Säg att det här spelet redan finns!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Att skapa rollspel känns ibland lite som att bekämpa en hydra. Jag har tid och ork att skriva kanske 1–2 rollspelsböcker per år ett bra år. För varje bok som blir klar kommer det kanske 2–5 nya idéer och pockar på. Jag säger inte det här för att skryta, jag beskriver ett problem. Det blir ju en massa idéer som jag 100% tror att jag skulle vara kapabel att göra något av, men som istället bara blir liggandes.

Så för ett par dagar sedan när jag var i duschen eller något liknande så anfölls jag av en tanke på ett spel. Om ni kan berätta för mig att det här spelet redan finns så blir jag glad, för då kan jag slappna av och släppa det.

Annars får det ligga där och samla damm tillsammans med alla andra oförverkligade idéer.


Spelet heter BREACH och utspelar sig i grunden i typ vår värld. Present day, present time. Med skillnaden att det på en massa ställen på jorden finns stängda och låsta fickdimensioner. Fickdimensionerna är kluriga att hitta och man måste vara på rätt ställe med rätt grejer och göra rätt saker för att kunna komma in. En del av dem är såklart bakom lås och bom, för det finns andra som hittat dem och vaktar dem svartsjukt. Eller kanske har låst dem av en anledning, för att det finns något fruktansvärt i dem.

Rollpersonerna är antingen fristående äventyrare eller agenter anställda av en organisation/byrå. Oavsett vilket är deras huvudaktivitet i spelet att bryta sig in i (breach) de här fickdimensionerna, kartlägga dem och eventuellt ta med sig balla grejer därifrån.

I en fickdimension kan det finnas nästan vad som helst. Ett ensamt rum med någon som dött under mystiska omständigheter. En dungeon. En oändlig trädgårdslabyrint. Ett teparty. En del av dem har bebotts / använts av andra människor. Det är oklart varifrån fickdimensionerna kommer; om de är en naturligt förekommande grej eller om de aktivt skapats av någon. Jag lutar såklart åt det senare, för jag är så'n.

Självklart finns det i spelvärlden olika organisationer som har olika inställning till fickdimensionerna, inklusive minst ett par företag som vill exploatera dem på olika sätt. Och olika konkurrenter till rollpersonerna, såklart.

Jag tänker mig något som i ton känns mer som Magicians-tvserien än Kult. Mer slightly-above-human äventyrare som gör heists än skräck och kedjor alltså.


Så. Lite Myst, lite Magicians, lite Oceans 11, lite Mission Impossible kanske.


Finns det här spelet? Länk till drivethruRPG uppskattas, men är inget måste.

Jag har inte tid att skriva det; jag måste ju fokusera på Kutulu och Luna City Blues.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
OM jag skulle skriva det här spelet, vilket jag som sagt inte har tid med, så skulle jag såklart använda samma grundregelmotor som jag har till allting (Kutulu/Rotsystem/Luna City Blues) och så skulle jag skicka med, i grundboken, en grunduppsättning verktyg och tabeller och tekniker för att skapa en breach samt hinder på väg till den.

Sedan tänker jag att man som moduler som jag inte heller har tid att skriva borde kunna ha både färdigskapade breaches och även guider för att skapa specifika kategorier av dem. Dungeons till exempel, känns som att de behöver en egen guide. Även om man såklart kan hitta mängder med rekommendationer på nätet.


