När jag tog fram reglerna för rymdskeppsstrid till M-Space testade jag en hel del olika varianter. Jag har under åren också provat bland annat Traveller (ganska trista), HERO (både abstrakta och crunchy) och SpaceMaster (minns inte) utan att bli särskilt nöjd. Det svåra är att hitta balansen mellan abstraktion, realism och engagemang.
Målet i M-Space var Star Wars-aktiga dogfights - alltså inte särskilt realistiskt egentligen - som skulle vara lika enkla som vanlig strid. Jag insåg efter ett tag att både alltför realistiska och alltför abstrakta regler motverkade spelarnas engagemang. Realistiska regler blev beräkningstunga, medan abstrakta regler blev svåra att visualisera. En medelväg gav bästa resultatet.
Det som gav reglerna den slutgiltiga boosten i kreativitet och engagemang för spelarna var Mythras Special Effects - omstöpta för rymdskepp. Beroende på skillnaden i Pilot- och Gunneryslagen får spelarna välja från en lista med bonusar, fördelar och nackdelar för motparten. Och det skapar en kul dynamik mellan skeppen, ofta 'slagserier', som faktiskt påminner om just dogfights.