Nekromanti Rymdstrider

luddwig

Lawful evil
Det enda rollspel jag spelat där det förekommit rymdstrider är Star Wars D6. Reglerna där fungerar, men innebär mycket räknande och fångar inte actionkänslan från filmerna. Jag har även bläddrat lite i regelboken för nya Coriolis. Där verkar rymdstridsreglerna byggda för att involvera alla spelare vid bordet, men hur känns reglerna egentligen i spel? Vilka andra rollspel finns det med regler för rymdstrider? Vad är bra och mindre bra med dessa regler?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Traveller olika inkarnationer innehåller mer eller mindre detaljerade rymdstridsregler. Vad jag minns så användes de i min ClassicTraveller-kampanj endast vid enstaka tiullfällen, eftersom de var abstrakta och inte särskilt engagerande.

clarence redd

FrostByte Books
När jag tog fram reglerna för rymdskeppsstrid till M-Space testade jag en hel del olika varianter. Jag har under åren också provat bland annat Traveller (ganska trista), HERO (både abstrakta och crunchy) och SpaceMaster (minns inte) utan att bli särskilt nöjd. Det svåra är att hitta balansen mellan abstraktion, realism och engagemang.

Målet i M-Space var Star Wars-aktiga dogfights - alltså inte särskilt realistiskt egentligen - som skulle vara lika enkla som vanlig strid. Jag insåg efter ett tag att både alltför realistiska och alltför abstrakta regler motverkade spelarnas engagemang. Realistiska regler blev beräkningstunga, medan abstrakta regler blev svåra att visualisera. En medelväg gav bästa resultatet.

Det som gav reglerna den slutgiltiga boosten i kreativitet och engagemang för spelarna var Mythras Special Effects - omstöpta för rymdskepp. Beroende på skillnaden i Pilot- och Gunneryslagen får spelarna välja från en lista med bonusar, fördelar och nackdelar för motparten. Och det skapar en kul dynamik mellan skeppen, ofta 'slagserier', som faktiskt påminner om just dogfights.

Bolongo

Herr Doktor
Alltså, riktigt classic Traveller, den ursprungliga lilla lådan, hade ett system som krävde miniatyrer och vektorberäkningar. Jag antar att de fick kritik för det, eftersom de i supplementet High Guard införde ett helt abstrakt system med range bands på papper, som senare upplagor baserades på.

luddwig

Lawful evil
clarence redd;n272157 said:
Målet i M-Space var Star Wars-aktiga dogfights - alltså inte särskilt realistiskt egentligen - som skulle vara lika enkla som vanlig strid. Jag insåg efter ett tag att både alltför realistiska och alltför abstrakta regler motverkade spelarnas engagemang. Realistiska regler blev beräkningstunga, medan abstrakta regler blev svåra att visualisera. En medelväg gav bästa resultatet.

Det som gav reglerna den slutgiltiga boosten i kreativitet och engagemang för spelarna var Mythras Special Effects - omstöpta för rymdskepp.
Jag har inte läst M-Space eller Mythras men resonemanget är intressant. Gillar tanken på att rymdstrider inte ska ha mer komplicerade regler än vanliga strider.

Något jag klurat på är att frångå dogfights och istället försöka fånga nerven hos ubåtsstrider. Mer smygande, mindre action. Det skulle kunna göra sig bra vid spelbordet.

luddwig

Lawful evil
Bolongo;n272351 said:
Alltså, riktigt classic Traveller, den ursprungliga lilla lådan, hade ett system som krävde miniatyrer och vektorberäkningar.
Det låter väldigt hard sci-fi och väldigt tungrott.

Bolongo

Herr Doktor
luddwig;n272356 said:
Det låter väldigt hard sci-fi och väldigt tungrott.
Nja, det var också begränsat till max 3 skepp. (Med det märkliga argumentet att då slipper man räkna på 3 dimensioner eftersom "en triangel definierar ett plan") Så det kunde nog gå snabbt om man kunde ekvationerna.