Att skapa rollspel känns ibland lite som att bekämpa en hydra. Jag har tid och ork att skriva kanske 1–2 rollspelsböcker per år ett bra år. För varje bok som blir klar kommer det kanske 2–5 nya idéer och pockar på. Jag säger inte det här för att skryta, jag beskriver ett problem. Det blir ju en massa idéer som jag 100% tror att jag skulle vara kapabel att göra något av, men som istället bara blir liggandes.
Så för ett par dagar sedan när jag var i duschen eller något liknande så anfölls jag av en tanke på ett spel. Om ni kan berätta för mig att det här spelet redan finns så blir jag glad, för då kan jag slappna av och släppa det.
Annars får det ligga där och samla damm tillsammans med alla andra oförverkligade idéer.
Spelet heter BREACH och utspelar sig i grunden i typ vår värld. Present day, present time. Med skillnaden att det på en massa ställen på jorden finns stängda och låsta fickdimensioner. Fickdimensionerna är kluriga att hitta och man måste vara på rätt ställe med rätt grejer och göra rätt saker för att kunna komma in. En del av dem är såklart bakom lås och bom, för det finns andra som hittat dem och vaktar dem svartsjukt. Eller kanske har låst dem av en anledning, för att det finns något fruktansvärt i dem.
Rollpersonerna är antingen fristående äventyrare eller agenter anställda av en organisation/byrå. Oavsett vilket är deras huvudaktivitet i spelet att bryta sig in i (breach) de här fickdimensionerna, kartlägga dem och eventuellt ta med sig balla grejer därifrån.
I en fickdimension kan det finnas nästan vad som helst. Ett ensamt rum med någon som dött under mystiska omständigheter. En dungeon. En oändlig trädgårdslabyrint. Ett teparty. En del av dem har bebotts / använts av andra människor. Det är oklart varifrån fickdimensionerna kommer; om de är en naturligt förekommande grej eller om de aktivt skapats av någon. Jag lutar såklart åt det senare, för jag är så'n.
Självklart finns det i spelvärlden olika organisationer som har olika inställning till fickdimensionerna, inklusive minst ett par företag som vill exploatera dem på olika sätt. Och olika konkurrenter till rollpersonerna, såklart.
Jag tänker mig något som i ton känns mer som Magicians-tvserien än Kult. Mer slightly-above-human äventyrare som gör heists än skräck och kedjor alltså.
Så. Lite Myst, lite Magicians, lite Oceans 11, lite Mission Impossible kanske.
Finns det här spelet? Länk till drivethruRPG uppskattas, men är inget måste.
Jag har inte tid att skriva det; jag måste ju fokusera på Kutulu och Luna City Blues.
Så för ett par dagar sedan när jag var i duschen eller något liknande så anfölls jag av en tanke på ett spel. Om ni kan berätta för mig att det här spelet redan finns så blir jag glad, för då kan jag slappna av och släppa det.
Annars får det ligga där och samla damm tillsammans med alla andra oförverkligade idéer.
Spelet heter BREACH och utspelar sig i grunden i typ vår värld. Present day, present time. Med skillnaden att det på en massa ställen på jorden finns stängda och låsta fickdimensioner. Fickdimensionerna är kluriga att hitta och man måste vara på rätt ställe med rätt grejer och göra rätt saker för att kunna komma in. En del av dem är såklart bakom lås och bom, för det finns andra som hittat dem och vaktar dem svartsjukt. Eller kanske har låst dem av en anledning, för att det finns något fruktansvärt i dem.
Rollpersonerna är antingen fristående äventyrare eller agenter anställda av en organisation/byrå. Oavsett vilket är deras huvudaktivitet i spelet att bryta sig in i (breach) de här fickdimensionerna, kartlägga dem och eventuellt ta med sig balla grejer därifrån.
I en fickdimension kan det finnas nästan vad som helst. Ett ensamt rum med någon som dött under mystiska omständigheter. En dungeon. En oändlig trädgårdslabyrint. Ett teparty. En del av dem har bebotts / använts av andra människor. Det är oklart varifrån fickdimensionerna kommer; om de är en naturligt förekommande grej eller om de aktivt skapats av någon. Jag lutar såklart åt det senare, för jag är så'n.
Självklart finns det i spelvärlden olika organisationer som har olika inställning till fickdimensionerna, inklusive minst ett par företag som vill exploatera dem på olika sätt. Och olika konkurrenter till rollpersonerna, såklart.
Jag tänker mig något som i ton känns mer som Magicians-tvserien än Kult. Mer slightly-above-human äventyrare som gör heists än skräck och kedjor alltså.
Så. Lite Myst, lite Magicians, lite Oceans 11, lite Mission Impossible kanske.
Finns det här spelet? Länk till drivethruRPG uppskattas, men är inget måste.
Jag har inte tid att skriva det; jag måste ju fokusera på Kutulu och Luna City Blues.
Last edited: