Nekromanti [SÅSA] Klasser

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
[SÅSA] Klasser

Svärd och svartkonst (SÅS) är en trevlig svensk OSR-klon.
Nu är jag mer förtjust i de mer avancerade varianterna av OSR eftersom jag vuxit upp med ADnD.
Den stora skillnaden är egentligen att det finns mer klasser.

Nu håller jag på att fnula på "Svärd och svartkonst, avancerad" (SÅSA) som helt enkelt är ett regel-tillägg med flera klasser, utan att göra alltför mycket våld på de ursprungliga klasserna.

Steg ett är att bestämma vilka klasser som ska finnas med.
De renläriga säger att krigare, magiker, präst räcker. Men om man ska ha fler - vilka ska man ha med?
Hjälp mig att rensa, för jag har på tok för många klasser på min lista - vilka ska bort?
Eller är det t.o.m. så illa att ni saknar någon klass?

I SÅS finns:
- Krigare
- Magiker
- Förkämpe (Präst)
- Svärdsmagiker (en kombination av krigare och magiker)
- Tjuv

De vanliga avancerade klasserna är:
- Druid
- Illusionist
- Jägare (Ranger)
- Lönnmördare (Assassin)
- Paladin

De mindre vanliga avancerade klasserna är:
- Barbar
- Bard
- Riddare (Knight/Cavalier)
- Stridsmunk (Monk)

Och ett par icke-traditionella klasser:
- Anti-paladin
- Svartkonstnär (Necromancer)
- Pyromagiker (Pyromancer)
- Magiker-specialist (Specialist - då skulle illusionist, svartkonstnär och pyromagiker bli olika specialister)
- Trollkonstnär (Sorcerer)
- Spejare (Scout, en kombination av jägare/tjuv)
- Bärsärk (man låter barbaren vara mer klassik och ger istället "rage"-förmågan till bärsärken)
- Präst (den klassiska prästen i DnD är mer som en korsriddare och heter förkämpe i SÅS. Det här är en mer klassisk präst, med färre stridspoäng och mer helande magi)
- Shaman (naturpräst med andemagi)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,753
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Haha, coolt initiativ! :gremgrin:

Har du kollat på Jim Magnussons (en av våre två tecknare i sos-projektet) husregler? Hans aenglum-setting och megadungen Under har en hel del regelvarianter och utvecklingar som drar mer i riktning mot ad&d.

Här finns några av hans tankar kring klasser: http://aenglum.blogspot.se/2013/04/klasserna-i-under.html

Här finns också något om klasser i Aenglum: http://aenglum.blogspot.se/p/vad-ar-aenglum.html

Det hela är väl lite work in progress och jag tror inte något verkligen är hugget i sten. Eller vad säger Jim själv?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,280
Location
Göteborg
Illusionisten är lite för begränsad i sina förmågor för att vara rolig - det finns IOFS varianten som kan göra allt vanliga magiker gör, och "det är en illusion" är bara fluff, men det är lika tråkigt det.

Lönnmördaren är väldigt begränsad i sin yrkesbeskrivning, och själva funktionen fylls lika bra av en tjuv.

Riddaren är onödig, det är bara fluff till en krigare eller paladin.

De flesta ur din sista lista är överkurs. Jag skulle rädda trollkonstnären om den har en tillräckligt annorlunda mekanism för magi.
Kanske shamanen om det finns någon kultur i spelvärlden som den lämpar sig för och det går att göra den distinkt från druiden.
 

Storapan

Veteran
Joined
18 Jun 2013
Messages
3
Location
Stockholm
Själv är jag stor vän av få men lite bredare val; de fyra "grundklasserna" krigare, tjuv, präst och magiker är allt jag tycker behövs. (I ärlighetens namn kan ett system fungera bra utan prästen, beroende på hur ma n definierar magi och vilka som använder den)

Specialiserade magiker har jag aldrig begripit; varför ska de vara annorlunda än magiker? En nekromantiker är en magiker som gillar att väcka de döda, men att definiera det som en separat klass krånglar bara till det. Spelaren kan själv "skapa" en nekromantiker i spelet. Samma sak med en lönnmördare; varför separera det från tjuv? Se istället till att klassen tjuv är bred nog att inkludera den spelstilen.

En möjlighet är ju att fundera på multiklassande. Om svärdsmagikern slopas och man istället gör en anpassning av D&D:s tredje editions regler med flexibelt multiklassande så kan ju massor av spännande kombinationer skapas. Det är heller inte så svårt som man tror, bara man bygger upp klassernas bonusar på ett korrekt sätt så att de enkelt kan aggregeras.

