Re: Åh, nej...stereotypidags
Kanske för att det är schysst koncept?
Uttjatat, snarare. Warhammer, någon? Ta en titt på de lätt egyptiskt influerade för-mänskliga reptilmännen i Call of Chtulhu/Conans värld, istället...de bör ju ändå ses som ursprunget till genrens konventioner, och är faen så mycket intressantare ändå. 'Kaa nama ka lajerama' och allt det där, och viva Robert e Howard.
Så vitt jag ser det är det mycket sällan det görs något som inte på något vis följer standard fantasyns konventioner. Måste det vara dåligt för den delen?
Nej, men oftast blir det det. Man kan försöka göra något nytt av de urvattnade klyschorna, förvisso, och det har Neogames i många fall gjort bra, men på vissa punkter är det likabra att frångå dem och försöka göra något helt unikt. Och Eons reptilmän, kamorferna åtminstone, känns i sanning som en sådan punkt. Det verkar inte finnas utrymme för ziggurater, storskaliga människooffer och fjäderprydda pseudoazteker i det Mundana jag lärt känna, åtminstone.
För att något är nytt och innovativt är väl knappast en garant för att det skulle vara bra eller ens bättre än mer traditionell fantasy?
Nej, men det skadar inte heller att det är det, och tillför inte ett smack att det inte är det. Varför hålla fast vid urvattnade konventioner när man inte tjänar något på det, ändå?
Slutligen så kanske du borde ta dig en titt på det slutgiltliga materialet innan du klagar allt för högljutt
Då är skadan redan skedd, ju.
inspiration av aztekkulturen är inget likhetstecken med psuedokultur så vitt jag ser det speciellt inte om det kryddas av lite originalitet
Måhända inte, men det låter ändå väl vanskligt i mina ögon. Tillräckligt för att jag ska bli orolig och börja klaga, som synes.
Det är kamorferna du talar om, förmodar jag? Eller? För hur dessa skulle kunna ha en aztekisk kultur under Takalorrs träsk övergår mitt förstånd en smula.
- Ymir, tycker inte att pseudo-azteker kvalar in som 'schysst koncept', faktiskt.