luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,842
Släppet av Mutant År Noll - Ad Astra, nyheten om Coriolis: The Great Dark, nyheten om en andra utgåva av Star Trek Adventures samt den nya Dune-filmen som lär generera material till Dune: Adventures in the Imperium har fått mig att fundera på science fiction-rollspel i allmänhet och rymdoperarollspel i synnerhet. Hittills har dessa funderingar lett fram till två frågeställningar:
1) Vilka komponenter eller funktioner tycker du är de viktigaste i ett rymdoperarollspel?
2) En hyfsat vanlig åsikt är att det är svårare att spela/spelleda science fiction-rollspel. Med det i åtanke, vad anser du skulle göra ett rymdoperarollspel lättare att spela/spelleda?
I övrigt, låt oss använda benämningen rymdopera lagom frikostigt och försöka undvika att hamna i diskussioner av typen ”X är inte rymdopera av den eller den anledningen”.
1) Vilka komponenter eller funktioner tycker du är de viktigaste i ett rymdoperarollspel?
2) En hyfsat vanlig åsikt är att det är svårare att spela/spelleda science fiction-rollspel. Med det i åtanke, vad anser du skulle göra ett rymdoperarollspel lättare att spela/spelleda?
I övrigt, låt oss använda benämningen rymdopera lagom frikostigt och försöka undvika att hamna i diskussioner av typen ”X är inte rymdopera av den eller den anledningen”.