Nekromanti Säga att man har tråkigt?

Big Marco

Läskig
Om man håller på att spela en session och man tycker att det är tråkigt, är det då okay att föra fram detta? Eller förstör man det sociala kontraktet?

Vad är ok och inte?

Zorbeltuss

Hero
Marco Behrmann said:
Om man håller på att spela en session och man tycker att det är tråkigt, är det då okay att föra fram detta? Eller förstör man det sociala kontraktet?

Vad är ok och inte?
Jag skulle väl säga att det inte är okej att säga det mitt inne i spelet, men att det är ok att begära en 5 minuters paus eller liknande för att framföra detta.

/Zorbeltuss

God45

#PrayersForBahakan
Linda in det så mycket som möjligt och ta det en och en med GM:en. Om du behöver vara ensam med GM:en och inte har möjlighet annars föreslå en paus och se till att du får möjlighet att prata med GM:en en och en.

Ge också konstruktiv kritik, om det enda du ahr att säga är att "Det här är tråkigt" och inte har några förslag är det bästa att inte säga något alls.

Man får räkna med att det blir dåliga sessioner då och då. Om du känner att alla tycker det är tråkigt är det inget fel att föreslå att ni går och bowlar eller något istället och fortsätter spela nästa kväll.

Zimith_UBBT

Warrior
Det måste väl bero på vilket socialt kontrakt gruppen har. Alldeles oavsett detta är ju alternativen att hålla käft och byta grupp (eller stå ut), eller lägga förslag på förändring utan att säga att det är för att det är tråkigt.

För mig är allt ovanstående en omväg till vad det handlar om; det här funkar inte för mig. Så jag skulle nog resonera fuckit och trycka på missnöjesmentometern! Om det inte funkar med gruppens social contract - byt till ett bättre :gremsmile:

Zorbeltuss

Hero
God45 said:
Linda in det så mycket som möjligt och ta det en och en med GM:en. Om du behöver vara ensam med GM:en och inte har möjlighet annars föreslå en paus och se till att du får möjlighet att prata med GM:en en och en.

Ge också konstruktiv kritik, om det enda du ahr att säga är att "Det här är tråkigt" och inte har några förslag är det bästa att inte säga något alls.

Man får räkna med att det blir dåliga sessioner då och då. Om du känner att alla tycker det är tråkigt är det inget fel att föreslå att ni går och bowlar eller något istället och fortsätter spela nästa kväll.
Jag håller med om det mesta men jag tycker att göra det enbart med SL sätter otillbörligt mycket press på SL, dessutom har SL svårt att se om det gäller för någon annan, eller om han tillochmed kommer göra det tråkigt för de andra genom att använda förslagen.
Men ja linda in det och vara så konstruktiv som möjligt givetvis.

/Zorbeltuss

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker det beror väldigt mycket på vad det är om händer.

Jag känner snarare att jag borde bli mycket bättre på att säga till när jag tycker att det bara är tråkigt istället för att sitta och bli irriterad.

Men som sagt så beror det väldigt mycket på vad det är som tråkar ut mig. Är det själva scenariot så känner jag nog att det bara är att bita ihop och jobba på. Sen kan man meddela SL i efterhand att det där inte riktigt är den typ av scenarion som intresserar en.

Om det däremot är tråkigt för att samtliga har snöat in på något helt irrelevant sidospår, exempelvis en halvtimmeslång diskussion om den faktiska historiska inverkan som synålen hade när den uppfanns, och när man övergick till att göra nålar i metall i stället för ben, så känner jag att det är helt okej och sträcka upp handen och säga "kan vi inte bara bestämma helt arbiträrt ifall vi ska tillverka metallnålar eller bennålar och räkna ut konstnaden utifrån det så vi kan fortsätta med det faktiska spelet".

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om det är ok att säga att man har tråkigt beror på ert sociala kontrakt.

Så enkelt.

I den nuvarande kretsen har vi dödat spelmöten några timmar in och konstaterat att det inte var kul.

