Nekromanti Rykande färskt om drakmodulen!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Oj! Menar du att..?

Lade precis, för en timme sedan, sista handen på omslaget till monstermodulen
Du menar inte att Neogames frångått traditionen med att köpa omslagsbilder av mediokra amerikanska fantasytecknare? Gud vad skönt det vore...

- Ymir, håller tummisarna

Azk3r

Veteran
användning av kroppen

En sak som jag skulle uppskatta om det var med är vad en avliven drakkropp kan användas till. Då menar jag inte bara de gamla vanliga sakerna som dolkar av tänder o rustning av skinnet, utan lite mer annorlunda. Som tex drakött, ska en myt om det. En måltid som sägs vara gudomligt god, men få har upplevt det. Folk skryter om att de har ätit det, andra om att de säljer det på sitt värdshus (men det är igentligen fake). Sen kan man ju fråga sig om köttet från en några tusen år gammla drake igentligen är så gott, och att man måste koka det i sju dagar för att få det ätligt. Bara en tanke...

vill även passa på o säga hej till alla här, mitt första inlägg.
"Hej!"
då va det gjort.

Legion

Warrior
Re: Oj! Menar du att..?

Jo, åtminstone till den här modulen :gremwink: Vi får väl se om det blir så i fortsättningen...hoppas naturligtvis att de (och ni) ska vara nöjda med den här konfigurationen, och fortsätta med omslag framtagna för Mundana..

Legion

Warrior
Neogames har inte ens själva sett det färdiga orginalet än...ska snart scanna in det och göra lite småjusteringar (försök få in en 50 x 65 målning i en A4 scanner och se hur lätt det är)
Måste vänta minst en dag till dock så målningen torkar ordentligt...vill ju inte att allt jag scannar hädanefter ska se ut som ett utsmetat Monsteromslag :gremwink:

Re: användning av kroppen

En sak som jag skulle uppskatta om det var med är vad en avliven drakkropp kan användas till

Idéen om vad man kan använda drakens kroppdelar till (vilket iofs är ett tämligen bisart ämne) står redan på menyn, även om jag i dagens läge är osäker om dess exakta omfattning. Förmodligen avhandlas det bara kortfattat med värden för rustningar av drakskinn m.m. - drakdelar är ju trots allt inget det är någon inflation på direkt...

Då menar jag inte bara de gamla vanliga sakerna som dolkar av tänder o rustning av skinnet, utan lite mer annorlunda. Som tex drakött, ska en myt om det

Tja, är lite mer osäker vad beträffar detta. Är iofs ett innovativt ämne men förmodligen inget som intresserar andra än alkemisten. Fast det är ju klart om det är något kött som kan betraktas som raritet så är det drakkött! :gremwink:

Re: Utelämnade hemligheter

Just det, fick jag bestämma så skulle jag få hemligheter som inte är allt för uttömliga utan lämnar lite kvar till den egna fantasin.
Du har helt klart en poäng i det du säger att en del hemligheter smakar bäst fortfarande höljda i mystik. Mystik är i min mening i mångt och mycket en nödvändig förutsättning för spänningen i spelet. Jag menar hur kul är det till exempel att spela ett äventyr man redan läst?
Mystiken är således något jag önskar bevara inte minst för att lämna lite stoff åt spelledaren. Problemet är bara att för mycket mystik också kan irritera den "informations hungriga" (vilket jag för övrigt tycker att White Wolfs "World of darkness" är ett utmärkt exempel på).
Jag tror givetvis att en balans mellan just begreppen "information" och "mystik" vore att föredraga. Naturligtvis har jag tänkt att röja lite av den mystiken som nu omhöljar drakarna, annars hade jag nog gjort många läsare besvikna, men defenitivt inte utan att väcka en del nya frågor hos läsaren - frågor som det givetvis blir ni spelledare som får klura på och eventuellt besvara!

Re: Dracokratiskt rike?

Jag har alltid saknat ett sydamerikanskt indianinspirerat rike i mundana. Och tanken på en tyrannisk, fet, fjäderbeklädd drake, sittandes på en guldtron i ett pyramidtempel, tilltalar mig något oerhört.
Då skall du nog ta dig en extra titt på kapitlet om Ödlefolket i drakboken för där kommer du nog att kunna finna en del sydamerikanska, eller snarare Azteciska, influenser...

rax

Swordsman
Läge för ett dåligt skämt... (OT)

Drakkött? "Tastes like chicken!"

