Nekromanti Sälj in mig på...

Khan

Kondottiär
Gruppen jag spelleder börjar närma sig en logisk pauspunkt i nuvarande kampanj. Vi funderar på att testa något annat en stund (Coriolis, Genlab Alpha, Shadowrun samt något egenskrivet har varit på tapeten) men vi har inte beslutat något än. Därför tänkte jag att det vore kul att få in lite snabbpitchar på varför vi ska börja spela just ditt favoritspel. Sälj in mig på ett spel du älskar eller åtminstone tycker om på tre meningar eller mindre. Kör!

Bifur

Veteran
Bland nya svenska spel, Symbaroum:
- väl avgränsat koncept (kort starksträcka, kräver lite förkunskap i starten för att sedan vidgas efter hand)
- stark intrig (i kampanjen vill säga)
- smidigt och snabbt system

Blickar man bakåt i historien finns det så klart mycket annat, men jag nöjer mig så.

Paal

Imaginär fantast
Symbaroum eller Coriolis är mina tips. Beror ju lite på vad ni har spelat nyligen och vill ha variation från.

Platon

Swordsman
Hur bra är coriolis när man väl lirar det? Jag blev off-put av hur buggigt spelet verkade, stavfel, halvful formgivning, massa småfel. Dom släppte fan en errata på ett halvdussin sidor bara någon månad efter release. Fick avsmak och inte ens orkat läsa igenom alla reglerna efter det...

Khan

Kondottiär
Bifur;n205223 said:
- väl avgränsat koncept (kort starksträcka, kräver lite förkunskap i starten för att sedan vidgas efter hand)

Blickar man bakåt i historien finns det så klart mycket annat, men jag nöjer mig så.
Bra skrivet, skall kolla in Symbaroum. Att det är kort startsträcka är ett stooooort plus. Tack för tipset.

Ni andra får gärna fortsätta tipsa. Hisspitchar är alltid tacksamt.

Jocke

Man med skägg
Efter som det snart är Helgoween så tycker jag att en kort skräckis är på sin plats. Leka med Elden till Bortom, nått av enblansäventyren till Svenska Kulter, Night Floors till Delta Green (eller PX poker night som har fördelen att det är gratis om man vill), herrgårds-äventyret ur Blood Brothers (med 3D-reglerna) eller nått sånt.

McAber

Varulv
Savage Worlds:
Enkelt och smidigt. Tillräckligt taktiskt för att vara kul, men inte tungrott och detaljöverlastat. Flexibelt och funkar i de flesta genrer.

.113

Swashbuckler
Järn.
Krille.
Enough said.

:p jag har inte ens testat det men det verkar ju bra. Vad har ni spelat?

Rangertheman

Myrmidon
Bifur;n205223 said:

Instämmer till fullo med Bifur med tillägget att allt material är fantastiskt vackert.

Ulfgeir

Swashbuckler
Dresden Files.

Urban fantasy där man kan vara allt från vanliga mortals, till varulvar, vampyrer eller magiker, eller fae, och alla dessa saker fungerar ihop. Ett av de bästa versionerna av FATE-systemet. Underbart udda regelböcker, där spelet är skapat av personer i spelvärlden (eller egentligen av personer som finns i böckerna som det baseras på)

/Ulfgeir

Inkognito

Swordsman
Platon;n205228 said:
Hur bra är coriolis när man väl lirar det? Jag blev off-put av hur buggigt spelet verkade, stavfel, halvful formgivning, massa småfel. Dom släppte fan en errata på ett halvdussin sidor bara någon månad efter release. Fick avsmak och inte ens orkat läsa igenom alla reglerna efter det...
Syna erratan, det mesta är petitesser. Vi har spelat ett par gånger nu och jag gillar reglerna. Som en förbättrad version av Mutant År Noll reglerna (på många punkter, på andra punkter bara mer format för Sci fi rollspel).

Sorry om detta var halvt off-topic, men Coriolis nämndes ju dock i trådstarten och detta inlägg kanske kan ses som lite insäljande iaf! :)

Annars kan jag rekommendera Mutant År Noll eller Genlab alfa. Förmodligen Maskinarium också men det har vi inte hunnit spela.
Snabba spel att sätta sig in i, kreativt inbjudande världar, kvicka men genomtänkta regler.