När vi åkte på GothCon tillsammans så hände det att vi avbröt spelledaren för att säg att vi inte hade roligt och undrade om det fanns något han kunde göra åt saken.

anth

Vetefan
Marco Behrmann said:

Vad är ok och inte?
Jag tycker att du lägger upp det hela konstigt.
Har man t.ex. haft jättekul ett dussin gånger i en kampanj så är det knappast troligt att den trettonde gången kommer att bli så tråkig att man somnar.
Det är snarare så att man tycker att hela kampanjen är tråkig, inte ett enskilt rollspelsmöte.

Jag tycker att det är ganska lätt att se om någon har tråkigt under en rollspelssession. Personen i fråga börjar skruva på sig, halvsover, börjar spela mobilspel, et.c. - och då är det ens ansvar att aktivera den personen.

Eftersom tråkighet inte är något som kommer helt plötsligt tycker jag man gott och väl kan ta upp det efter sessionen är färdigspelad - så får man försöka ändra på det tråkiga till nästa session.
Att ändra på det tråkiga mitt under en rollspelssession kan vara jättesvårt, för att inte säga omöjligt - speciellt om det tråkiga är en del av det äventyr man spelar. Då måste SL skriva om äventyret, vilket inte alltid görs i en handvändning.

Recca

Femme Fatale
Marco Behrmann said:

Vad är ok och inte?
Jag brukar inte göra det på ett bra sätt iaf! Fast exakt vad felet blir när jag säger till vet jag inte... Bara märker att jag gör det fel.

Genesis

Ni dés ni maître
Recca said:
Jag brukar inte göra det på ett bra sätt iaf! Fast exakt vad felet blir när jag säger till vet jag inte... Bara märker att jag gör det fel.
När vi lirade ett halvkasst speltest hos Cissi sade du ungefär "Jag tycker inte att det här är kul. Är det okej om jag går och gör något annat?". Jag tyckte att det var jättebra att du sade till. Just i det fallet var det ju ett speltest, och de är ofta inte så bra (då hade man ju inte behövt speltesta), men jag tycker att det är bra att säga till.

Däremot tycker jag att det suger att liksom lägga det på en spelare. "Jag har tråkigt och det är ditt ansvar att se till att jag har kul." Så jag tycker att det finns två bra saker man kan göra:

1: Hoppa av. Om det är på ett konvent och de andra verkar ha skoj men det inte riktigt klickar, så kan det här vara en bra lösning.
2: Kom på ett sätt vi skulle kunna göra spelet roligare på och föreslå det. Typ "Jag känner att vi ödslar en massa tid på planerandet och inte kommer någon vart. Skulle vi inte kunna klippa till scenen där vi två möts i duellen, och anta att alla planerna gick i lås?".

Men som sagt, om man har en SL och folk tycker att det är dennas uppgift att se till att spelgruppen har kul så är man på god väg att skaffa sig en utbränd SL.

Blasphemy

Swashbuckler
Personligen så tycker jag att man ska ta det efter spelmötet. Inte avbryta mitt i och säga "stopp stopp det här är tråkigt". Man får bita ihop.

Detta förutfattat att det inte är ett konventsscenario så allt hänger på detta.

Annars när det gäller att man har tråkigt så är det då som rollpersonerna tenderar att dra igång "crazy shit". Ibland blir det jönsigt, ibland blir det kul men det finns nog en statistiskt bevisbar tendens att "tråkiga" scenarion i tradspel leder till omotiverat våld och provokationer (att slå tärningar blir liksom roligare). Sedan kan det ju vara våldet som är det tråkiga och man bara sitter där och suckar.

Men svår fråga. Jag hade nog gjort följande:

Spelat med så gott det gick under spelmötet.

Efter spelmötet om det är kvar av kampanjen komma med förslag på hur både spelare och spelledare kan få det att bli mer intressant och säga det rätt så neutralt "Jag känner inte att det är så givande just nu, jag är inte riktigt engagerad kan man göra det på något annat sätt."

Om spelledaren inte förstår så är det bara att fly den sjunkande flotten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Blasphemy said:
Men svår fråga. Jag hade nog gjort följande:

Spelat med så gott det gick under spelmötet.

