Nekromanti Rykande färskt om drakmodulen!

Pendragon

Swashbuckler
Ett land styrt av drakar skulle vara häftigt....men kanske onödigt.....bara en tanke som slog mig. Hör kanske mer hemma i Encyklopedia Mundana
Det hör nog snarare hemma i Dungeons & Dragons...

Och sen kan man ju fråga sig vem som egentligen på makten i Consaber. Jag menar, kungar kommer och kungar går, blott Verduhrakh består....

/Joel - hungrig

Ilion

Veteran
Re: Rykande färskt om drakmodulen![Spoiler]

Där har jag en fråga, eftersom drakarna blir tillbedde av Tokon borde de få filamnet av av tillbedjarna? kommer inte riktigt ihåg hur det låg till med det hela, var förlängesedan jag läste det, men en gud får ju sin kraft från sina tillbejare. Därav borde drakarna få krafter av sin tillbedjare, ifall det nu inte finns en överdrake som är halvgud och snor alll den makten?

rax

Swordsman
Om jag förstått det rätt är stora delar av Mundana vildmark eller okänt territorium - det finns alltså gott om utrymme för ett skumt rike styrt av drakar. Vad gäller "realismen" i det hela, så tycker jag att om man bemödat sig om att beskriva ett (t ex) helgjutet tirakiskt/orchersamhälle, varför skulle det inte gå att beskriva ett samhälle där drakarna styr (alternativt dyrkas och har avgörande inflytande över samhället).

Coloniska imperiet hade väl draktron som statsreligion ett tag?

/Rax, packad och exalterad

Pendragon

Swashbuckler
Att bara slänga in ett nytt rike sådär utan vidare i Mundana känns tämligen fel. Speciellt med premissen att det ska vara "okänt", dvs ha noll kommuikation med omvärlden, något en kultur nästan måste ha för att blomstra (såvida det inte är ett strot imperium). Och om det bara är en menlös bondhåla... varför skulle drakarna bry sig om det då?

Nej... vad det gäller riken styrda av drakar räcker Consaber och Tokon gott och väl till. Och Thalamur kanske? Vem vet vad Kakkra egentligen har för agenda...

/Joel - lite grinig

rax

Swordsman
Tycker att du tänker lite snävt (samtidigt som du har en poäng). Både Kina och Japan gjorde IRL en stor affär av att avskärma sig från omvärlden och gjorde det dessutom tämligen framgångsrikt, iaf fram till att Industriella Revolutionen kom och knackade på deras portar.

Mitt inlägg var inte tänkt att propagera för att ett riket styrt av drakar ska finnas i Mundana, utan bara att peka på möjligheten att det kan finnas, om man gillar tankegången.

/Rax, tycker om dig (iaf just nu) även om du är grinig

Pendragon

Swashbuckler
Nja... alltså de må ha varit avskiljda från världen, men folk visste de att de låg där och man kunde resa dit. Med största sannolikhet hade andra länder ambassader där, och deras regeringar stog åtmistone i viss mån i kontakt med andra regeringar.

Iaf i den graden att det hade märkts om de öppet styrts av drakar iaf. :gremwink:

/Joel - fortfarande vaken, trots allt.

Phelan

Hero
Re: Rykande färskt om drakmodulen! (OT)

Där tror jag du vann priset för veckans eurocentriska kommentar - Japan och Kina kanske höll sig borta från Europa men de levde inte på något sätt i ett vakuum i relation till sina grannar, särskilt inte under den tid som de växte fram som riken.

Phelan, som inte tror på ett drakstyrt rike utifrån vad han vet redan skrivits om hur drakarna är tänkta att fungera

rax

Swordsman
Well pojkar, om man tvunget vill läsa mina inlägg som f-n läser bibeln så har ni säkerligen en poäng. Återigen tycker jag dock att ni i så fall fokuserar mer på problemen än möjligheterna.

Exemplen Kina och Japan handlade snarare om att påpeka en stats möjligheter att avskärma sig från yttre kulturell och politisk påverkan eller iaf att bestämma när, hur och var de ska ske.

Om det istället gäller isolerade stater som "ingen" nånsin hört talas om tidigare så kanske de syd- och mellanamerikanska rikena innan spanjorernas ankomst är bättre exempel. Vad jag förstått av Mundanas geografi så finns det trots allt vidsträckta områden som klassas som obebodda (eller iaf saknar organiserade statsbildningar), där isolerade riken skulle kunna placeras om man vill.

