anth
Vetefan
[SÅSA] Klasser
Svärd och svartkonst (SÅS) är en trevlig svensk OSR-klon.
Nu är jag mer förtjust i de mer avancerade varianterna av OSR eftersom jag vuxit upp med ADnD.
Den stora skillnaden är egentligen att det finns mer klasser.
Nu håller jag på att fnula på "Svärd och svartkonst, avancerad" (SÅSA) som helt enkelt är ett regel-tillägg med flera klasser, utan att göra alltför mycket våld på de ursprungliga klasserna.
Steg ett är att bestämma vilka klasser som ska finnas med.
De renläriga säger att krigare, magiker, präst räcker. Men om man ska ha fler - vilka ska man ha med?
Hjälp mig att rensa, för jag har på tok för många klasser på min lista - vilka ska bort?
Eller är det t.o.m. så illa att ni saknar någon klass?
I SÅS finns:
- Krigare
- Magiker
- Förkämpe (Präst)
- Svärdsmagiker (en kombination av krigare och magiker)
- Tjuv
De vanliga avancerade klasserna är:
- Druid
- Illusionist
- Jägare (Ranger)
- Lönnmördare (Assassin)
- Paladin
De mindre vanliga avancerade klasserna är:
- Barbar
- Bard
- Riddare (Knight/Cavalier)
- Stridsmunk (Monk)
Och ett par icke-traditionella klasser:
- Anti-paladin
- Svartkonstnär (Necromancer)
- Pyromagiker (Pyromancer)
- Magiker-specialist (Specialist - då skulle illusionist, svartkonstnär och pyromagiker bli olika specialister)
- Trollkonstnär (Sorcerer)
- Spejare (Scout, en kombination av jägare/tjuv)
- Bärsärk (man låter barbaren vara mer klassik och ger istället "rage"-förmågan till bärsärken)
- Präst (den klassiska prästen i DnD är mer som en korsriddare och heter förkämpe i SÅS. Det här är en mer klassisk präst, med färre stridspoäng och mer helande magi)
- Shaman (naturpräst med andemagi)
Svärd och svartkonst (SÅS) är en trevlig svensk OSR-klon.
Nu är jag mer förtjust i de mer avancerade varianterna av OSR eftersom jag vuxit upp med ADnD.
Den stora skillnaden är egentligen att det finns mer klasser.
Nu håller jag på att fnula på "Svärd och svartkonst, avancerad" (SÅSA) som helt enkelt är ett regel-tillägg med flera klasser, utan att göra alltför mycket våld på de ursprungliga klasserna.
Steg ett är att bestämma vilka klasser som ska finnas med.
De renläriga säger att krigare, magiker, präst räcker. Men om man ska ha fler - vilka ska man ha med?
Hjälp mig att rensa, för jag har på tok för många klasser på min lista - vilka ska bort?
Eller är det t.o.m. så illa att ni saknar någon klass?
I SÅS finns:
- Krigare
- Magiker
- Förkämpe (Präst)
- Svärdsmagiker (en kombination av krigare och magiker)
- Tjuv
De vanliga avancerade klasserna är:
- Druid
- Illusionist
- Jägare (Ranger)
- Lönnmördare (Assassin)
- Paladin
De mindre vanliga avancerade klasserna är:
- Barbar
- Bard
- Riddare (Knight/Cavalier)
- Stridsmunk (Monk)
Och ett par icke-traditionella klasser:
- Anti-paladin
- Svartkonstnär (Necromancer)
- Pyromagiker (Pyromancer)
- Magiker-specialist (Specialist - då skulle illusionist, svartkonstnär och pyromagiker bli olika specialister)
- Trollkonstnär (Sorcerer)
- Spejare (Scout, en kombination av jägare/tjuv)
- Bärsärk (man låter barbaren vara mer klassik och ger istället "rage"-förmågan till bärsärken)
- Präst (den klassiska prästen i DnD är mer som en korsriddare och heter förkämpe i SÅS. Det här är en mer klassisk präst, med färre stridspoäng och mer helande magi)
- Shaman (naturpräst med andemagi)