Efter spelmötet om det är kvar av kampanjen komma med förslag på hur både spelare och spelledare kan få det att bli mer intressant och säga det rätt så neutralt "Jag känner inte att det är så givande just nu, jag är inte riktigt engagerad kan man göra det på något annat sätt."

Om spelledaren inte förstår så är det bara att fly den sjunkande flotten.
Lite så tänker jag också. I kampanjer (och då menar jag 7+ spelmöten, annars är det ett "äventyr" =) så gör det inte jättemycket om man har tråkigt ett spelmöte egentligen. Man kan gott bita ihop och sedan diskutera med SL hur man ska kunna göra kampanjen roligare framöver. Kanske har SL glömt vad det är man tycker är roligt i rollspel och kört för mycket annat ett tag?

Som SL vill jag veta om jag fokuserar för hårt. Har jag en spelare som tycker att det är apekul med strid så är det väl klart jag kan tänka mig att ha mer strid än jag vanligtvis har. Till exempel.

Och på samma sätt; om jag som tycker strid är aptråkigt får vara med om ett helt spelmöte oavbruten strid så kollar jag gärna med SL om det kommer fortsätta så eller om jag får lite göttig planering eller problemlösning att sätta tänderna i framöver.

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
Recca said:
När vi lirade ett halvkasst speltest hos Cissi sade du ungefär "Jag tycker inte att det här är kul. Är det okej om jag går och gör något annat?". Jag tyckte att det var jättebra att du sade till. Just i det fallet var det ju ett speltest, och de är ofta inte så bra (då hade man ju inte behövt speltesta), men jag tycker att det är bra att säga till.
Jamen det där var typ bästa gången oxo. <.<'

JohanKarlsson

Not the one
Jag skulle aldrig säga "det här är tråkigt".

Först antar jag att jag är spelare och har tråkigt.

Först skulle jag då försöka att som spelare fixa situationen och göra det otråkigt. Det brukar funka om man inte ignoreras av spelledaren.

Om det inte hjälper så skulle jag tänka ut någonting att efter spelmötet föreslå inför nästa spelmöte, men inte lägga fram det som kritik utan bara som ett uttryck för vad jag skulle tycka var skitkul.

Om det ändå fortsatte vara tråkigt nästa gång så skulle jag nog bita ihop nått spelmöte till ändå om jag trodde på spelgruppen långsiktigt.

Drar tråkigheten ut på tiden alltför länge så får man väl hoppa av gruppen.

Om jag är spelledare och har tråkigt så skulle jag nog helt enkelt avsluta spelmötet/äventyret/kampanjen i förtid själv och hoppas på mer skoj med nästa försök.

Mogger

Hipsteranka
Marco Behrmann said:

Vad är ok och inte?
Vi spelade en asgrym Westernkampanj för något årsedan. Den var riktigt bra, men hade lika låga dalar som höga toppar. Märkligt nog. Ena spelmötet kunde vara hur coolt som helst och nästa helt platt. Vi pratade en hel del om det, och det blev mycket bättre. Men, vi gjorde det inte under spelmötet, utan efter.

Sedan finns det ju många olika orsaker till att det blir tråkigt. Om jag spelar med ett helt nytt gäng och det inte lyfter så skulle jag nog inte spela mer med dom, men om jag spelar med ett skönt gäng och det blir tråkigt så ger jag det fler chanser.

Troberg

Sinister eater
Well, alla som deltar i spelet delar ansvaret för att det ska vara skoj, så visst kan man framföra det, men gör det på ett kreativt sätt. Typ: "Hur får vi fart på det här, det här är ju bara harvande?".

w176

Förlorad dotter
Jag stämmer in i kören som säger: "Det beror på"

Fast, jag tar en annan nyans av "det beror på", för det är stor skillnad på hur man säger det. Desto mer specifik och konstruktiv man har desto bättre.

"Alltså. Jag känner att vi kört fast lite i storyn nu. Liksom, det vore kul att hinna mer något annat under det här spelmötet än att beräkna och inhandla hur mycket hästfoder vi behöver till resan."