Finns det fickdimensioner som hänger ihop och har flera ingångar? Jag vet inte, men det vore coolt. Kul grej för rollpersonerna att upptäcka efter att de trott att det inte fanns.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Gillar verkligen idén med Myst+Oceans 11. Kanske inte riktigt vad du eftersöker, det verkar vara lite mer betoning på strid och action, men tänkte på Turbo Breakers av John Harper: https://johnharper.itch.io/breakers

The magical realm of Kyvr'ax has collided with Earth, shearing the dimensions and creating a mashed-up borderland between our reality and the monster-infested domain of the wizard Kai Shira Kai. You play working-class heroes who explore the twisted Break seeking fame and fortune. But don't stay too long, or the Cloud of Woe will surely find you!”
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,296
Location
Stockholm
Inget rollspel, men låter otroligt likt ett gammalt Oskrivna Blad-spel vi körde efter att jag drömt en mardröm om Sailor Moon och dimensionsrevor.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Nu när jag tänker efter, är inte Inception lite Myst + Oceans 11 också? Även om deras "fickdimensioner" är folks drömmar…
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Är upplägget ”veckans dimension”, eller är det mycket vad som händer i den vanliga världen också med vad ens konkurrenter de onda gör med sina pryttlar, och/eller återkoppling till ställen man varit på? Eller uttryckt på ett annat vis - vad är det viktiga, dimensionerna själva eller de effekter de får på den vanliga världen?
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Spel som inte är det här men som jag tänker på ändå:

Mage: the Ascension
TORG
Nine Realms


Känns som ett GUMSHOE-spel i upplägget.

Det är också något trevligt kolonialt över det, att utforska märkliga okända områden och plundra dem?
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Det låter som en kampanjmodul till ett tradspel.
Well, om jag mot förmodan gör något av 'et så blir det väl som modul till mitt (nästan färdigskrivna men ändå lagda på hyllan) neotradspel Agency, antar jag.

Jag insåg ju slutligen att typ 90% av mina spelidéer följer exakt samma mall, så varför inte bara bygga ett spel med ett regelsystem och en central samling tekniker för att generera äventyr, och sen bara publicera spelvärldar+kampanjer till det… Tyvärr kom ju en massa andra projekt i vägen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Jag tänker att man som erfaren breacher eller typ forskare i sammanhanget lär sig läsa av vad en fickdimension behöver för att öppnas. "Hm, den vibrerar mer när man har koppar i närheten. Men inte för mycket koppar. Kan det vara kopparmynt av något slag? En kopparmedaljong? Eller är det bara en klump vilken som helst? Spelar riktning nån roll?" Så lite som ett slags hot-or-cold. Kanske.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,082
Det är väldigt likt upplägget jag hade till Ibland oss, Kuf-kampanjen där vi emulerade Twilight med spelarna som highschoolungdomar som är nyanlända i en liten stad i Maine där demonfaktioner satt mer eller mindre fängslade i små pocket-dimensioner bortom barriären med sigill man kunde bryta för att få access.

Om du vill ha ett kvitto på att det var ett roligt upplägg att spela så var det det. Vi spelade 64 scener på 27 spelmöten så rätt så långlivat 👍

Om Kuf var det bästa spelsystemet för detta vet jag inte men det var definitivt inte ivägen och jakten på insikt gav bra motivation att interagera både med faktionerna och besöka fickdimensionerna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Världen är ju helt annorlunda, men det är samma gameplay loop som i Secrets of the Crucible.

Det senare utspelar sig på en helt gonzo sci-fi planet, men det man gör är heists för att ta sig in i "vaults" med okänt stuff.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,082
Storkdemonen ordnade till och med ett teparty för dem när de besökte där, så visst överlapp finns 😄
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Är upplägget ”veckans dimension”, eller är det mycket vad som händer i den vanliga världen också med vad ens konkurrenter de onda gör med sina pryttlar, och/eller återkoppling till ställen man varit på? Eller uttryckt på ett annat vis - vad är det viktiga, dimensionerna själva eller de effekter de får på den vanliga världen?
Min ursprungstanke var nog mycket "veckans dimension", men om jag skulle plotta en längre kampanj här så tror jag att den kanske skulle börja så, men sedan gradvis dra mot det mer övergripande och kontinuerliga. Det är ju den formel jag gillar i t.ex. tv-serier också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Känns som ett GUMSHOE-spel i upplägget.
Ja, det är ju mest såna jag hittar på och skriver =) Ganska on-brand alltså. Men där t.ex. Kutulu kanske har fokus på utredar-delen så tänker jag att det här kanske lägger lite mer fokus på heist-delen.

