Dracokratiskt rike?
Jag svarar på Lusriddarens inlägg, men texten är riktad till de som är insyltade i "dracokrati"-delen av diskussionen. Nedanstående inlägg är fyllt av pekfinger-pekande, anekdot-babblande och high-fantasy-tramsande. En varning är utfärdad:
Frångår ni inte ämnet här? Om Kina, Toltekerna eller Bjärred haft eller inte haft kontakter med sina grannar spelar väl ingen större roll i sammananget, det är trots allt rollspel det här, en kreativ sysselsättning som manar till fritt tänkande och nyskapande.
Rax skrev att man mycket väl kan införa en dracokrati om man nu skulle vilja det, ett påstående som jag sympatiserar helt och fullt med. Och eftersom det är en fantasieggande idé (för mig i alla fall), hur orealistisk den än må vara, så tänker jag berätta lite om mina tankar kring ämnet. Något som är aningen mer konstruktivt än att förklara varför det helt enkelt inte funkar, inte borde göras, et cetera.
Till att börja med är ju Consaber till viss del en dracokrati. Den eminenta gamle Verre har ju ganska mycket inflytande så att säga, är man väldigt sugen på det här med styrande drakar kan det ju visa sig att Verdurakh är ännu mer Power Behind the Throne än vad Neogames än så länge låtit påskina. Och som Pendragon skrev, kanske Kakhra också är insyltad i politiken? Kanske finns det drakar bakom alla makthavare i hela Mundana!
En kampanj jag spelledde litegrand innehöll bland annat ett enormt rike i väster (Mundana är min värld, jag gör vad jag vill) vid namn Ansale-Idon. Själva riket nämndes inte under tiden kampanjen pågick, men dess spioner fanns överallt, och hade som mål att starta krig mellan Mûhad och Thar-hai. Ansale-Idon var, ni gissade rätt, styrt av en elak drake vid namn Accendrim som ämnade lägga beslag på hela västra Mundana för att där förbereda sig för mörkrets invasion. För att erbjuda en vettig motpol till denna enorma supermakt utvecklade jag Ymirs ideér om en drakallians (till det sämre, visserligen), vilka motarbetade Accendrim.
Thar-haierna var väl medvetna om Ansale-Idon, även Eumo och Belu handlade mycket med riket. Ansale-Idon var lite federal stat med Tokugawa-Japan influenser. De hade även stängda gränser, med ett fåtal handelsstationer öppna för andra länder, detta i kombination med att bara det översta styrande rådet i landet var helt säkra på Accendrims existens gjorde att det bara ryktades om att en drake styrde landet. Sansade personer visste givetvis bättre, sådana utflippade rykten kan ju pöbeln ägna sig åt.
Ansale-Idon hade uppkommit på ett lite speciellt sätt. Det började med att Accendrim hittade några primitiva stammar och gjorde sig till deras gud, och enade dem med sig själv som teokratisk härskare. Draken hade genom årtusenden byggt upp en stor kult kring sig, och sedermera utvecklat denna till en civilisation. Han hade ju kunskap från före mörkret, det var bara att undervisa människorna i samhällslära, arkitektur, metallurgi, strategi och liknande för att skapa sin lilla utopi.
Helt enkelt, om mörkrets hantlangare mer eller mindre styr länder (Damarien), borde mörkrets (enligt mig) största motpol, Drakarna, också kunna göra det. Vill man sedan utveckla detta till något bisarrt i stil med åbäket Ansale-Idon hoppas jag att inte Dogmatiska Polisen kommer och krossar ens knäskålar, för då är det nog bäst att jag lär mig köra rullstol.
Förresten, var inte tanken på en sydamerikanskt influerad dracokrati urtuff? Den befjädrade draken Tzomactlui-Chipl har underkuvat alla stammarna i området, fått ziguratter konstruerade till sin ära, och kräver varje dag blodsoffer av folket. Nej, jag vet inte, lite charmigt tyckte jag allt det var, kanske skulle göra något av det.
- Lycan