Nekromanti Rymdresor

CoraX

Veteran
Jag har tvenne frågor ang rymdresor i NeoTechs värld.

Fråga 1: En resa till Mars tar ungefär en månad, men en rymdpilot jobbar max 10 dagar i sträck enligt yrkesbeskrivningen, då undrar jag om Marsresorna styrs artificiellt.

Fråga 2: Hur vanligt är det med bemannade resor bortom Mars??

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Gissningar

Mina gissningar är som följer.

Fråga 1: En resa till Mars tar ungefär en månad, men en rymdpilot jobbar max 10 dagar i sträck enligt yrkesbeskrivningen, då undrar jag om Marsresorna styrs artificiellt.

Föga troligt att dem är automatiserade. Sedan AI-incidenten på Luna City så vågar man nog inte ta den risken, med tanke på Hackers och div. Änglar som finns där ute.
Troligtvis så har man ett flertal piloter som jobbar i skift, utöver det så får dom säkert grymma OB-tillägg m.m.
Sedan så lär dom vara lediga i minst en månad. Troligtvis två månader dock.

Fråga 2: Hur vanligt är det med bemannade resor bortom Mars??
I annat än forskningssyfte ?
Inga alls.
I forskningssyfte så skickas säkerligen massor med satteliter och dylikt. Bemannade färder förekommer kanske, men dom är nog mycket ovanliga, och lär inte färdas längre än Jupiters månar för att efter det så är nog avståndet på tok för långt för att kunna ha människor med på resan.

Krille

Lord
Re: Gissningar

"Sedan AI-incidenten på Luna City så vågar man nog inte ta den risken, med tanke på Hackers och div. Änglar som finns där ute."

Jag tror inte det är så farligt. En Hohmann-bana kan hyfsat lätt automatiseras utan någon inblandning av AI (liksom, hur tror du att vi kunde sikta våra Voyager-sonder, till exempel?). Med begränsad datakommunikation till datorerna som styr färden och begränsad kapacitet i dem så finns det ingen suck i helvete att en AI skulle kunna hitta på något elakt.

Orsaken till att piloter inte får jobba så länge i sträck är gravitation och strålning. Man sitter hyfsat oskyddad som pilot i små rymdfarkoster och avsaknaden av gravitation är minst sagt obra. Marsfarkosterna är dock lite av ett undantag - för det första måste de ha ett schysst strålskydd (eftersom det inte finns något jordiskt magnetfält att fly in under för att gömma sig när solen har ett utbrott) och för det andra har de konstgjord gravitation i form av en roterande sektion på skeppet. Därmed är de båda hindren ur vägen.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Det klarade ju ut en del ! /images/icons/smile.gif'

Men du sade först att det är helt ok att automatisera farkosten, sen sade du att det är helt ok att ha piloter.
Så hur gör man i praktiken ?

Tippis

Warrior

Dessa förslag är båda snattade från Deep Space till Khyberfunk:

Version 1: Man har med en packe piloter som arbetar i skift, och för att piloterna inte ska bli knäppa av att sitta och åka rakt fram i ett par månader har man med ännu fler piloter, som jobbar i kanske 2-veckorsskift. (resten av tiden är de i hiberneringsläge inkopplade till simstim).

Version 2: Man har en "Orbiter" som sitter fast i en bana mellan mars och jorden, och som kräver exakt ingen styrning, istället har man piloter som sköter resorna till och från orbitern under det ca 2 veckor långa fönster då orbitern är i närheten av planeten i fråga. Resan på 6 månader (åt ena hållet) sköts sedan per gravitationsautomatik.

Fördelen med version 2 är att man kan bygga en mycket större farkost eftersom den inte skall styras i någon högre grad. Man kan därför bygga in bättre strålskydd, större och bekvämare utrymmen, ta fler passagerare, och så vidare. Å andra sidan är den placerad i fast bana utan mycket till styrmöjligheter, och om den råkar ut för något på vägen som ändrar banan är det officiellt game over... Jupiter nästa... eller Alfa Centauri... Alla ändringar av banan sker när orbitern är i närheten av antingen jorden eller mars, med hjälp av bogseringsfarkoster.