När det gäller drakarnas mentalitet så har jag ingen aning! Ett "drakstyrt" rike kan ju också innebära att de har en väldigt stor kulturell/religiös/politisk inverkan på samhället, inte att de tronar öppet över massorna. Kanske har drakar styrt riket öppet en gång i tiden och deras influenser dröjer sig kvar? Kanske är det inte ens en gång människor som befolkar riket - Mundana har visst en hel drös andra raser att välja mellan?

Nåväl, som vanligt är jag mest ute efter att påpeka att inget är "omöjligt" i en fantasyvärld. :gremwink:

/Rax - as Eurocentric as I wanna be! :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Nåväl, som vanligt är jag mest ute efter att påpeka att inget är "omöjligt" i en fantasyvärld."

Jodå. Det är fortfarande omöjligt att med en passare och linjal dela en vinkel i tre exakt lika stora vinklar. :gremwink:

Phelan

Hero
Re: Rykande färskt om drakmodulen! (OT)

Jag trodde huvudfrågan var om ett isolerat rike vore sannolikt eller ej, dvs att en stat skulle uppstå utan några samhällen utanför ("så, herr länsherre/kung/kejsare, vi ska betala skatt till din armé för att skydda oss från... vem?"). I så fall är inte heller Syd- eller Mellanamerika ett bra exempel då det fanns gott om olika statsbildningar och samhällen som bekämpade varandra redan innan de "upptäcktes". DÄREMOT finns det, nu när jag tänker efter, ett exempel på detta just i Mundana. Ebhron har sedan man lierade sig med barbarerna som brukade invadera dem inte haft några som helst fiender på väldigt länge och har dessutom väldigt begränsade kontakter med omvärlden, mer i form av diplomati och kunskapsutbyte än ren handel.

Mvh / Phelan

Korpen

Hero
Kina har egentligen aldrig varit isiloationistiskt (vilket ord), Kina har egentligen aldrig varit isiloationistiskt (vilket ord), utan hade även under den korta period då man försökte hålla omvärlden därifrån (1700-tal+) ändå mycket kontakter med de omkringliggande länderna (Indokina, Korea, Centralasien.), vad man inte ville ha var yttre inblandning. Dessutom rör det sig om en väldigt liten period i Kinas historia. Inte heller passar det att jämföra världens största och rikaste "land" med en isolerad avkrok någonstans.
De amerikanska civilisationerna hade kontakter med varandra (även viss handel) och visste om att de fanns till, det var bara det att man var omgiven av världens största hav.

Bilden om drakarna som har kontrollerat länder låter lite som det coloniska imperiet, där Drak-tron var statskyrka.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir dödar myter - Kinesisk isolering

Både Kina och Japan gjorde IRL en stor affär av att avskärma sig från omvärlden och gjorde det dessutom tämligen framgångsrikt, iaf fram till att Industriella Revolutionen kom och knackade på deras portar.
Well...låt se. Kina krigade mot mongoler, xiongnu och hunner under hela sin historia, blev attackerade av Tibet på 700-talet, hade lydriken i hela Sydostasien och etablerade relationer med Korea, Japan och världen i såväl söder som väster, via Sidenvägen dessutom omfattande kontakter med Centralasien, Arabvärlden och i förlängningen, Europa.

...och så var det ju en eunuck som seglade hela vägen till Spanien under Tang-dynastin...och hade tillräckligt goda kontakter med hemlandet för att bli varskodd om kejsarens död och åka hem igen.

...så kommentaren om att Kina gjorde en stor affär av att avskärma sig från omvärlden låter väldigt mystisk i mina ögon. Och eurocentrisk, inte minst. (Fast när jag läser längre ned i tråden inser jag att du redan fått skit för den - f'låt, bara måste besserwizzra mig lite, jag med).

Visst fanns det en idéhistorisk och kulturell uppfattning om Kina som 'Zhongguo', Mittens Rike, för geografiskt sett har det naturliga gränser i alla väderstreck och är ett mycket isolerat land, men ur ett historiskt perspektiv går det knappast att påstå att Kina varit det.

- Ymir, sinofil

Lycan

Hero
Dracokratiskt rike?

