Jättebra att nån tar upp det här!
Jag tycker att ha tråkigt är bland det värsta som kan hända när man spelar. Tragiskt nog är väldigt, väldigt många rollspelare fantastiskt dåliga på detta, vilket leder till problem. Något jag sett flera gånger är spelare som är för fega för att säga att de känner sig otåliga eller att de har tråkigt, men absolut inte drar sig för att mer eller mindre medvetet sabotera spelmötet... Det finns olika ovanor och taktiker - en del har redan beskrivits här ovan. Den värsta spelaren jag som SL konfronterats med brukade roa sig med otroligt störande och faktiskt ganska kränkande mobbing av de andra spelarna. Vi pratar mellanstadienivå...
När jag varit SL har jag sällan haft några skrupler angående att säga till spelare som har störande egenskaper eller beteenden. Folk som skiter på den tiden jag har bokat för ha kul har jag få sympatier för - åtminstonde i den situationen. Det har varit allt från folk som hela tiden avbryter, till sådana som har oacceptabla problem med den personliga hygienen (!)
Jag försöker säga att man inte bör lägga sitt "öde" i andras händer allt för mycket, utan säga till om man kan!
Men... Är det ok att som SL säga till spelarna "ni/du tråkar ut mig"? Jag antar att OP handlade om spelare, och man kan väl säga att SL är en sorts spelare... Det har hänt mig ett antal gånger - spelare som är mesiga/sjukligt försiktiga, inte nappar på någonting, oengagerade trots att man i princip cyklar på enhjuling, jonglerar med motorsågar och sjunger operett samtidigt för att de skall ha kul... Jag har varit SL för fler grupper än jag kan komma ihåg, och sådana grupper/spelare är vanligare än man kan tro. Har aldrig riktigt lärt mig handskas med sådant på ett bra sätt... Lösning, någon?
Det enda konkreta tipset jag har är att försöka säga "jag har tråkigt" istället för "det här är tråkigt", "du är en tråkig SL" eller nåt liknande. Då blir det inte lika personligt. Jag kommer (som synes ovan) inte alltid ihåg det själv... Men som jag ser det så har man egentligen ansvar för sina egna känslor.
Det enda negativa jag kan säga om denna utmärkta tråd är att vissa verkar ha en enligt mig något besynnerlig syn på vad socialt kontrakt är för något, och när begreppet bör användas...