Problemet med det är väl att det (i mina ögon) riskerar att minska spelarnas agens – om de inte kan räkna ut hur saker funkar baserat på sin kunskap om världen, för att SL bara uppfinner saker allt eftersom utifrån vad som vore ballt eller vad som passar storyn, så tänker jag att det blir större risk att spelarna inte kan liksom fatta genomtänkta beslut. Det blir mest klassisk scen→scen→scen→slut, där SL är den som bestämmer vilka scenerna är…2. Jag personligen tycker nog tvärtom att det är lättare att SLa ju längre man är från en vanlig logisk nutid, för det blir lättare att plot holes eller logikvurpor bara försvinner in i tapeten av färg o galenskap.
Alltså, det måste inte bli så. Men det är det jag brukar se som fördelen med att spela i en logisk, sammanhängande värld som både spelarna och jag har hyfsat grepp om: som SL behöver jag inte oroa mig över att råka introducera en massa totala ologiskheter som måste målas över. Jag kan bara låta saker vara konsekventa, och jag kan dessutom bygga äventyr vars lösningar bygger på att spelarna drar korrekta slutsatser utifrån den givna världen…
(Jag tillhör alltså de – den minoritet? – som tycker att scifi och nutid i alla former är lättare att spelleda än lowtech-dåtid och fantasy. Och här räknas lowtech-postapokalyps dessutom som "lowtech-dåtid" =) )
Last edited: