiv kritik

Arvid

Warrior
Mörker [Spoilervarning]

Det har varit en hel del klagomål mot mörkret genom forumets tider. I flera fall har Eons konstruktörer svarat med att det kommande mörkret inte alls behöver vara som det förra, att allt kan te sig helt annorlunda nästa gång etc. Så, varför inte försöka visa detta i Drakarboken? I Vandöda fann man inget som tydde på att mörkret skulle vara annorlunda än det i LoH (snarare tvärtom).
Om du skulle lyckas få fram en annan del hos dagens mörker så skulle det vara väldigt bra. Kanske har drakarna (eller en viss av dem) fått reda på något mörkret försöker med som t.ex. att göra något fiffigt med skugglandet (lite Ymirs grejer) få ett land att göra någonting etc. Detta skulle kanske leda till att man får en annan bild av den kommande mörkret än en stor demonhord som rusar ut genom en portal för att anfalla andra länder.
Detta kombinerat med "utelämnade hemligheter" som jag tidigare pratade om skulle ledde till ett hemlighetskapitel som åtminstonde jag själv skulle se som väldigt lovande.

Ymir

Liten kantbaron

Ljusetsriddare - som förundras över hur den gode Ymir som tydligen finner drakmodulen ganska meningslös ändå är tämligen aktiv i diskussionen kring den samme...
Ehm...jag klagade på ödlefolket. Har jag i ett enda inlägg ens nämnt drakar, egentligen?

- Ymir, konfunderad över det påståendet

Ehm...jag klagade på ödlefolket. Har jag i ett enda inlägg ens nämnt drakar, egentligen?
Tja, det var iallafall min slutsats efter ha läst följande du skrivit:

- Ymir, har utvecklat drakarna såpass mycket på egen hand att drakmodulen förmodligen är rätt meningslös
Fast å andra sidan kan jag ju ha missförstått dig - det händer ju trots allt ganska lätt på ett sådant här ickeverbalt forum alla roliga ":gremconfused:" till trots...

Mundana goes Mutant Chronicles?[Spoilervarning]

Jag får lov o börja med att tacka dig för dina idéer och därmed din konstruktiva kritik - det är det sannerligen inte alla som lyckas med! *bockar och bugar*

Så till dina idéer...

Det har varit en hel del klagomål mot mörkret genom forumets tider. I flera fall har Eons konstruktörer svarat med att det kommande mörkret inte alls behöver vara som det förra, att allt kan te sig helt annorlunda nästa gång etc. Så, varför inte försöka visa detta i Drakarboken?
Vad beträffar Mörkret så kommer det i första hand behandlas utifrån drakarnas perspektiv i boken och inte nödvändigtvis så himla mycket. Som du säkerligen förstår så är ju modulen inte i första hand tänkt att handla om just Mörkret.
Å andra sidan så kommer kapitlet om hemligheter att tala en del om Mörkret och saker som relaterar därtill och således måste jag därför ta ställning till hela Mörkerbiten.
Min åsikt om Mörkret är att det inte i första hand handlar om härjandes arméer av demoner utan att hela världen i stället på ett mycket påtagligare sätt blir skådespel för olika krafter och intressen. Vad demonerna beträffar (och gudarna också för den delen) så är jag övertygad om att de är tämligen kapabla att med hjälp av intrigerande, manipulerande och en massa ljusskygga ränkspel åstadkomma mycket, om inte mer, än med framryckandet av sina demoniska arméer. Xinus inkarnater som nämns i LoH kan ses som ett utmärkt exempel på detta. Genom deras innästlande kan de ställa till nog så mycket ofog i fråga om så väl inrikes kontroll som krig nationer emellan. Det är också i just detta stadie Mundana nu befinner sig i vad beträffar Mörkret och det är också utifrån detta som jag kommer att skriva.

Detta skulle kanske leda till att man får en annan bild av den kommande mörkret än en stor demonhord som rusar ut genom en portal för att anfalla andra länder.
Jag tror att du precis som många andra är rädd för att det välgjorda och relativt välbalanserade Mundana, som är anledningen till att många gillar Eon, skall slås i spillror av en massa härjandes demoner och bli ett spel i stil med, gud förbjude :gremcrazy:, Mutant Chronicles. Jag är övertygad om att Neogames inte har några sådana intentioner så det är nog inget vi borde ödlsa energi på att oroa oss för. Om Mundana kommer att drabbas av Mörkret i några kommande moduler så är jag säker på att det kommer avhandlas i sann "neogames anda" dvs med fingerkänsla för vilka konsekvenser det får på det hela stora taget - tro mig CJS skulle aldrig tillåta att Mundana goes Mutant Chronicles! :gremgrin:

Arvid

Warrior
Re: Mundana goes Mutant Chronicles?[Spoilervarning]

Jag tror att du precis som många andra är rädd för att det välgjorda och relativt välbalanserade Mundana, som är anledningen till att många gillar Eon, skall slås i spillror av en massa härjandes demoner och bli ett spel i stil med, gud förbjude , Mutant Chronicles. Jag är övertygad om att Neogames inte har några sådana intentioner så det är nog inget vi borde ödlsa energi på att oroa oss för. Om Mundana kommer att drabbas av Mörkret i några kommande moduler så är jag säker på att det kommer avhandlas i sann "neogames anda" dvs med fingerkänsla för vilka konsekvenser det får på det hela stora taget - tro mig CJS skulle aldrig tillåta att Mundana goes Mutant Chronicles!