Jag svarar på Lusriddarens inlägg, men texten är riktad till de som är insyltade i "dracokrati"-delen av diskussionen. Nedanstående inlägg är fyllt av pekfinger-pekande, anekdot-babblande och high-fantasy-tramsande. En varning är utfärdad:

Frångår ni inte ämnet här? Om Kina, Toltekerna eller Bjärred haft eller inte haft kontakter med sina grannar spelar väl ingen större roll i sammananget, det är trots allt rollspel det här, en kreativ sysselsättning som manar till fritt tänkande och nyskapande.

Rax skrev att man mycket väl kan införa en dracokrati om man nu skulle vilja det, ett påstående som jag sympatiserar helt och fullt med. Och eftersom det är en fantasieggande idé (för mig i alla fall), hur orealistisk den än må vara, så tänker jag berätta lite om mina tankar kring ämnet. Något som är aningen mer konstruktivt än att förklara varför det helt enkelt inte funkar, inte borde göras, et cetera.

Till att börja med är ju Consaber till viss del en dracokrati. Den eminenta gamle Verre har ju ganska mycket inflytande så att säga, är man väldigt sugen på det här med styrande drakar kan det ju visa sig att Verdurakh är ännu mer Power Behind the Throne än vad Neogames än så länge låtit påskina. Och som Pendragon skrev, kanske Kakhra också är insyltad i politiken? Kanske finns det drakar bakom alla makthavare i hela Mundana!

En kampanj jag spelledde litegrand innehöll bland annat ett enormt rike i väster (Mundana är min värld, jag gör vad jag vill) vid namn Ansale-Idon. Själva riket nämndes inte under tiden kampanjen pågick, men dess spioner fanns överallt, och hade som mål att starta krig mellan Mûhad och Thar-hai. Ansale-Idon var, ni gissade rätt, styrt av en elak drake vid namn Accendrim som ämnade lägga beslag på hela västra Mundana för att där förbereda sig för mörkrets invasion. För att erbjuda en vettig motpol till denna enorma supermakt utvecklade jag Ymirs ideér om en drakallians (till det sämre, visserligen), vilka motarbetade Accendrim.

Thar-haierna var väl medvetna om Ansale-Idon, även Eumo och Belu handlade mycket med riket. Ansale-Idon var lite federal stat med Tokugawa-Japan influenser. De hade även stängda gränser, med ett fåtal handelsstationer öppna för andra länder, detta i kombination med att bara det översta styrande rådet i landet var helt säkra på Accendrims existens gjorde att det bara ryktades om att en drake styrde landet. Sansade personer visste givetvis bättre, sådana utflippade rykten kan ju pöbeln ägna sig åt.

Ansale-Idon hade uppkommit på ett lite speciellt sätt. Det började med att Accendrim hittade några primitiva stammar och gjorde sig till deras gud, och enade dem med sig själv som teokratisk härskare. Draken hade genom årtusenden byggt upp en stor kult kring sig, och sedermera utvecklat denna till en civilisation. Han hade ju kunskap från före mörkret, det var bara att undervisa människorna i samhällslära, arkitektur, metallurgi, strategi och liknande för att skapa sin lilla utopi.

Helt enkelt, om mörkrets hantlangare mer eller mindre styr länder (Damarien), borde mörkrets (enligt mig) största motpol, Drakarna, också kunna göra det. Vill man sedan utveckla detta till något bisarrt i stil med åbäket Ansale-Idon hoppas jag att inte Dogmatiska Polisen kommer och krossar ens knäskålar, för då är det nog bäst att jag lär mig köra rullstol.

Förresten, var inte tanken på en sydamerikanskt influerad dracokrati urtuff? Den befjädrade draken Tzomactlui-Chipl har underkuvat alla stammarna i området, fått ziguratter konstruerade till sin ära, och kräver varje dag blodsoffer av folket. Nej, jag vet inte, lite charmigt tyckte jag allt det var, kanske skulle göra något av det.

- Lycan

rax

Swordsman
Re: Ymir dödar myter - Kinesisk isolering

Well kids, måste säga att det är helt otroligt hur övertolkade ens inlägg kan bli. :gremsmirk:

Att Kina och de amerikanska civilisationerna hade väletablerade kontakter med sina respektive närområden är väl så uppenbart att det är ett meningslöst påpekande? Ingen civilisation uppstår i ett vakuum, men som Lycan påpekar - tack Lycan - kan man i en fantasyvärld dessutom hitta goda anledningar (läs: uråldriga drakar med oerhörd kunskap och makt) till varför civilisationsmönstren inte måste följa vår världs.