"Det känns som jag inte hunnit vara i spotlighten något det här spelmötet, det vore kul om vi kunde klippa över till min roll ett tag."

"Alltså. Nu håller vi på att stega ihop. Ska vi ta en rast/sluta för ikväll/koka like kaffe och snacka lite skit en stund?"

---

Om man bara säger "Jag har tråkigt" är det sällan bra feedback.

VAD är tråkigt?

HUR kan man fixa det?

w176

Förlorad dotter
wilper said:
I den nuvarande kretsen har vi dödat spelmöten några timmar in och konstaterat att det inte var kul.
Det här har varit jätteskönt ibland.

Man har testat något nytt spel, kämpat på, men spelet lyfter aldrig utan scen efter spel faller platt efter tappert kämpande. Liksom, man får helt enkelt inte till det.

I dom fallen har det varit jätteskönt att säga:

"Asså. Det här blir inte bra. Ska vi snacka skit och dricka te/spela brädspel/sluta för kvällen istället? Eller ska vi försöka en stund till?"

Sodivra

Champion
Att säga till när man har tråkigt, är det kampanjen, spelmötet eller scenen som vi snackar om?

Vi spelar Dungeon World, med en spelledare. I kväll sa jag som spelare "Vi kan nog klippa där? Jag gillar de här stillsamma scenerna, men nu börjar jag bli rastlös." Det är lite nytt att säga något sådant i vår kampanj, men det var inom det sociala kontraktets ram ändå. Det märktes att vi var alla lite osäkra på vart vi skulle ta spelet härnäst, så det var okej.

Så jag tror att vi där etablerade inför framtiden att även spelare kan föreslå klipp i scenen och sätta nya scener.

DMSven

Veteran
Jättebra att nån tar upp det här!

Jag tycker att ha tråkigt är bland det värsta som kan hända när man spelar. Tragiskt nog är väldigt, väldigt många rollspelare fantastiskt dåliga på detta, vilket leder till problem. Något jag sett flera gånger är spelare som är för fega för att säga att de känner sig otåliga eller att de har tråkigt, men absolut inte drar sig för att mer eller mindre medvetet sabotera spelmötet... Det finns olika ovanor och taktiker - en del har redan beskrivits här ovan. Den värsta spelaren jag som SL konfronterats med brukade roa sig med otroligt störande och faktiskt ganska kränkande mobbing av de andra spelarna. Vi pratar mellanstadienivå...
När jag varit SL har jag sällan haft några skrupler angående att säga till spelare som har störande egenskaper eller beteenden. Folk som skiter på den tiden jag har bokat för ha kul har jag få sympatier för - åtminstonde i den situationen. Det har varit allt från folk som hela tiden avbryter, till sådana som har oacceptabla problem med den personliga hygienen (!)
Jag försöker säga att man inte bör lägga sitt "öde" i andras händer allt för mycket, utan säga till om man kan!
Men... Är det ok att som SL säga till spelarna "ni/du tråkar ut mig"? Jag antar att OP handlade om spelare, och man kan väl säga att SL är en sorts spelare... Det har hänt mig ett antal gånger - spelare som är mesiga/sjukligt försiktiga, inte nappar på någonting, oengagerade trots att man i princip cyklar på enhjuling, jonglerar med motorsågar och sjunger operett samtidigt för att de skall ha kul... Jag har varit SL för fler grupper än jag kan komma ihåg, och sådana grupper/spelare är vanligare än man kan tro. Har aldrig riktigt lärt mig handskas med sådant på ett bra sätt... Lösning, någon? :gremwink:
Det enda konkreta tipset jag har är att försöka säga "jag har tråkigt" istället för "det här är tråkigt", "du är en tråkig SL" eller nåt liknande. Då blir det inte lika personligt. Jag kommer (som synes ovan) inte alltid ihåg det själv... Men som jag ser det så har man egentligen ansvar för sina egna känslor.
Det enda negativa jag kan säga om denna utmärkta tråd är att vissa verkar ha en enligt mig något besynnerlig syn på vad socialt kontrakt är för något, och när begreppet bör användas...