/Rax, som tycker den här delen av tråden tiggde om det :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Åh, nej...stereotypidags

Varför ska ödlefolk alltid vara pseudo-azteker? Snääääälla...lite variation från standard-fantasyns urvattnade konventioner kan man väl begära i ett kvalitetsspel som Eon, ändå?

- Ymir, klagar högljutt

Ymir

Liten kantbaron
Re: Utelämnade hemligheter i WoD [Gravt OT]

Problemet är bara att för mycket mystik också kan irritera den "informations hungriga" (vilket jag för övrigt tycker att White Wolfs "World of darkness" är ett utmärkt exempel på).
De flesta 'mysterier' i WoD kan ju lösas genom att man sätter sig in i tillräckligt många sammanhang och händelsekedjor. Harbingers of Skulls identitet är ett typexempel på det. Kvar för självutnämnda woddologer som mig finns egentligen bara några fall fyllda av spekulationer (Vad hände med Cappadocius?), och de allra mest grundläggande, uråldriga mysterierna...(Var tog Kain vägen? Vad hände med Set?), som fortfarande är svåra, om inte omöjliga, att lösa. Och det är alldeles lagom enligt mig.

- Ymir, tycker till.

Re: Utelämnade hemligheter i WoD [Gravt OT]

De flesta 'mysterier' i WoD kan ju lösas genom att man sätter sig in i tillräckligt många sammanhang och händelsekedjor.
Ja, fast i regel inte utan att besitta ett stort antal böcker vilket förståss också är en medveten försäljningsstrategi från White Wolfs sida. För att återkoppla till det här forumets tema så tycker jag i regel inte att man kan säga detsamma om Eons böcker.

Det var inte min mening att i första hand kritisera ett av dina favvospel utan snarare peka på ett exempel på vad jag INTE ville åstadkomma - därmed inte sagt att det är dåligt.
Vad hemlighetsmakeri beträffar i WOD-spelen så är det ju i mångt och mycket detta orsaken till deras stora framgång.
Efter över 6 års intensivt spelledande och ett, till ett par år sedan, nästintill fullständigt WOD bibliotek har jag dock tröttnat på hur White Wolf inte sällan lyckas fylla sina sourcebooks (By Night-böckerna möjligtvis exkluderande) med så mycket informativ luft. Min slutsats har ofta blivit att: "Jaha den här boken skulle man ju kunna banat ned till bara ett par sidor" vilket förståss blir lite tarvligt när man betalt för bortåt hundra sidor. Fyllda med grymt stämnings skapande JA, men tämligen fattiga på direkt nytt material. Nu kan förvisso detta vara en smaksak men mig tilltalar det icke och därför kommer jag inte heller att ha WOD-böckerna som förebild när jag skriver.

Varför ska ödlefolk alltid vara pseudo-azteker? Snääääälla...lite variation från standard-fantasyns urvattnade konventioner kan man väl begära i ett kvalitetsspel som Eon, ändå?
Kanske för att det är schysst koncept? Så vitt jag ser det är det mycket sällan det görs något som inte på något vis följer standard fantasyns konventioner. Måste det vara dåligt för den delen? Handlar det inte snarare om att göra något substansiellt av det som väl skapas? För att något är nytt och innovativt är väl knappast en garant för att det skulle vara bra eller ens bättre än mer traditionell fantasy?
Slutligen så kanske du borde ta dig en titt på det slutgiltliga materialet innan du klagar allt för högljutt - inspiration av aztekkulturen är inget likhetstecken med psuedokultur så vitt jag ser det speciellt inte om det kryddas av lite originalitet eller vad sägs om kastväsende, hermafroditer och teknologi?

Ymir

Liten kantbaron

Kanske för att det är schysst koncept?
Uttjatat, snarare. Warhammer, någon? Ta en titt på de lätt egyptiskt influerade för-mänskliga reptilmännen i Call of Chtulhu/Conans värld, istället...de bör ju ändå ses som ursprunget till genrens konventioner, och är faen så mycket intressantare ändå. 'Kaa nama ka lajerama' och allt det där, och viva Robert e Howard.

