Detta är ett inlägg om att spåna en spelvärld till ett datorspel. Det är alltså inte ett rollspel. Det är inte ens ett datorrollspel. Det faller under kategorin "turnbased tactics". Men som rollspelare vill man gärna att spelvärlden inte bara är en tradig upprepning på gamla teman. För att spelet ska täcka så många kategorier som möjligt spelmässigt får det finnas en massa olika raser. Rent krasst existerar de för att man ska kunna spela scenarion av typen X. Jag vill kunna spela space-hulk-liknande spel så det kommer att finnas soldater med stora rustningar och tunga vapen samt motsvarigheten till genestealers.
Genom att titta på en massa andra miljöer kommer man fram till ett par olika grundtyper av monster:
Människor i olika upplagor. Colonial Marines (från Aliens och Alien vs Predator), Space Marines, Starship Troopers, Terrans (Starcraft).
Den onda förvridna horden. Den mörka Legionen (kampen om citadellet), Borg (Star trek), Chaos (WH40k)... alla typer av zombies. De är inte så värst hemska en och en men de är många och de är obevekliga. Om man tror att man är oövervinnelig så kommer man att gå på en nit förr eller senare.
De känslokalla ätarna. Aliens, Arachnids (Starship troopers), Zerg (Starcraft) Tyranids (WH40k). Dessa djur lever i stora flockar (så stora att de äter upp hela planeter där de drar fram. De är ganska korkade på människovis men besitter grymma jaktinstinkter som gör att de blir farliga motståndare. De offrar sig också gärna för sin hive om de bara kan komma åt en av de där onda tvåbeningarna.
De nobla krigarna (med hightech): Protoss (Starcraft), Eldar (WH40k), Predator (Den som Arnold slåss mot). De är mycket mer avancerade än människor, både kulturellt och teknologiskt. Detta gör att de kan se ner på oss lite. Ibland så mycket att de bedriver ärofull jakt på oss.
Alla dessa teman är ju tämligen uttjatade. Fast det finns ju en anledning till detta också, nämligen att det blir så bra gameplay. Så hur får man raser som är intressanta (gärna med lite roligt gameplay inbakat) men ändå uppfyller gameplay-varianterna ovan.
Min enda bra tanke hittils:
Den insektslika svärmen korsas med indianer och Havsormarna från Robin Hobbs förra serie. Jag utvecklar:
Individerna i svärmen är intelligenta och anser att bland det bästa man kan kämpa för är ära i strid. De påminner om skorpioner. Deras gift är mycket farligt för alla andra varelser men för dem själva är det mest en drog. De giftproducerande körtlarna tränas flitigt av de yngre individerna. Deras gift är från början tämligen svagt men blir starkare och starkare när de blir äldre. Och drogeffekten på deras medskorpioner blir också starkare och starkare. De som har den bästa drogen i sin tagg får positionen "Sångmakare" i stammen. Det är hans uppgift att droga de andra vid religiösa ceremonier.
Gameplay effekter:
Man får ganska många enheter som bara kan attackera i närstrid. Eftersom de är uppumpade på droger kastar de sig glatt in framför piporna på skräckslagna marines. *dakkakdakkadakka* Får de bara en chans att injicera sitt gift så är det förr eller senare ajöss med en marine. De stora enheterna kan spruta ut sitt gift i ett moln för att sabba för marines och höja moralen för de egna trupperna.
Kommentarer?
Genom att titta på en massa andra miljöer kommer man fram till ett par olika grundtyper av monster:
Människor i olika upplagor. Colonial Marines (från Aliens och Alien vs Predator), Space Marines, Starship Troopers, Terrans (Starcraft).
Den onda förvridna horden. Den mörka Legionen (kampen om citadellet), Borg (Star trek), Chaos (WH40k)... alla typer av zombies. De är inte så värst hemska en och en men de är många och de är obevekliga. Om man tror att man är oövervinnelig så kommer man att gå på en nit förr eller senare.
De känslokalla ätarna. Aliens, Arachnids (Starship troopers), Zerg (Starcraft) Tyranids (WH40k). Dessa djur lever i stora flockar (så stora att de äter upp hela planeter där de drar fram. De är ganska korkade på människovis men besitter grymma jaktinstinkter som gör att de blir farliga motståndare. De offrar sig också gärna för sin hive om de bara kan komma åt en av de där onda tvåbeningarna.
De nobla krigarna (med hightech): Protoss (Starcraft), Eldar (WH40k), Predator (Den som Arnold slåss mot). De är mycket mer avancerade än människor, både kulturellt och teknologiskt. Detta gör att de kan se ner på oss lite. Ibland så mycket att de bedriver ärofull jakt på oss.
Alla dessa teman är ju tämligen uttjatade. Fast det finns ju en anledning till detta också, nämligen att det blir så bra gameplay. Så hur får man raser som är intressanta (gärna med lite roligt gameplay inbakat) men ändå uppfyller gameplay-varianterna ovan.
Min enda bra tanke hittils:
Den insektslika svärmen korsas med indianer och Havsormarna från Robin Hobbs förra serie. Jag utvecklar:
Individerna i svärmen är intelligenta och anser att bland det bästa man kan kämpa för är ära i strid. De påminner om skorpioner. Deras gift är mycket farligt för alla andra varelser men för dem själva är det mest en drog. De giftproducerande körtlarna tränas flitigt av de yngre individerna. Deras gift är från början tämligen svagt men blir starkare och starkare när de blir äldre. Och drogeffekten på deras medskorpioner blir också starkare och starkare. De som har den bästa drogen i sin tagg får positionen "Sångmakare" i stammen. Det är hans uppgift att droga de andra vid religiösa ceremonier.
Gameplay effekter:
Man får ganska många enheter som bara kan attackera i närstrid. Eftersom de är uppumpade på droger kastar de sig glatt in framför piporna på skräckslagna marines. *dakkakdakkadakka* Får de bara en chans att injicera sitt gift så är det förr eller senare ajöss med en marine. De stora enheterna kan spruta ut sitt gift i ett moln för att sabba för marines och höja moralen för de egna trupperna.
Kommentarer?