Men nu är jag ju en stor fan av riktigt renskalade grejer...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Klasser som saknas i din lista:

Robot (eventuellt ras istället för klass? Annars är det ju lite roligt med en dvärgrobot)
Vetenskapsman

Samt de här:

Alchemist
Runeweaver
Runesinger
Courtesan
Techno
Martial Artist
Merchant
Star Powered Mage
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Eksem said:
Klasser som saknas i din lista:

Robot (eventuellt ras istället för klass? Annars är det ju lite roligt med en dvärgrobot)
Vetenskapsman

Samt de här:

Alchemist
Runeweaver
Runesinger
Courtesan
Techno
Martial Artist
Merchant
Star Powered Mage
Guldmedalj till dig
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nekromantiker, Tidsmagiker, Hamnskiftare, Drakryttare, Kurtesan.

Kurtesanen använder stridsparfym och sneak attacks.
 

Jim Magnusson

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
46
Location
örnsköldsvik
Klasser som jag har just nu i Under är följande:

Stridsklasser
Krigare Specialiserad på attack/skada i närstrid
Bågskytt Specialiserad på avstånd
Rustbärare Specialiserad på försvar

Smygklasser
Tjuv Specialiserad på allmäna tjuvgrejer
Gycklare Specialiserad på avledning
Lönnmördare Specialiserad på mord/snabb död

Strid/smyg klass
utbygdsjägare

Strid/magi Klass
Svärdsmagiker

Magi/smyg Klass
Illussionist kan komma att ändras till skuggmagiker istället
Magiklasser
Magiker Specialiserad på generell magi
Åkallare (i allmänt tal kallade dockmästare)Specialiserad på varelser som kommer till hjälp
Nekromantiker Specialiserad på döden

Religösa klasser
Präst Specialiserad på generell prästmagi
Helare Specialiserad på livet
Häxa/häxmästare Specialiserad på häxgrejer

Smyg/tro Klass
Häxjägare Specialiserad på Anti-magi

Strid/tro Klass
Tempelriddare

Rena klasser är klart effektivast på det de företagit sig. Dualklasserna har några små egenheter som gör de kul att spela men kommer aldrig upp i lika höga värden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
- Anti-paladin
Jag älskar Anti-paladinen :gremlaugh: Men jag har alltid gillat namnet Blackguard bättre. Man kan kanske döpa om den till svart riddare.

- Druid
- Jägare (Ranger)
- Lönnmördare (Assassin)
- Paladin
De här är bra och är koncept som folk ofta vill spela. De är bara coola :gremsmile:

Du borde slå ihop Barden och lönmördaren och ha något liknande Dark sun barden som är en giftmördare.

- Barbar
- Riddare (Knight/Cavalier)
- Stridsmunk (Monk)
Riddaren har alltid känts överflödig och Barbaren har alltid känts som om den snor fighterns rampljus.

Stridsmunken borde inte heta strids- innan för det får mig att tänka på Tempelriddare. Kung-fu munkar är däremot badass och bör vara med :gremsmile:

- Magiker-specialist (Specialist - då skulle illusionist, svartkonstnär och pyromagiker bli olika specialister)
Det här är bästa sättet att göra det på tycker jag. Lägg alla magiker varianterna under här :gremsmile:

- Trollkonstnär (Sorcerer)
Förutom den här. Trollkonstnärerna bör vara sin egen sak. Jag hade ändrat namn på dem till Svartkonstnärer och gjort dem fruktade och kanske till och med avskydda. Jag hade också gjort att de är en port för mer magi att komma in i världen och att de kan boosta trollkarlar som är nära dem.
- Spejare (Scout, en kombination av jägare/tjuv)
- Bärsärk (man låter barbaren vara mer klassik och ger istället "rage"-förmågan till bärsärken)
- Präst (den klassiska prästen i DnD är mer som en korsriddare och heter förkämpe i SÅS. Det här är en mer klassisk präst, med färre stridspoäng och mer helande magi)
- Shaman (naturpräst med andemagi)
De här känns onödiga för mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
OSR-ninja finns i Blood & Treasure.
Det är en kombo av Monk & Assassin.
Sedan använder man regeln från ADnD OA som säger att ninja kan multiklassa.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Argh! said:
Hans E Magnusson said:
OSR-ninja finns i Blood & Treasure.
Det är en kombo av Monk & Assassin.
Sedan använder man regeln från ADnD OA som säger att ninja kan multiklassa.
Jag blir så himla glad att du valde att svara på just mig, det var ju det mest intressanta inlägget av de alla.

Älskar dig
 

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien
Shit vad kul att se att det finns folk som intresserar sig för vad vi skriver! :gremlaugh:

En grej som jag funderat på är om man skulle kunna göra någon sorts barbar eller jägare av dvärgklassen, om man tweakar förmågan att navigera under jord och veta saker om sten och arkitektur mot att navigera i vildmark och veta saker om naturen. Och om man tycker att det är för kasst kan man kanske lägga till att hen även får klättra och smyga som en tjuv.

Nu ska jag skriva om vilka mirakler Tsathoggua erbjuder sina Förkämpar. :gremwink:
 
Top