Nä, det tror jag inte heller. Det som är synd är att intycket man fått (som då främst beror på förra mörkret) är just demonhorder, vilket faktist var just vad som hände under förra eonen. Xinu ledde demonarmeer då och nu ses ju han som en av mörkrets främsta företrädare. Om Xinu nämndes, men förra mörkret inte nämndes överhuvudtaget så skulle nog man inte alls dra samma paralleller som man gör nu när man vet hur det gick förra gången.
Dessa paralleller kan vara svåra att bryta. Om du vill ge en viss bild av delar av mörkret i Drakar (det som har att göra med drakar såklart) så finns det risk att folk kommer dra "felaktiga paralleller" och ogilla boken. Om LoH bara innehållit något i stil med "ett eonslut närmar sig, höga väsen vill ha makt då de kan påverka världen mer, en av dessa är Xinu som har relationer med sällskapet", så skulle nog mottaget inte varit dessamma. Då skulle nog ingen få bilden av det kommande mörkret som "demonhorden".
Jo, som sagt dessa paralleller kan vara svåra att bryta, jag skulle gärna vilja att du kunde få fram något så att man slutar med dem helt (nåja nästan) så länge som det inte är meningen förstås.
Sen är mitt personliga önskemål att mörkret inte ska beskrivas som något som står så enat (sida 1 och 2) vilket meningen kanske inte heller är (?). Jag skulle föreslå att ni på Neogames funderar lite över hur ni vill att mörkret ska uppfattas och sedan försöker efterlikna det i de kommande böcker som behandlar mörkret (däribland Drakar). som sagt, demonhorden skulle vara min förstaprioritering att avlägsna.

So you want the truth? [Spoilervarning]

Jo, som sagt dessa paralleller kan vara svåra att bryta, jag skulle gärna vilja att du kunde få fram något så att man slutar med dem helt (nåja nästan) så länge som det inte är meningen förstås.
Vad jag möjligtvis kan påvisa i och med drakarboken är drakarnas läggning för intrigmakeri mot mörkret och eventuellt också lite av det motståndet de kan tänkas ha mött på detta området. I och med detta så kanske man på ett mer konkret sätt kan visa att Mörkret minsann inte bara handlar om härjandes demonskaror.

Sen är mitt personliga önskemål att mörkret inte ska beskrivas som något som står så enat (sida 1 och 2) vilket meningen kanske inte heller är (?).
Nog kan det tänkas att Mörkret inte står helt enat. Xinus egentliga relation till demonerna i egenskap av gud är ju bara ett av många frågetecken vad gäller Mörkrets enhetlighet. Några djupare spekulationer om detta är nog knappast troligt att det skulle ges utrymme till i drakarboken.

Jag skulle föreslå att ni på Neogames funderar lite över hur ni vill att mörkret ska uppfattas och sedan försöker efterlikna det i de kommande böcker som behandlar mörkret (däribland Drakar).
Det finns redan ett väl utvecklat koncept kring det hela men för närvarande är det så hemlig att jag nog ligger ganska risigt till i och med att jag nu nämner det. Mr. "Dark" Nallo är nämligen ökänd för sin telepati. Fast det värsta är nog trots allt vad som ligger bakom det hela nämligen...*aaaaaaaargh*

...

[Transmission terminated]

Arvid

Warrior
Re: So you want the truth? [Spoilervarning]

Nog kan det tänkas att Mörkret inte står helt enat. Xinus egentliga relation till demonerna i egenskap av gud är ju bara ett av många frågetecken vad gäller Mörkrets enhetlighet. Några djupare spekulationer om detta är nog knappast troligt att det skulle ges utrymme till i drakarboken.

Nä, det är ju inte meningen att Drakboken ska behandla mörkrets natur men den kan kanske ge lite uppfattningar på en del ställen. Vi låtsas att några motarbetar draken x. Om det är en massa demoner som gör det så blir uppfattningen att mörkret är mer enat om om det var demonen z/Sällskapet/etc.
Jag har dock lite svårt att säga något säkert då jag varken vet exakt vad du tänkt dig med boken eller vad Neogames tänkt sig med Mörkret.

Det finns redan ett väl utvecklat koncept kring det hela men för närvarande är det så hemlig att jag nog ligger ganska risigt till i och med att jag nu nämner det. Mr. "Dark" Nallo är nämligen ökänd för sin telepati. Fast det värsta är nog trots allt vad som ligger bakom det hela nämligen...*aaaaaaaargh*

Oj, det låter spännande... Man får kanske se mer av det i Demoner, eller Sylfens vrede, om nu nu inte har någon hemlig modul på gång...

Vad är "Sylfens vrede"?

Saxat från neogames releaseplan:

Diamantäpplet är den första delen i äventyrssviten Sylfens vrede . Diamantäpplet tar rollpersonerna till okända faror i Västmarks träskland och låter dem möta motstånd av aldrig tidigare slag. Äventyret har både hissnande spänning, mystiska sagoelement och en svart humor, vilket får kompotten att smaka ljuvligt.
Hoppas att detta är svar nog!