Krille

Lord

"Men du sade först att det är helt ok att automatisera farkosten, sen sade du att det är helt ok att ha piloter. Så hur gör man i praktiken ?"

Ungefär som med en jumbojet - man låter autopiloten köra övergångsbanan mellan Mars och Jorden, och har piloterna till att åtminstone övervaka insättningen i omloppsbana, utträdet från den samt alla dockningsmanövrer. I alla fall jag skulle känna mig tryggare om jag var passagerare och visste att det fanns någon kompetent pilot som hade kontroll över läget.

G

Guest

Guest

"Med begränsad datakommunikation till datorerna som styr färden och begränsad kapacitet i dem så finns det ingen suck i helvete att en AI skulle kunna hitta på något elakt.
"

men chansen finns ju där... :C) även om den är liten... hur som helst så tycker man ju att piloterna kan bekräfta alla förändringar i banan å så... annars så får ju dom "stackars" piloterna en månads lång välbetald kafferast...

Krille

Lord

"men chansen finns ju där... :C) även om den är liten..."

Näpp. Det finns ingen chans. Punkt.

En AI kan inte direktstyra ett rymdskepp om svarstiden är tjugo minuter och bandbredden är lika bred som modem. Det finns också skyddssystem som gör att styrdirektiv och program måste autenticeras för att få köras. Slutligen, en AI får inte plats i ett rymdskepps styrdator.

G

Guest

Guest
asså

jag menade inte att ain skulle ladda ner sig till rymdskeppet... :C) det fattar jag att det inte funkar. jag menade mer att den skulle låssas vara markkontrollen som skickar ny data om en asteroid som ligger i rymdskeppets bana eller något liknande så att rymdskeppet var tvugen att ändra kurs.

Krille

Lord
Re: asså

"jag menade mer att den skulle låssas vara markkontrollen som skickar ny data om en asteroid som ligger i rymdskeppets bana eller något liknande så att rymdskeppet var tvugen att ändra kurs."

Då tillkommer autenticeringsproblemet: när rymdskeppet frågar om bekräftelse på objektet och begär kurskorrigering så kommer markkontrollen att säga "Va?", varvid det är rätt uppenbart att något är fel. Sen har man mängder med problem med identifikationskoder, autenticeringsprotokoll och kryptering att ta sig förbi. Plus det faktum att nåt pucko har klarerat övergångsbanan som fri från hinder.

G

Guest

Guest
det

är ju det jag menar... :C) det är svårt. men det är inte omöjligt. för att det ska vara omöjligt så måste ju rymdskeppet vara ett offline system.

G

Guest

Guest
jag gissar...

"I annat än forskningssyfte ?
Inga alls."

tror faktist nog på att man har lite gruv drift på asteroiderna i asteroid bältet... det har ju inte skrivits så mycket om rymdresor i neotech men... jag tycker att det är kul med megaföretag som har gruv drift på asteroider. menmen det gör man ju som man skjälv vill.

"och lär inte färdas längre än Jupiters månar"

har haft på en rollperson som var på pluto... såg isbjörnar å allt... :C) det står faktist som en händelse för rymdarbetare att man kan åka på forsknings resa till pluto. lite knepigt men kul.

Krille

Lord
Re: det

"för att det ska vara omöjligt så måste ju rymdskeppet vara ett offline system."

Farkosten är offline och autonom, oavsett om den har en besättning eller inte. Den är visserligen beroende av information från en trafikkontroll, men den kommer likförbannat att agera på egen hand utifrån den information den har och den uppgift som ska utföras. Därigenom kan en AI inte påverka vilken bana en farkost tar. Möjligen kan AIn påverka vilken bana som farkosten inte ska ta, men det är inte samma sak som att kontrollera farkosten.