Så vitt jag ser det är det mycket sällan det görs något som inte på något vis följer standard fantasyns konventioner. Måste det vara dåligt för den delen?
Nej, men oftast blir det det. Man kan försöka göra något nytt av de urvattnade klyschorna, förvisso, och det har Neogames i många fall gjort bra, men på vissa punkter är det likabra att frångå dem och försöka göra något helt unikt. Och Eons reptilmän, kamorferna åtminstone, känns i sanning som en sådan punkt. Det verkar inte finnas utrymme för ziggurater, storskaliga människooffer och fjäderprydda pseudoazteker i det Mundana jag lärt känna, åtminstone.

För att något är nytt och innovativt är väl knappast en garant för att det skulle vara bra eller ens bättre än mer traditionell fantasy?
Nej, men det skadar inte heller att det är det, och tillför inte ett smack att det inte är det. Varför hålla fast vid urvattnade konventioner när man inte tjänar något på det, ändå?

Slutligen så kanske du borde ta dig en titt på det slutgiltliga materialet innan du klagar allt för högljutt
Då är skadan redan skedd, ju.

inspiration av aztekkulturen är inget likhetstecken med psuedokultur så vitt jag ser det speciellt inte om det kryddas av lite originalitet
Måhända inte, men det låter ändå väl vanskligt i mina ögon. Tillräckligt för att jag ska bli orolig och börja klaga, som synes.

Det är kamorferna du talar om, förmodar jag? Eller? För hur dessa skulle kunna ha en aztekisk kultur under Takalorrs träsk övergår mitt förstånd en smula.

- Ymir, tycker inte att pseudo-azteker kvalar in som 'schysst koncept', faktiskt.

...det låter ändå väl vanskligt i mina ögon. Tillräckligt för att jag ska bli orolig och börja klaga, som synes.
Point taken!

Det är kamorferna du talar om, förmodar jag? Eller? För hur dessa skulle kunna ha en aztekisk kultur under Takalorrs träsk övergår mitt förstånd en smula.
Nope, jag talar om ÖDLEFOLKET (Se Legender & hemligheter) vars natur och kultur skiljer sig på flera sätt från kamorferna. Deras hemvist är inte i Takalorrs träsk utan norr om Menon-Aun där de har all plats de behöver för sin kultur som inte är aztekisk - även om man nog skulle kunna dra några paraleller.

Ljusetsriddare - som nog tror att Ymir får skriva sin egna version av ödlefolket om han ska bli nöjd... :gremwink:

Lycan

Hero
Ödlefolk?

Utmärkt. Nu väntar vi bara på sköldpaddsfolk, grodfolk, bryggödlefolk, salamanderfolk, klumpfiskfolk, manetfolk, amöbafolk, algfolk, stenfolk och folkfolk.

Grendel

Warrior
Ge er!

Vad ni klagar! Vill man inte använda det så gör inte det då! *spänner ögonen i olyckskorparna*
Mångfald är bra. Jag väntar med andakt på 'Drak-boken', även om jag inte kommer att använda allt ur den. :gremgrin:

Lycan

Hero
Ge mig? Till vem?

Klagar? Nejdå, jag uttrycker bara min onkonstlade förkärlek för det fantasyfenomen som ibland benämns som "rasinflation".

Ska skicka in mitt manus "Bland Pappersdrakar och Guldtroll" till Neogames omgående.

- Lycan

Re: Ge mig? Till vem?

Klagar? Nejdå, jag uttrycker bara min onkonstlade förkärlek för det fantasyfenomen som ibland benämns som "rasinflation".
I så fall var det, vad ödlefolket beträffar, inflation redan i Eons gryningsålder då dessa varit påtänkta sedan länge!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Blåbärssoppa

Deras hemvist är inte i Takalorrs träsk utan norr om Menon-Aun
Och varför i hela friden är det någon vits med att beskriva något så avlägset att Eon-rollpersoner aldrig kommer stöta på det?

sin kultur som inte är aztekisk - även om man nog skulle kunna dra några paraleller.
Vad finns det för paralleler då? Vilka drag av aztekisk kultur har de fått låna?

Kommer kamorferna alls vara med i 'Drakar', för övrigt?

- Ymir, har väl sina egna versioner av det mesta redan, men ser gärna att Neogames blir så bra som möjligt ändå. Man vill ju kunna försvara sitt favoritrollspel...