Det är också något trevligt kolonialt över det, att utforska märkliga okända områden och plundra dem?
Absolut; utan tvekan ett tema man kan låta växa fram under en längre kampanj också, med intressanta moraliska dilemman kring det och så.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
536
Settingen påminner både om klassikern Rifts från Palladium

The Rifts world is Earth, but hundreds of years into the future. Ley lines, lines of magic energy, criss-cross the earth forming supernatural geographic areas such as the Bermuda Triangle. Points where Ley Lines intersect, called a nexus, are places of powerful magic, such as the Pyramids of Giza and Stonehenge. If a Ley Line nexus energy surges or is purposely activated, the very fabric of space and time can be torn, creating a rift, or a hole in space-time leading to another place, time, or a new/parallel dimension.
Och det nästan sorgligt bortglömda svenska rollspelet Agents of Concordia

The game is a Pen & Paper RPG, set in a multiverse, where hundreds of magical fantasy worlds exist in parallel dimensions. On Earth, it’s the 1960's, and residents there are kept in the dark regarding other worlds and races. The reason for this omission is linked to the flow of magic and the alignment of the multiverse (more on this further below). A large part of the multiverse is working together under a government called the UVA Concordia.

Each player takes the part of a special agent, working within the Concordia Central Intelligence (the C.C.I.). As a team, players will investigate different occurrences, try to thwart schemes, and stop threats against the Concord. They will be aided by magical equipment, their sharp wits, and honed skills.
Den spelstil du beskriver låter lite som att man tar delar av settingen från Rifts, slår ihop den med delar av settingen från Concordia, kanske tar med lite delar från settingen till Chock: Åter från graven (som också bygger på dimensionsfuffens i viss utsträckning) och antingen kör det med regelsystemet från Blades in the Dark eller något mer OSR-igt och utforskningsbaserat som Knave eller kanske Mothership.

Det känns också som det skulle funka bra som fristående setting till mer modulära system som GURPS eller BRP.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,590
Location
Göteborg
Ett tips, inte för det här konceptet specifikt, utan för problemet med att man har för många spelidéer (vilket jag definitivt känner igen mig i): Skriv minimala spel, alltså spel som bara har vad som behövs för att en erfaren rollspelare ska kunna köra det. Inga illustrationer, enkel layout på A4 som man kan skriva ut, istället för en bok. Anta att läsaren har spelat rollspel förr, kanske till och med att hen spelat något av dina spel förr. För dig gissar jag att det främst skulle bestå av en kortfattad förklaring av eller en referens till ditt standardsystem, en stämningsfull text som beskriver konceptet, en beskrivning av spelflödet (vad behövs för att preppa) samt ett gäng punktlistor som listar balla grejer du har kommit på som man kan använda i spelet.

Med det konceptet kan man ganska snabbt få ur sig ett spel som är fullt spelbart, även om det inte kommer att sitta i SF-bokhandelns hyllor. Och så kan man gå vidare, för man har fått ur sig idén. Och om det visar sig vara kul och bra så kan man alltid expandera det senare.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,494
Det låter som ett kul upplägg! Tankar jag får är att:

man kanske börjar med att utforska väldigt små dimensioner (typ en planet av granit som har en omkrets på 100 meter men gravitation som är ungefär analog med jorden, eller ett kubiskt tomrum på en kubikkilometer).

Man kanske gradvis stöter på liv. Ibland väldigt exotiskt sådant (som slemdjungeln från konflux-romanerna, eller som världen i tvserien ”scavengers reign”).

eller kanske det är mer mekaniska pussellådor att lösa (som myst)?

eller kanske något som antyder simulering, som tidsloopen i (spoiler för bokens titel) seven deaths of evilyn hardcastle . Får lite vibbar från romanen ”piranesi” också.
 
Top