G

Guest

Guest
:C) suck

om man kan skicka information till den så är ju inte riktigt offline. min poäng var iaf den att det finns en risk att någon försöker sig på att göra något elakt med rymdskeppet. kanske bara ändra på banan lite så att skeppet förlorar lite bränsle. och eftersom det finns en risk så får piloterna kontrollen över datorn. annars så kan man ju sparka ut piloterna helt å hållet. :C) kan ju inte tänka mig att piloterna ska ha svin dyr kafferast i en månad bara för att lugna några passagerare...

Krille

Lord
Re: :C) suck

"min poäng var iaf den att det finns en risk att någon försöker sig på att göra något elakt med rymdskeppet. [snippeti] annars så kan man ju sparka ut piloterna helt å hållet."

Liksom, orsaken till att man har piloter är alla saker som kan gå fel som man inte kan förutse. Datorintrång i syfte med att sända felaktig baninformation är en av de saker som kan gå fel och som man kan förutse, och därför har motåtgärder tagits för detta.

Piloterna är där för alla andra saker som kan gå fel, men som man inte kan förutse, inklusive en hel del onlineproblem som kan lösas med Ctrl-Alt-Del eller en skruvmejsel. Murphys lag gäller, liksom.

"kan ju inte tänka mig att piloterna ska ha svin dyr kafferast i en månad bara för att lugna några passagerare..."

Och jag kan inte tänka mig att betala en svindyr kafferast hos en kasse försäkringshandläggare bara för att lugna ner mig från misstanken att huset skulle brinna ner, menar du?

G

Guest

Guest
?

"och därför har motåtgärder tagits för detta."
"Murphys lag gäller, liksom."

:C) och om jag inte har fel så säger murphys lag att om något kan gå fel så går det fel. och det betyder ju att motåtgärderna kan gå fel. hur som helst så borde piloter som kollar så att man inte får några konstiga banändringar vara än del utav dom motåtgärderna. om jag ska bli övertygad att piloterna inte ska bekräfta kursändringarna så får du hitta på någon stor nackdel med det...
"Och jag kan inte tänka mig att betala en svindyr kafferast hos en kasse försäkringshandläggare bara för att lugna ner mig från misstanken att huset skulle brinna ner, menar du?"
inte vet jag! :C) jag ogillar jämförelseren helt enkelt eftersom jag inte orkar svara...

Krille

Lord
!

"hur som helst så borde piloter som kollar så att man inte får några konstiga banändringar vara än del utav dom motåtgärderna. om jag ska bli övertygad att piloterna inte ska bekräfta kursändringarna så får du hitta på någon stor nackdel med det..."

Om inte annat så lär piloterna få en notering om att en kursändring planeras.

G

Guest

Guest
?

dåså. :C) då bestämmer vi helt enkelt att piloterna är med ock kontrollerar kursändringar. så nog talat om det här riktigt tråkiga ämne.

Tippis

Warrior
Re: jag gissar...

<blockquote><hr>tror faktist nog på att man har lite gruv drift på asteroiderna i asteroid bältet<hr></blockquote>Jo, kanske, men då är den nog till största delen automatiserad. Oavsett hur onda företagen är och oavsett hur billigt de kan klona fram rymdtekniker, tror jag fortfarande att det inte är ekonomiskt gångbart att skicka in en massa folk i asteroidbältet, bara för att få se dem djupfrysas efter att ett moln höghastighetsgrus för åttisjuttonde gånger perforerar farkosten. Visst, det sker troligen en hel del rymdåkande bortom Mars, men mycket få av expeditionerna är bemannade.

Eventuellt har man hittat en större asteroid, som man gröpt ur, och byggt en gaussläde på den för att skicka tillbaka stora mängder utvunnet material till Mars eller Jorden, men eftersom det fortfarande finns en (stor) risk att hela bygget slås i småbitar kommer nog även sådana installationer vara i stort sätt helautomatiserade.