entomophobiac;n305379 said:
Flera av modulerna till Lamentations of the Flame Princess har fått fina recensioner, men jag har fortfarande hållit mig borta från OSR-trenden i stort och från LotFP på grund av det. Jag har däremot läst en del bloggar med intressant material och intressanta tankar som berört det, och LotFP är spelet som oftast nämns.
Så just nu vill jag att någon säljer mig det här spelet, dess regler, dess upplägg, och varför jag borde lägga ned hundralapparna på bänken och slå till. Gärna också vilka moduler jag borde slå till på i så fall.
(Och givetvis, om ni kan hänvisa mig till en tråd som redan gör detta, gör gärna det.)
Jag slänger in mina tankar
Om du går igång på tanken att låta spelarna och deras rollpersoner utforska ruiner och farliga miljöer och att de rullar tärning ganska sällan utanför strid så är ett OSR-spel eventuellt något för dig.
Gillar du tanken på att överraskas själv som spelledare vid spelbordet och behöva improvisera vad som händer eftersom tex ett reactionslag visar att skurken de stötte på nu ber om deras hjälp så låter OSR som något för dig.
Är du beredd på att tolka hur de enkla grundreglerna ska hantera en massa situationer du inte alls föreställde dig skulle dyka upp så låter OSR som något för dig.
LotFP skiljer sig genom att vara, i min mening, smidigare och bättre än de flesta andra OSR-spel som är mer eller mindre kloner med mer elle rmindre husregler införda.
Det skiljer sig också genom att ha nära på oslagbara produktionsvärden i förhållande till priser på deras produkter.
Dessutom är flera av produkterna nära på revolutionerande i hobbyn i hur ofta de är Verktyg snarare än helt klara Moduler/Äventyr. Man blir en bättre DM av att läsa böckerna även om man aldrig faktiskt spelar dem.
Det skiljer sig också i att många äventyr utgår ifrån att du spelar i ett magiskt europa någon gång under 1550-1630 (ungefär). Det behöver inte låta intressant för att du ska gilla LotFP, men det hjälper. De flesta riktigt bra böckerna är dock inte så.
Läs/köplista:
Grundreglerna, Rules & Magic - finns som sagt en gratis pdf utan bilder. Läs den först.
Referee-boken - går just nu ej att köpa men finns en gammal version gratis som pdf. Läs den sen.
Topplista i övrigt från just Lotfp:
Vornheim - ändrade helt hur massor av folk såg på städer under prep och spelande. Är lite punk/goth/metal-fantasy men det riktigt bra i boken kan användas var som helst till vilket spel som helst.
Red & Pleasant Land - unik kampanjvärld/äventyr. Ställer höga krav på spelare och spelledare och är briljant. Underlandet möter Dracula-fantasy.
Carcosa - cthulhufantasy och ett bra exempel på hur less is more kan se ut för ett hexcrawl. Vissa hatar den, andra älskar den. Orginalutgåvan från Lotfp är unik för att det är en lovecraftiania-bok som äter andra böcker man ställer intill den.
Better than any man är en mycket bra och pdf-gratis introduktion till det magiska skräckeuropa som LotFP är tänkt till.