För något med mer crunch i skulle jag rekommendera Western IV. Fina regler om man gillar när det är lite fler parametrar att hålla koll på. Sköna (när)stridsregler. Sen är det ju Western-genré på spelet och det i sig är ju ett argument!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tycker att ni skall testa något helt annorlunda mot vad ni kör i kampanjen. Nu skriver du inte exakt vad ni kör i vanliga fall men något av följande kanske?

Witch Quest - Japanskt rollspel om unga häxor och deras katter. Spelarna delas in i par om en häxa och en katt, och de delar rollformulär. (Finns som gratis översättning att ladda ner på engelska.)
Zombie Cinema - Världens bästa finska zombiefilmsrollspel. Det är tio år gammalt nu men är fortfarande best in class. Det är spelledarlöst och brukar bli en Wow!-upplevelse för de som testar det första gången.
OSR - Spela rollspel som rollspelen såg ut i slutet på 70-talet. Det finns en väldig gör-det-själv-kultur i de här kretsarna och det fullkomligt sprutar ut rollspel, äventyr och annat skoj. Du kan kika på spel som Into the Odd, Black Hack, Labyrinth Lord eller Swords & Wizardry. Eller varför inte jaga ner en gammal svensk D&D-box från Titan Games.
The Daughters of Verona - Detta komedispel i Shakespeares anda har en väldigt stilig och ödmjuk författare. Det är ett spelledarlöst rollspel där man spelar (romantiska) komedier. Trots sin något udda premiss brukar folk skratta mycket och ha väldigt trevligt med det.

Khan

Kondottiär
wilper;n205345 said:
Jag tycker att ni skall testa något helt annorlunda mot vad ni kör i kampanjen. Nu skriver du inte exakt vad ni kör i vanliga fall men något av följande kanske?

/.../

The Daughters of Verona - Detta komedispel i Shakespeares anda har en väldigt stilig och ödmjuk författare. Det är ett spelledarlöst rollspel där man spelar (romantiska) komedier. Trots sin något udda premiss brukar folk skratta mycket och ha väldigt trevligt med det.
Det här låter ju klart intressant för mig. Lite osäker på hur det skulle funka med spelgruppen, men värt att ställa frågan. Var hittar man det?

Vi har fram tills nu spelat Mutant: År Noll i närmare ett år. Innan dess körde vi Shadowrun i något liknande. Att gå vidare till Genlab Alfa eller Maskinarium är helt klart ett alternativ, men jag tror vi ska ha ett litet mellanspel av något helt annat först. Då känns ju det rätt praktiskt med något kortare, tex Daughters of Verona eller några omgångar Fiasco.

Ulfgeir said:
Dresden Files.
Jag gillar Dresden Files, har läst några av böckerna. Men humorn i böckerna är ju den största säljpunkten för mig och det är alltid svårt att få med till spel. Har det funkat när du kört det?

Jocke said:
Efter som det snart är Helgoween så tycker jag att en kort skräckis är på sin plats. Leka med Elden till Bortom, nått av enblansäventyren till Svenska Kulter, Night Floors till Delta Green (eller PX poker night som har fördelen att det är gratis om man vill), herrgårds-äventyret ur Blood Brothers (med 3D-reglerna) eller nått sånt.
Har plockat ner Leka med Elden nu och skall läsa igenom det så får vi se vad som händer. :) Delta Green har jag ingen koll på, är det hög tröskel för att lära sig system? Om inte annat, vet du var man kan hitta något konventsäventyr eller liknande för att testa?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Khan;n205357 said:
Det här låter ju klart intressant för mig. Lite osäker på hur det skulle funka med spelgruppen, men värt att ställa frågan. Var hittar man det?
Du får köpa det som PDF på DriveThruRPG, skriva ut och klippa lite. Här får du en länk med specialpris: http://www.drivethrurpg.com/browse.php?discount=9d5912d39b

Har du några kortfickor för Magic liggande så kommer det att hålla rejält länge (jag spelar fortfarande med de flera år gamla prototypkorten), men annars kan ni spela några gånger med papperslapparna som de är.

(Vill du tvunget köpa ett fysiskt exemplar så har jag en något fraktskadad box hemma som jag säljer till ett fruktansvärt överpris.)

Zire

Swashbuckler
.113;n205272 said:
Järn.
Krille.
Enough said.

:p jag har inte ens testat det men det verkar ju bra. Vad har ni spelat?
Järn är magiskt, klanen är allt, tung faller gudarnas dom över hjältarna...

Jag har testat. Bästa spelet.