CapnZapp
Myrmidon
Jag håller med.krank said:Jag håller nog inte med; för mig handlar det mycket om vilken miljö och utgångspunkt man väljer. Jag tycker till exempel att en utgångspunkt straxt efter vår nutid (eller precis innan, för all del, för den där retrokänslan) gör att spelarna har tillgång till ungefär samma verktygslåda som rollpersonerna. Det krävs inte att de sätter sig in i några större samhälleliga eller teknologiska skillnader. De är nutida experter som kallas in för att undersöka något underligt, helt enkelt.CapnZapp said:Ett hårt men bra SF äventyr är nog min heliga Graal. Men troligen är det bara en jakt på vindmöllor.
Men det var inte "near future" jag talade om. Utan episk far future SF som revelation space, hyperion och andra "fantasifulla" författares världar.
Eller ens Richard Morgan eller William Gibson: att spela lowlife punk funkar nog bra (a la Bladerunner). Men att interagera med galaktiska movers å shakers... det blir lätt att spelarna får nöja sig med att vara åskådare, som om man läste en bok...