Vad jag hela tiden syftat på (och här kommer min "eurocentrism" in) är bristen på kontakt med avlägsna länder. Ymir har helt rätt i alla de exempel på Kinas intresse för omvärlden som han tar upp, men till stor del handlar det om kontakter med Kinas asiatiska grannar (till detta kan läggas vissa kontakter med romarna och senare det bysantinska imperiet).

Vad som är relevant är att Kina (och i ännu större grad Aztekerna m fl) var okända kvantiteter för oss européer. På samma sätt är det i Mundana. Menon-aun, t ex, är väl inte ett rike som de flesta "etablerade" länderna i Mundana har regelbundna kontakter med, men självklart har riket etablerade kontakter med sitt närområde. Min poäng - ju längre bort från det etablerade Mundana du kommer, desto lättare är det att stoppa in ett nytt land och förklara varför det hittills är okänt för spelarna. Inget säger heller att det nya landet måste vara ett gigantiskt imperium - är landet relativt litet lär långdistanskontakterna vara få.

Till sist skall påpekas att kontakterna mellan t ex Kina och bysantinerna mest handlade om handel och enstaka resor av ambassadörer. Den faktiska kunskapsnivån om Bysans i Kina och Kina i Bysans (även bland eliterna enligt min nuvarande historiekurs) var låg och minst sagt fantasifull. Finns ingen anledning och tro att man i Mundana generellt sett har en bättre och mer faktamässig bild av fjärran länder än i våran värld.

/Rax, måste sticka och handla nu

Ezping Orm

Hero
Re: Dracokratiskt rike?

Förresten, var inte tanken på en sydamerikanskt influerad dracokrati urtuff? Den befjädrade draken Tzomactlui-Chipl har underkuvat alla stammarna i området, fått ziguratter konstruerade till sin ära, och kräver varje dag blodsoffer av folket. Nej, jag vet inte, lite charmigt tyckte jag allt det var, kanske skulle göra något av det.
Mer sådant! Jag har alltid saknat ett sydamerikanskt indianinspirerat rike i mundana. Och tanken på en tyrannisk, fet, fjäderbeklädd drake, sittandes på en guldtron i ett pyramidtempel, tilltalar mig något oerhört. Vad sägs om ett samarbetsprojekt för oss forumiter?

Arvid

Warrior
Utelämnade hemligheter

Just det, fick jag bestämma så skulle jag få hemligheter som inte är allt för uttömliga utan lämnar lite kvar till den egna fantasin. Alver och Dvärgaboken är enligt mig det ultimata, de är de böcker där jag uppskattat hemlighetskapitlerna överlägset mest. Det sämsta hemlighetskapitlet tycker jag är i V&N, inte det minsta fantasieggande för mig, skulle kunnat hitta på allt själv utan minsta problem.
Jag tycker att fördelarna är en hel del med att utelämna lite.
Det blir inte samma "problem" för spelledare som inte gillar materialet. Om det som fanns i Legender&Hemligheter stått i Alver så hade nog en del opponerat sig mot det, istället kan man lämna det öppet för spelledaren. Det blir lättare att använda materialet för spelledaren då han enklare kan anpassa det till sin stil.
Det skapar också en viss mystik. Jag gillar när saker inte är helt förklarade, det stimulerar mig bra till att komma på egna saker samtidigt som det är roligt att läsa.

Vissa saker är svåra att utelämna och vissa ska självklart berättas och om man lyckas skriva fantasieggande så är mitt förslag inte nödvändigt, men av det jag sett hitills av Eon-produkter så har det sättet fungerat bäst, i alla fall för mig.

Legion

Warrior
Har blivit frågad om jag ville ta på mig Drakar modulen....och satan! vad jag ville. Drakfascinationen sitter i sen 9års åldern och första kontakten med drakar genom Bilbo....ska bli förbannat kul :gremwink:
Lade precis, för en timme sedan, sista handen på omslaget till monstermodulen, och väntar nu med spänning på vad som ska landa i mitt knä härnäst.